وبلاگ

تفاوت کابل شبکه FTP و SFTP با UTP چیست؟

اگر در حوزه شبکه فعالیت می کنید، به احتمال زیاد با انواع زیاد کابل شبکه آشنایی دارید. کابل های شبکه، توسط شرکت های مختلف و تحت برندهای متنوعی با رعایت استاندارد خاص به بازار ارائه می شوند. همان طور که می دانید شناخت نوع کابل و کاربرد و کیفیت هرکدام می تواند کمک بزرگی به کارشناسان شبکه داشته باشد. به عنوان مثال انواع مختلفی از کابل UTP وجود دارد که استفاده از هرکدام برای شرایط خاصی مناسب است.

در این مقاله به توضیح انواع کابل شبکه و بررسی تفاوت کابل شبکه FTP و SFTP با UTP خواهیم پرداخت و عناوین زیر را توضیح خواهیم داد:

  • کابل UTP چیست؟
  • ویژگی های کابل UTP
  • کابل (F/UTP (FTP و ویژگی های آن
  • کابل SF/UTP و ویژگی های آن
  • تفاوت کابل شبکه FTP و SFTP با UTP

کابل UTP چیست؟

کابل UTP چیست؟

کابل UTP چیست؟

UTP مخفف عبارت Unshielded Twisted Pair و به معنای زوج به هم تابیده است. کابل UTP نوعی از کابل شبکه است که در آن سیم ها به دور هم پیچیده شده اند و این پیچش به منظور از بین بردن اختلالات الکترومغناطیسی ایجاد شده بر اثر منابع خارجی می باشد.

همان طور که در شکل بالا مشاهده کردید، در کابل UTP سیم ها به صورت زوج به یکدیگر تابیده شده اند و دلیل نامگذاری این نوع کابل ها هم همین امر می باشد. هم چنین زوج های تابیده شده به وسیله روکشی پلاستیکی، محافظت شده اند و تنها محافظ سیم ها، همین روکش پلاستیکی است.

کابل UTP یکی از متداول ترین انواع کابل مورد استفاده در شبکه های مخابراتی و کامپیوتری است. و به طور کلی شش نوع از کابل UTP تولید و به بازار عرضه شده است. انتخاب نوع کابل شبکه به دو عامل زیر بستگی دارد:

  • نوع شبکه
  • اهداف مورد نظر

نصب کابل UTP نسبت به کابل کواسیال بسیار آسان تر است و در شبکه های LAN (محلی) بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته : کابل CAT5، متداول ترین و پرکاربردترین نوع کابل UTP است. 

نکته ۲ : کابل UTP، رنگ بندی خاصی دارد که این رنگ بندی کابل شبکه بر اساس استاندارد T568-A تعریف می شود و به صورت زیر می باشند :

  • جفت۱: آبی، آبی و سفید
  • جفت۲: نارنجی، نارنجی و سفید
  • جفت۳: سبز، سبز و سفید
  • جفت۴: قهوه ای، قهوه ای و سفید

در رنگ بندی های ذکر شده، سیم تک رنگ، مسئولیت انتقال سیگنال را بر عهده دارد و سیمی که رنگ راه راه دارد به عنوان زمین عمل می کند.

ویژگی های کابل UTP

ویژگی های کابل UTP

ویژگی های کابل UTP

برای انتخاب نوع کابل UTP مناسب باید به ویژگی های مختلفی توجه نمود. از ویژگی های مهم کابل UTP به موارد زیر می توان اشاره کرد:

گروه سرعت انتقال اطلاعات موارد استفاده
CAT1 حداکثر تا یک مگابیت در ثانیه

 

سیستم های قدیمی تلفن ، ISDN و مودم

 

CAT2 حداکثر تا چهار مگابیت در ثانیه شبکه های Token Ring

 

CAT3 حداکثر تا ده مگابیت در ثانیه شبکه های Token ring و ۱۰BASE-T

 

CAT4 حداکثر تا شانزده مگابیت در ثانیه شبکه های Token Ring

 

CAT5 حداکثر تا صد مگابیت در ثانیه اترنت : ده مگابیت در ثانیه

اترنت سریع : یکصد مگابیت در ثانیه

  Token Ring: شانزده مگابیت در ثانیه

 

CAT5e حداکثر تا هزار مگابیت در ثانیه شبکه های Gigabit Ethernet

 

CAT6 حداکثر تا هزار مگابیت در ثانیه شبکه های Gigabit Ethernet

 

کانکتور مناسب و استاندارد برای این نوع کابل شبکه، RJ-45 است که شباهت بسیار زیادی به کانکتور تلفن دارد.

کاP) و ویژگی های آنبل F/UTP (FT

کابل F/UTP (FTP) و ویژگی های آن

کابل F/UTP (FTP) و ویژگی های آن

FTP یا F/UTP که مخفف عبارت Unshielded Twisted Pair Foiled است، نوع دیگری از کابل های UTP می باشد. F به کار رفته در این عبارت که جایگزین کلمه FOIL است به این معنی است که دور هر زوج سیم را فویل یا آلومینیوم پیچانده اند. فویل ها برای جلوگیری از ایجاد نویز در مکان های شلوغ، به کار گرفته می شوند. بنابراین زمانی که به یک کابل شبکه با کیفیت نیاز دارید می توانید از کابل FTP استفاده کنید.

کابل SF/UTP و ویژگی های آن

کابل SF/UTP و ویژگی های آن

کابل SF/UTP و ویژگی های آن

SFTP یا SF/UTP مخفف عبارت Shielded Foiled Twisted Pair است که کلمه Shielded در اینجا، به حفاظت حداکثری این نوع کابل شبکه اشاره می کند. در  این نوع کابل شبکه علاوه بر فویل پیچیده شده دور زوج سیم ها، یک محافظ پلاستیکی نیز وجود دارد که محافظت حداکثری در برابر نویزهای ایجاد شده احتمالی می سازد.

از کابل های SFTP معمولاً در محیط های صنعتی استفاده می شود. هم چنین در مکان هایی که امنیت اطلاعات بسیار اهمیت دارد، استفاده از این نوع کابل می تواند کمک بزرگی کند.

تفاوت کابل شبکه FTP و SFTP با UTP در چیست؟

همان طور که تا به این جا متوجه شده اید، کابل FTP و SFTP با کابل UTP تفاوت هایی دارد که عبارتند از:

  • در کابل های شبکه FTP از فویل برای جلوگیری از ایجاد نویز استفاده شده است اما در کابل های SFTP علاوه بر فویل از یک شیلد جداگانه نیز استفاده شده است و به همین دلیل کابل SFTP محافظت بالاتری را نسبت به کابل های FTP فراهم می سازد.
  • با توجه به مواد تشکیل دهنده و ساختار کابل های SFTP، این کابل ها مقاومت فیزیکی بالاتری نسبت به سایر کابل ها دارند. (برای مشاهده انواع ساختار کابل شبکه به مقاله مربوط به آن در قسمت بلاگ سایت پی اف سی مراجعه فرمایید.)
  • از نظر قیمت کابل های UTP، ارزان ترین نوع کابل ها و کابل SFTP گران ترین نوع کابل ها هستند.
کلام پایانی

همانطور که گفته شد، کابل FTP و SFTP جزو کابل های گران قیمت بازار محسوب می شوند و به همین دلیل در مکان های که شرایط حساسی دارند و انتقال و امنیت اطلاعات تحت شبکه از اهیمت بالایی برخوردار است، مورد استفاده قرار می گیرند. در مقابل کابل های UTP قرار دارند که از قیمت پایین تری برخوردارند اما امنیت و محافظت پایین تری را برای شبکه فراهم می کند. بنابراین از کابل UTP در شبکه های محلی و مکان هایی که انتقال اطلاعات و امنیت، اهمیت زیادی ندارد، استفاده می شود.

امیدواریم از مطالعه این مقاله در سایت pfcco استفاده لازم را برده باشید و تفاوت کابل UTP را با کابل های FSTP و FTP متوجه شده باشید.

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟