زیرساخت دیتاسنتر ها

زیرساخت دیتاسنتر ها

زیرساخت دیتاسنتر ها و مرکز داده (Data Center) به مجموعه‌ای از سرویس گرها، زیرساخت‌های ارتباطی-امنیتی و تجهیزات الکترونیکی گفته می‌شود که برای ارایه، نگهداری و پشتیبانی از سرویس‌های تحت شبکه (اینترنت/اینترانت/اکسترانت) بکار گماشته می‌شوند.
شرکت پارسیان فیبر ارتباط علاوه بر تامین تجهیزات دیتاسنتر ها امکان ارائه مشاوره، طراحی و پیاده سازی دیتاسنتر data center را نیز دارد.

دیتا سنتر ها نقش بسیار مهم و حیاتی در برقراری ارتباط میان کاربران یک شبکه در مقیاس های کوچک و بزرگ دارند، به طوری که شکل گیری و گستردگی اینترنتی در شبکه های محلی، کشوری و قاره ای بدون آنها ممکن نبود؛

در دیتاسنتر ها، اتاق های سرور، رک های دسترسی و فرعی و حتی استفاده ی روزمره ی کاربران یک شبکه کامپیوتری، دو بخش بسیار مهم زیر ساخت یا پسیو و فعال یا اکتیو در دو دسته ی مسی و نوری وجود دارد و میتوان گفت که تمام شبکه های کامپیوتری چه کوچک و چه بزرگ دارای این دو بخش به هم مرتبط و وابسه هستند.

به دلیل اهمیت دیتاسنترها بر آن شدیم تا نکات مهم و اطلاعات مفیدی برای راه اندازی یک دیتا سنتر را ارائه کنیم.

دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر (Data Center) یا مرکز داده مکانی است که سرور های کامپیوتری و تجهیزات شبکه با استفاده از تجهیزات زیرساختی و ارتباطی برای پردازش، ارسال و دریافت و میزبانی گروه بزرگی از داده ها، گرد هم آمده اند. به طوری که این سرور های کامپیوتری بی وقفه در حال پردازش، ذخیره سازی و انتقال داده ها هستند.

ساختمان، سوله ها و اتاق های دیتا سنتر و یا مرکز داده باید دارای سیستم‌های امنیتی پیشرفته، سیستم تهویه، سیستم اطفاء حریق و سیستم توزیع برق و سامانه برق اضطراری (UPS و دیزل ژنراتور) مجهز ‌شده‌اند، متصل باشند. پیاده‌سازی زیر ساخت یک دیتاسنتر، عموما بر پایه شبکه‌ عظیمی از منابع پردازشی و ذخیره‌سازی صورت می‌پذیرد که با کمک یک زیرساخت ارتباطی قدرتمند، امکان ارایه سرویس‌های اینترانتی (محلی و داخل سازمانی) یا اینترنتی انتقال داده را در مقیاس‌های کوچک و بزرگ فراهم می‌کند.

انتخاب دیتاسنتر مناسب سخت است اما اگر اهداف و نیازهایتان را کاملا در نظر بگیرید خواهید توانست گزینه مناسبی انتخاب کنید. برخی از مواردی که باید در نظر بگیرید عبارتند از: سرعت، هزینه، لایسنس، برنامه‌ها، تعداد رک های مورد نیاز، تراکم رک ها بر اساس کیلووات، محدودیت جغرافیایی، نوع افزونگی و …

طرح بندی پیاده‌سازی مراکز داده و زیرساخت دیتا سنتر ها

قسمتی از اقدام‌های لازم برای ایجاد یک مرکز داده را می‌توان به این ترتیب بیان نمود:

  • طراحی اولیه platform و تهیه نقشه‌های فنی
  • نهایی نمودن طرح اولیه شامل: سخت‌افزار (کامپیوترها، کیس های سرور و دستگاه ذخیره‌سازی اطلاعات و …)
  • زیر ساخت شبکه (تجهیزات شبکه و کابل‌کشی)
  • آماده‌سازی مستندات
  • برآورد هزینه
  • تأمین بودجه
  • سفارش، خرید و حمل
  • تأمین Link اینترنت مورد نیاز و خطوط تلفن
  • آماده‌سازی لیست شامل: تهیه نقشه‌های لازم، Cabling، معماری شبکه، عملیات ساختمانی، کنترل و دسترسی، اطفاء حریق، تهویه و…
  • برق اضطراری، UPS، ژنراتور، نصب شبکه برق و Data
  • آماده‌سازی تیم اجرا و پشتیبانی (انتخاب، آموزش)
  • مدیریت سازمانی (آماده‌سازی و تدوین چارت سازمانی، روشها، گردش عملیات)
  • نصب و راه‌اندازی تجهیزات
  • تست‌های اولیه و Stress Testing
  • ایجاد Call Center

شرکت پارسیان فیبر ارتباط، ارائه دهنده خدمات در زمینه های زیر می باشد:

  • طراحی و ارائه راهکارهای مناسب
  • تامین تجهیزات بر مبنای LOM زیرساخت
  • اجرا و پیاده سازی زیرساخت دیتا سنتر
  • پشتیبانی و نگهداری زیرساخت دیتا سنتر ها

     همچنین نظارت بر فرایندهای اجرایی و عملیاتی دیتاسنتر امری بسیار مهم است، که در بخش های ذیل توسط کارشناسان و متخصصان با تجربه این شرکت انجام می شود:

  • نظارت بر طراحی و ارائه راه کارهای مناسب
  • نظارت بر نحوه اجرای پروژه زیرساخت
  • نظارت بر پشتیبانی و نگهداری دیتاسنترها

خدمات مراکز داده

مراکز داده، قادر به ارائه نقش‌های زیر هستند:

  • یک پایگاه داده برای ارائه سرویس میزبانی وب (Web Hosting) شامل موارد رایج مانند وب سرور، پایگاه‌های داده، FTP, Email, DNS  و  …
  • یک پایگاه داده برای ارائه سرویس‌های پست الکترونیکی
  • پایگاه‌هایی اختصاص اشتراک مکانی و اختصاصی (Colocation and Dedicated Servers)
  • پایگاه‌هایی برای ارائه سرویس برنامه‌های کاربردی (ERP, CRM…)
  • پایگاه‌هایی برای ارائه سرویس‌های بازی در شبکه
  • سرور مجازی
  • سرور اختصاصی
  • سرور ابری و کلود و خدمات ابری

راه اندازی دیتاسنتر

تجهیزات دیتاسنتر تجهیزات سخت افزاری دیتاسنتر

تجهیزات پسیو دیتاسنتر

به طور کلی در اجرای دیتا سنتر 2 نوع تجهیزات سخت افزاری وجود دارد:

  • تجهیزات پسیو دیتاسنتر
  • تجهیزات اکتیو دیتاسنتر

تجهیزات پسیو دیتاسنتر چیست؟

تجهیزات پسیو به تجهیزاتی گفته می شود که هیچ سیگنالی تولید نمی کنند و صرفا وظیفه ی مسیردهی و انتقال را دارند. به تجهیزات پسیو تجهیزات شبکه غیرفعال هم میگویند.

البته تجهیزات پسیو در تمامی دیتاسنترها به‌صورت یکسان مورداستفاده قرار نمی‌گیرند. برخی از آن‌ها در دیتاسنترهای بزرگ به شکل‌های خاص و برخی دیگر نیز در نمونه‌های کوچک در هرکدام از اتاق‌ها اجرا می شوند.

تجهیزات پسیو

کابل شبکه مسی و نوری در دیتاسنتر

یکی از اولین، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین رسانه‌هایی که در دسته‌بندی تجهیزات پسیو شبکه قرار می‌گیرد کابل شبکه است. کابل‌های شبکه وظیفه ی انتقال داده ها را دارد و اطلاعات داخل این کایب به جریان می افتد.

قابل ذکر است که نمی توان از شبکه بی سیم در زیرساخت دیتاسنتر ها استفاده کرد زیرا ارسال داده به‌صورت بی‌سیم مشکلات، نواقص و کمبودهای خاص خود را دارد.

رک مرکز داده

رک دیتاسنتر محفظه ای است که متعلقات اکتیو و پسیو شبکه در آن قرار می گیرد. رک شبکه مناسب یک دیتاسنتر را می‌توان بر حسب اندازه و عمق و نوع فنی که در آن‌ها به کار می‌رود انتخاب نمود.

رک‌ شبکه در دو مدل رک دیواری و رک ایستاده عرضه می شوند. رک‌های دیواری به‌صورت کمد نصب می‌شوند و رک‌های ایستاده ابعاد بزرگ‌تری دارند و می‌توان روی آن‌ها تجهیزات بیشتری نصب کرد.

پچ کورد های مسی و نوری

یکی دیگر از تجهیزات مهم پسیو دیتاسنتر، پچ کورد ها هستند که در متراژ های مختلف، دسته های مختلف مسی و نوری و در تنوع رنگی متنوع عرضه می شوند که می توان از تنوع رنگی تجهیزات پچ کورد برای سازماندهی استفاده کرد. پچ کورد را می‌توان به‌عنوان کابل شبکه LAN نیز شناخت. پچ کورد شبکه اغلب برای اتصال نقاط پایانی کابل های کاربر در پچ پنل ها به سوییچ‌ها استفاده می شود.

شرکت پارسیان فیبر ارتباط با برند PFC تولید کننده و عرضه کننده پچ کورد شبکه با متراژ های مختلف و رنگبندی متنوع می باشد. جهت خرید پچ کورد شبکه با ما تماس بگیرید.

همچنین پچ کورد ها را می‌توان شخصی‌سازی کرد یعنی می‌توانید کابل خام را تهیه کنید و روی این کابل‌ها سوکت‌های RJ45 را پچ کنید.

کیستون های مسی و آداپتور های نوری

کیستون های مورد استفاده در دیتاسنتر پریزهایی هستند که کابل شبکه به آن ها متصل می شود و از سوی دیگر به روترها، سوییچ‌ها و همین‌طور کنترل داده‌ها و اتصال به شبکه داخلی متصل می شود.

کیستون شبکه در دسته‌بندی‌های Cat5 ,Cat5e ,Cat6 ,Cat6A ,Cat7, Cat7A ,Cat8 و در انواع  UTP/SFTP/FTP  به بازار عرضه می شوند.

همچنین در دو نوع فلزی و پلاستیکی قابل خریداری خواهند بود که به طبع نوع پلاستیکی قیمت و مقاومت کم‌تری در مقابل ضربه دارد.

کیستون شبکه باید دارای کیفیت بالایی باشد تا انتقال داده به درستی انجام شود و سبب بروز مشکل در مسیر اتصالات نشود.

آداپتور های نوری

ساختار دیاگرامی آداپتور فیبر نوری کاملا شبیه به کیستون های مسی است و کانکتور فیبر نوری و مسی در ظاهر با یک دیگر تفاوت دارند؛ پر استفاده ترین آنها کانکتور فیبر نوری LC و سوکت RJ45 کیستون مسی هستند.

پچ پنل‌ مسی و نوری

یکی دیگر از تجهیزات پسیو که در دیتاسنترها هم مورد استفاده قرار میگیرد. پچ پنل است که در بین نقاط انتهایی کابل‌های شبکه و تجهیزات شبکه قرار می‌گیرد و به‌ جای این که کابل‌ها مستقیما به روترها و سوییچ‌ها وصل شوند، از پچ پنل استفاده می شود. به این نوع از اتصالات در شبکه اصطلاحاً Channel گفته می شود

پچ پنل‌ها در انواع 24 پورت تا 48 پورت و گاهی کم‌تر مورد استفاده قرار می گیرند حتی ممکن است بسیاری از این پورت‌ها در طول روز خالی باشد اما به‌هرحال در شرایطی به کار می‌آیند.

پچ پنل نوری

پچ پنل نوری نیز همانند پچ پنل نوری بوده با این تفاوت که به جای کسیتون مسی در آن آداپتور فیبر نوری نصب میگردد،با توجه به دو حالت Simplex و Duplex در آداپتور فیبر نوری، تعداد پورت ها در این پچ پنل ها از 6 الی 48 عدد متغیر خواهند بود.

نگهدارنده یا نظم دهنده کابل های شبکه

نگهدارنده یا مدیریت کننده کابل قطعه ای است که درون رک‌های ایستاده و دیواری از آن استفاده می شود. نگهدارنده کابل شبکه سبب ساماندهی کل مسیر عبور و ورود کابل‌ها می‌شود. یکی از مهم ترین نکات که باید در راه اندازی دیتاسنتر به آن توجه شود، ایجاد یک نظم کلی و محیطی است. درصورتی‌که  کابل ها به‌ صورت پراکنده نصب شوند در هنگام عیب‌یابی و یا اضافه‌کردن تجهیزات و اتصالات، دیتابیس دچار مشکل می شود. در نتیجه استفاده درست از تجهیزات پسیو دیتاسنتر اهمیت زیادی دارد.

آنتن‌های سرویس های اینترنتی

این آنتن ها باید در ارتفاعات و در محل قرار گیری دیتاسنتر نصب شوند؛ به کمک آنها سیگنال های مخابراتی اینترنتی با تجهیزات خاص اکتیو از قبیل روتر های میکروتیک و … و از طریق سرور های مراکز داده در اختیار سایر کاربران و دستگاه ها قرار میگیرند.

نتیجه‌گیری: ناگفته‌ای در مورد تجهیزات پسیو دیتاسنتر

اگر چه در راه اندازی دیتا سنتر، تجهیزات اکتیو اهمیت زیادی دارند اما در هنگام خرید تجهیزات پسیو دیتاسنتر نباید به سراغ متریال‌های ارزان‌قیمت و یا گاه کم‌کیفیت رفت زیرا در صورت استفاده  از این تجهیزات، کیفیت ارسال و دریافت داده ها کم خواهد شد. در نتیجه در هنگام تهیه تجهیزات پسیو دیتاسنتر باید دقت و حساسیت زیادی به خرج داد.

پارسیان فیبر ارتباط در خرید انواع تجهیزات دیتاسنتر با بهترین قیمت و کیفیت شما را یاری خواهد کرد.

تجهیزات اکتیو دیتاسنتر

هماهنطور که گفته شد بعد از اجرای زیر ساخت  یک دیتا سنتر و هر شبکه کامپیوتری دیگر، نوبت به پیکربندی تجهیزات اکتیو میرسد و همانطور که انتظار میرود این تجهیزات نیز هم با زیر ساخت نوری سازگاری دارند و هم با زیر ساخت های نوری

از جمله مهمترین تجهیزات اکتیو دیتاسنتر را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  1. کامپیوتر های سرور: مهمترین سخت افزار در طراحی و راه اندازی و پیاده سازی دیتاسنتر، سرور است. برای اینکه بدانید سرور چیست و چه وظیفه‌ای در شبکه و دیتاسنتر دارد مقاله “سرور چیست؟” را بخوانید.
  2. استوریج کیس و ذخیره ساز: ذخیره سازی و استوریج از مهمترین اجزای شبکه و دیتاسنتر است. انواع مختلفی دستگاه ذخیره سازی و انواع مختلف راهکارهای ذخیره سازی وجود دارد.
  3. سیستم بکاپ گیری: با توجه به سیاست‌های Data Center و نیاز پروژه، پشتیبان گیری از اطلاعات امری کاملاً ضروری است.
  4.  کارت شبکه: وظیفه کارت شبکه برقراری ارتباط بین دیوایس ها و انتقال دیتا در شبکه است.
  5.  سوئیچ: سوییچ شبکه برای اتصال نودهای شبکه و انتقال دیتا به کار می‌رود.
  6.  روتر: وظیفه روتر همان طور که از نامش بر می‌آید، مسیریابی بین شبکه هاست.
  7.  فایروال Firewall: فایروال سیستمی است که شبکه و یا کامپیوتر شخصی شما را در مقابل نفوذ مهاجمین، دسترسی‌های غیرمجاز، ترافیک‌های مخرب و حملات هکرها محافظت می‌کند و دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری دارد.
  8.  دستگاه های ارتباط رادیویی اینترنتی: نظیر آنتن های APN، میکروتیک و… که در واقع مسئول اتصال مراکز داده به بستر های ایترنت، انترانت و اکسترانت هستند.

تامین امنیت دیتاسنترها

بعد از اجرای صحیح زیر ساخت نوری و مسی و پس از اعمال پیکربندی تجهیزات اکتیو، نوبت به ایجاد و برقراری امنیت در یک دیتا سنتر میرسد؛

امنیت دیتاسنترها شامل تمام تکنولوژی‌هایی است که برای تامین امنیت فیزیکی و نرم افزاری استفاده می شود. به بیان دیگر امنیت دیتاسنتر، مدیریت و ایجاد محدودیت در دسترسی هاست یعنی تنها افراد مجاز بتوانند به زیرساخت و سیستم های مرکز داده دسترسی داشته باشند و همچنین دسترسی به اطلاعات، طبقه بندی شده و تحت نظارت و پایش نرم افزاری افراد متخصص باشد

امنیت فیزیکی دیتاسنتر

راهکار های امنیت فیزیکی برای یک دیتاسنتر به اندازه ی آن ها و تعداد تجهیزات IT آنها بستگی دارد.

مهمترین تجهیزات امنیت دیتا سنتر:

  • تجهیزات دیتا سنتر ممکن است در یک رک شبکه باشد که به ‌راحتی می‌توان با استفاده از قفل فیزیکی از آن ها محافظت کرد و یا اینکه در یک فضای بزرگتر مانند اتاق از آن محافظت شود، که در این صورت اقدامات امنیت فیزیکی مانند افزودن قفل به نقاط دسترسی، سیستم دوربین مداربسته و نظارتی، پرسنل امنیتی از جمله موارد مهم در تامین امنیت فیزیکی دیتاسنتر است.
  • در زمان طراحی دیتا سنتر باید به ویژگی های امنیتی توجه داشت. به طور مثال دیتاسنتر باید در محل هایی قرار گیرد که رفت و آمد افراد عادی در آن وجود نداشته باشد و تعداد نقاط دسترسی مانند پنجره ها و درها را به حداقل رساند.
  • از دیگر ویژگی های امنیتی که باید رعایت شود، مانیتور کردن تمامی فعالیت های نفرات توسط پرسنل امنیتی است.

به طور مثال افرادی که مجوز حضور در دیتاسنتر را دارند باید احراز هویت دو مرحله ای شوند. این راهکار را با اسکن کارت PIV یا کارت پرسنلی و داشتن پسورد، از سیستم های بیومتریک مانند تکنولوژی اسکن اثر انگشت و اسکن چشم و تشخیص چهره می توان عملی کرد.

  • محافظت در برابر آتش سوزی نیز یکی دیگر از اقدامات امنیت فیزیکی مرکز داده است، که سیستم‌های اطفاء حریق شیمیایی گزینه بهتری در مقایسه با آبپاش‌ها برای محافظت از تجهیزات در برابر آتش هستند. سیستم اعلان و اطفا حریق یکی از نیاز های ضروری در دیتاسنتر است، زیرا می تواند به صورت خودکار آتش را شناسایی و پس از وقوع، آتش را سرکوب کند.
  • برای افزایش توان عملیاتی محاسبات و پردازش داده ها مرکز داده باید از دستگاه تهویه هوا استفاده شود چرا که نشستن گرد و غبار روی تجهیزات باعث خرابی آن ها می شود.
  • بکار گیری کف کاذب، سقف کاذب و پوشاندن تجهیزات، ایمنی محیط را بالا می برد. از خطر برق گرفتگی و دسترسی مستقیم به تجهیزات جلوگیری می شود. استفاده از کف کاذب استاندارد در ایمن سازی و حفظ امنیت مراکز داده نقش بسیار مهمی دارند و مراکز داده را از خطرات ناشی از برق گرفتگی و آتش سوزی در امان نگه می دارد.

امنیت نرم افزاری دیتاسنتر

امنیت نرم افزاری دیتاسنتر شامل سیاست های امنیتی، لیست دسترسی ها، قوانین کنترل و مدیریت دیتا است.

مواردی مانند جاسوسی، هک، بدافزار و باج افزار و بسیاری دیگر، اطلاعات ذخیره شده در دیتا سنتر را تهدید می‌کند. ابزار هایی مانند ابزار مدیریتی Security Information and Event Management یا SIEM  کمک می‌کند تا روی تمام موارد مثل دسترسی و سیستم هشدار و سنسورها کنترل و مدیریت داشت؛ علاو ه بر اینها، بحث پایش امنیت نیز باید توسط افراد مجرب در این زمینه انجام پذیرد.

ایجاد Zone های امن در شبکه یکی از راهکارهای تامین امنیت دیتاسنتر است.

تمامی کنترل ها و مدیریت های امنیتی یک دیتا سنتر باید به صورت دوره ای و منظم بررسی و چک شود.

انواع دیتاسنتر

در ادامه به شرح انواع دیتاسنتر ها میپردازیم. قیمت تجهیزات دیتا سنتر و راه اندازی آن نسبت به انواع دیتاسنتر متفاوت است: دیتاسنتر سنتی و گرانقیمت و دیتا سنتر جدیدتر و ارزان‌تر. در ذیل ۵ دسته خدمات دیتاسنتر را به شما معرفی کنیم.

۱. دیتاسنتر سازمانی (Enterprise Datacenter)

دیتا سنتر سازمانی دیتا سنتری است که بسیاری از شرکت ها و سازمان ها در فضا و محوطه خودشان راه اندازی می کنند و در صورت نیاز میتوانند مرکز داده خود را توسعه دهند.

مزایای دیتاسنتر سازمانی

از جمله مزیت دیتاسنتر سازمانی به شرح ذیل است:

  • عیب یابی و نگهداری آن آسان است.
  • به دلیل وجود آن در محل شرکت امنیت دارد و کنترل و مدیریت آن توسط شرکت انجام می شود.

معایب دیتاسنتر سازمانی

  • هزینه ی راه اندازی نسبتا بالا و منابع بسیاری لازم است: منابع تغذیه قابل اطمینان، سیستم خنک کننده، شبکه بزرگ، سیستم امنیتی و …
  • هزینه ی مصرف برق

۲. دیتاسنتر – Colocation اجاره فضای دیتاسنتر

با استفاده از دیتاسنتر کولوکیشن مشتریان می توانند برای نگهداری سرور شخصی، فضا اجاره کنند. کولو سنتر مناسب دارندگان سرور است که فضای مناسبی برای نگهداری سرور در شرکت و سازمان خود ندارند. هنگامی که تعداد سرور ها کم است و به اندازه ای نیست که بتوان هزینه ای پرداخت شود..

هزینه ی اجاره Colocation Center به سه فاکتور پهنای باند، میزان پاور مصرفی و تعداد یونیت مورد نیاز بستگی دارد. به این روش نگهداری در مرکز داده Colocation یا Co-location یا Colo گفته می‌شود.

هنگام اجاره این دیتاسنتر، مرکز داده موظف است علاوه بر مکان فیزیکی، پاور مورد نیاز، پهنای باند، آدرس IP، اتصال به اینترنت، سیستم‌های خنک کننده، امنیت فیزیکی، مانیتورینگ و Uptime را تامین کند. شرکت ها و سازمان هایی که نیروی آی تی ندارند کولو کردن سرورها مناسب آن ها می باشد.

مزایای Colocation کردن سرورها

  • سرورهایی که در مرکز داده نگهداری می‌شوند، عموما به صورت Rack Mount بوده و در داخل رک یا کابینت قرار می‌گیرند. رک در بزرگترین اندازه خود دارای ۴۷یونیت است و اجاره کنندگان می‌توانند برحسب نیاز خود، همه، نصف و یا بخشی از آن را اجاره کنند.
  • از دیگر مزیت‌های Colo این است که نسبت به نگهداری سرور در شرکت یا سازمان، از پهنای باند بیشتر و با هزینه کمتری بهره‌مند می‌شوید. برای پاورها نیز تجهیزات پیشرفته‌ای استفاده می‌شود و به طور کلی قابلیت اعتماد و انعطاف پذیری در این روش بالاتر است خصوصا که متخصصین به طور شبانه روزی مشکلات پیشامده را رفع می‌کنند.

انواع کولو در دیتاسنتر کولوکیشن

دو نوع کولو وجود دارد:

  • Retail Colocation : امکانات کمی دارد و فقط زیرساخت تجهیزات مثل رک را برای اجاره فراهم می‌کند.
  • Wholsale Colocation: تمام امکانات یک دیتاسنتر را فراهم می‌کند و مناسب کسانی است که در آینده توسعه خواهند یافت و فضای زیادی لازم دارند.از این قابلیت به عنوان MTDC یا Multi Tenant Data Center il هم یاد می شود.

3. دیتاسنتر Hyperscale

دیتاسنتر مقیاس بزرگ، همانطور که از اسمش پیداست یک دیتاسنتر بزرگ است و میتواند میلیون ها سرور را در خود جای دهد. شرکت ها و سازمان هایی که حجم اطلاعات آن ها زیاد است از این نوع دیتاسنتر استفاده می کنند.

همچنین دیتاسنتر Hyperscale قابلیت ارتقا نیز دارد. با توجه به افزایش نیاز به ذخیره سازی، این دیتاسنترها می‌توانند راهکار مناسبی برای رشد کلود، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و IoT باشد که فضای ذخیره سازی بیشتری برای ذخیره داده و اطلاعات لازم است.

۴. دیتاسنتر Edge

دیتاسنتر Edge همانند دیتاسنتر سنتی است با این تفاوت که کوچکتر است و نزدیک به کاربر نهایی ساخته می‌شود. دیتاسنتر Edge افزایش ظرفیت و بهبود اتصالات و از همه مهمتر کاهش زمان تاخیر یا Latency با خود به همراه دارد.

از طرفی دیگر دیتاسنتر Edge شبیه به دیتاسنترهای آن سایت یا سازمانی نیز هستند با این تفاوت که مدیریت آن ها به صورت آف سایت یا کولو انجام می‌شود.

محبوبیت این دیتاسنتر روز به روز بیشتر می‌شود زیرا  با نزدیکتر شدن دیتاسنتر به محل شرکت ها و سازمان ها، زمان تاخیر کم و کارایی بیشتر می‌شود.

۵. دیتاسنتر کلود

دیتاسنتر کلود هر روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند و از انوع ارزان دیتاسنتر است. نمونه‌های آن آمازون AWS و مایکروسافت Azure و IBM Softlayer است. مثلا نتفلیکس روی AWS است. کلود دیتاسنتر.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟