استاندارد رنگ بندی کابل شبکه

هنگام اتصال کابل‌ها برخی فکر می‌کنند همین که هر دو سر کابل دارای رنگ یکسانی باشند کافی است اما در واقع این‌طور نیست. رنگبندی در کابل شبکه بسیار موضوع مهمی است و اگر رعایت نشود می تواند در اتصالات اختلال ایجاد کند و یا اتصال را به‌ طور کامل غیرممکن کند. البته برای بهتر کار کردن سیستم خود باید از درست انجام شدن کابل‌کشی و رعایت استاندارد در آن اطمینان حاصل کنید. برقراری ارتباط کابل فقط با رنگبندی خاصی میسر خواهد بود و نباید هر رنگ را با رنگ مشابه خود در نظر بگیرید. سوکت کابل ۸ تیغه دارد.

هر رنگ بر روی یک تیغه قرار می‌گیرد و داخل سیم‌های مسی نفوذ کرده و باعث ایجاد ارتباط می‌شود. هر رنگ برای یک تیغه طراحی شده تا ارتباطات به خوبی انجام شود. در هنگام اتصال کابل‌ها یک قطعه کوچک در شبکه وجود دارد که اتصال بین پریز و کابل را برقرار می‌کند. این قطعه کیستون نام دارد.

استاندارد رنگی

دو استاندارد رنگی مختلف برای رنگبندی کابل‌ها وجود دارد. T568B و T568A. زمانی که استفاده از کابل‌های CAT5 در بازار رونق گرفت استاندارد T568A توسط متخصصان شبکه تایید و مورد استفاده قرار گرفت. رنگبندی این استاندارد به این صورت می‌باشد.

  1. سفید سبز
  2. سبز 
  3. سفید نارنجی
  4. آبی
  5. سفید آبی
  6. نارنجی
  7. سفید قهوه‌ای
  8. قهوه‌ای

این رنگ‌ها به ترتیب از چپ وصل می‌شوند.

استاندارد T568A که در سال ۱۹۹۵ تایید شده بود در سال ۲۰۰۲ با استاندارد T568B جایگزین شد. این استاندارد هم در کابل‌های CAT5 و هم در کابل‌های CAT6 قابل استفاده هستند و این مسئله مزیت استاندارد A نسبت به B محسوب می‌شود. ترتیب رنگ در این استاندارد به ترتیب از چپ به راست می باشد.

  1. سفید نارنجی
  2. نارنجی
  3. سفید سبز
  4. آبی
  5. سفید آبی
  6. سبز
  7. سفید قهوه‌ای
  8. قهوه‌ای

از تمام استانداردهای نام برده شده برای اتصال کابل شبکه استفاده می‌شود ولی استاندارد معمول T568B است و معمولا در بازار کار از آن استفاده می‌شود.

رنگبندی در انواع کابل شبکه

رنگبندی در انواع کابل شبکه

رنگبندی در انواع کابل شبکه

کابل‌های شبکه بسته به کارکرد خود در کامپیوتر و یا سوئیچ ممکن است به شکل مستقیم یا ضربدری باشند که در این جا برای شما توضیح خواهیم داد.

کابل شبکه مستقیم

هنگامی که قصد اتصال کامپیوتر به تجهیزات شبکه‌ دیگر مانند سوئیچ یا روتر را داشته باشید از این نوع کابل استفاده کنید. در این نوع کابل ابتدا و انتهای کابل باید با ترتیب رنگی مشابه ضرب شود. پیچ‌کورد‌های موجود در بازار نیز به صورت شبکه مستقیم طراحی شده‌اند.

کابل شبکه ضربدری

کابل شبکه ضربدری

کابل شبکه ضربدری

زمانی که بخواهیم دو کامپیوتر یا دو سوئیچ را به هم وصل کنیم باید از کابل ضربدری استفاده کنیم. در این نوع کابل برعکس کابل مستقیم رنگ سیم‌ها در ابتدا و انتهای کابل با هم فرق دارند. شما می‌توانید هنگام نصب به صورت ضربدری جای سیم ۱ را با ۳ و ۶ را با ۲ عوض کنید.

برای این که بدانید برای اتصال شبکه‌ی خود باید از کدام یک استفاده کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه‌هایی که می‌خواهید به هم متصل شوند از یک نوع هستند یا خیر . بنابراین اگر ما بخواهیم دو عدد از تجهیزات همانند مانند دو عدد سوئیچ یا دو عدد کامپیوتر را به هم وصل کنیم باید از رنگبندی کابل شبکه ضربدری استفاده کنیم و بخواهیم میان دو عدد از تجهیزات شبکه‌ای که با هم هم‌خوانواده نیستند مانند یک کامپیوتر و یک سوئیچ اتصال برقرار کنیم باید از رنگبندی اتصال مستقیم استفاده کنیم.

البته از شکل مستقیم هم می‌توان دو کامپیوتر را به هم متصل کرد اما این باعث می‌شود ارتباط یک‌طرفه شود و فقط یک کامپیوتر امکان اتصال داشته باشد. همچنین اگر یک شبکه‌ی لن داشته باشیم و بخواهیم کامپیوتر را به سوئیچ وصل کنیم باید از اتصال شبکه‌ای ضربدری استفاده کنیم. باید بر اساس کابل‌کشی شبکه یکی از دو رنگ را انتخاب کنیم

وظیفه هر رنگ در کابل شبکه چیست؟

سیم در کابل به عنوان یک رسانه عمل می‌کند اگر کابل شبکه را مشاهده کرده باشید متوجه خواهید شد که در کابل ۴ زوج سیم در هم تنیده شده وجود دارد.

همان‌طور که می‌دانید ما به طور کلی ۸ سیم را داخل سوکت قرار می‌دهیم. از بین این ۸ سیم ۴ عدد وظیفه‌ انتقال سیگنال و چهار عدد برای استفاده جانبی قرار گرفته‌اند. از بین سیم‌هایی که سیگنال را انتقال می‌دهند دو عدد سیگنال را دریافت می‌کنند و دو عدد آن را می‌فرستند.

در استاندارد A سیم‌های سفید سبز و سبز سیگنال را ارسال و سیم سفید نارنجی و نارنجی آن را دریافت می‌کنند.

 علت استفاده رنگ‌های مختلف در سیم‌ها

 علت استفاده رنگ‌های مختلف در سیم‌ها

علت استفاده رنگ‌های مختلف در سیم‌ها

وجود رنگبندی در سیم‌ها به علت رخ ندادن خطا در سوکت‌زنی یا کیستون زدن کابل‌ها است. درصورت نبودن رنگ‌ها سرهم کردن مجدد کابل شبکه غیرممکن خواهد بود و کار را بسیار سخت خواهد کرد. توسط این رنگبندی می توان وظیفه هرکدام را نیز دانست که می‌تواند برای رفع سریع‌تر و راحت‌تر ایراد ممکنه به شما کمک کند.

رنگبندی سیم‌ها به مدیریت یک‌پارچه و یک‌دست کابل کمک می‌کند و باید این نکته را نیز زیر نظر داشته باشید که ترتیب رنگی دو سر کابل باید با یکدیگر تطابق داشته باشند و در صورتی که قصد سوکت زدن را دارید و از ابتدای روش تا سر سیم‌ها را مقدار یک و نیم سانت اندازه بگیریم و بقیه را با سیم‌چین قطع کنیم. همچنین یادتان باشد که خار نگه‌دارنده‌ی سوکت همیشه باید به سمت پایین باشد.

 در رنگبندی شبکه سیم‌های فرد دارای ترکیبی از رنگ سفید هستند و سیم‌های زوج یک رنگ کامل دارند. توسط این رنگ‌ها برای نصب سوکت شبکه تنها کافی است که ترتیب رنگ‌ها را بلد باشید. وجود رنگبندی هم‌اکنون جزو استانداردهای بین‌المللی است که رعایت آن اجباری است. همچنین زمانی که قصد قرار دادن سیم‌ها داخل سوکت را داشتید مطمئن شوید تمام سیم ها به انتهای سوکت شبکه رسیده باشد. برای این که بیشتر اطمینان حاصل کنید میتوانید با تستر شبکه از درستی اتصالات مطمئن شوید.

البته روش‌های دیگری نیز برای عیب‌یابی شبکه وجود دارد که به عنوان تست فلوک شناخته می‌شود. توسط این تست می‌توان خمیدگی و کشیدگی کابل‌ها را تشخیص داد. این تست بهترین ارزیابی برای انواع شبکه و پچ کورد می‌باشد و تمام ارزیابی‌ها را کاملا دقیق انجام می‌شود.همچنین ما در مقاله بهترین کابل شبکه برای کدام برند می باشد، اسامی برترین های این زمینه را گردآوری و مقایسه نموده ایم. این تست به راحتی تمام ایراد‌‌های احتمالی را شناسایی می‌کند و می‌توانید برای تعمیر آن اقدام کنید.

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟