انواع روش های اتصال به اینترنت از Dial Up تا اینترنت ۵G

امروزه اینترنت از نیازهای اولیه زندگی مردم دنیاست. انواع مختلفی از اتصال به اینترنت وجود دارد که ما در زندگی روزمره از آن ها استفاده می کنیم. اما هدف اصلی استفاده از انواع شیوه های اتصال به اینترنت، انتقال داده ها از یک مکان به مکان دیگر است. اینترنت، «شبکه ای از شبکه ها» است، این جمله به معنای این است که تعداد زیادی از شبکه های متصل در سطح جهان وجود دارد.

انواع مختلفی از اتصالات اینترنتی در دسترس هستند تا افراد بتوانند با اتصالات اینترنتی مختلفی به شبکه جهانی متصل شوند و به جستجو، مرور و انتقال داده در اینترنت بپردازند. پیشرفت فناوری هرگز متوقف نمی شود، بنابراین با گذشت زمان فناوری های جدید تغییر می یابند و سیستم های جدید به روز می شوند. اغلب ما، در زمینه شبکه و  اینترنت، مایل نیستیم که  همیشه از یک مدل اتصال اینترنتی یا یک سرعت یکسان استفاده کنیم و همواره در جستجوی پوشش بهتر اینترنت و سرعت بالاتر هستیم. در نوشته ای که پیش رو دارید در مورد انواع روش های اتصال به اینترنت از Dial Up تا اینترنت ۵G صحبت خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

انواع روش های اتصال به اینترنت

در این مقاله روش های مختلف اتصال به اینترنت از روش های اولیه آن تا روش های نوین اتصال به اینترنت را با جزئیات توضیح می دهیم:

۹ روش مختلف اتصال به اینترنت

  1. اتصال به اینترنت از طریق دایال آپ Dial-Up

اتصال به اینترنت از طریق دایال آپ Dial-Up

اتصال به اینترنت از طریق دایال آپ Dial-Up

اینترنت Dial Up چیست؟

اینترنت Dial-Up یکی از محبوب ترین روش های اتصال به اینترنت بود.شیوه دیال آپ اتصال به اینترنت برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ در انگلستان رایج شد و امروزه یکی از قدیمی ترین شیوه های اتصال به اینترنت محسوب می شود. این روش براساس PSTN یا شبکه تلفن عمومی کار می کرد و از این طریق با ISP یا شرکت خدمات اینترنتی ارتباط برقرار می کرد. به منظور استفاده از این روش باید شماره تلفنی شماره گیری می شد تا درخواست اتصال به اینترنت به سرور ارسال شود. هم چنین در این روش به یک مودم برای اتصال به سرور نیاز بود تا برای مدولاسیون یا تغییر سیگنال های آنالوگ به دیجیتال یا برعکس و در نتیجه آن اتصال به اینترنت کمک کند.

ویژگی های استفاده از اینترنت دایال آپ Dial-Up

  • حداکثر سرعت مطلوب آن فقط ۵۶ کیلوبیت بر ثانیه بود.
  • امروزه دیگر از این روش استفاده نمی شود، اما ممکن است در بعضی از مناطق دورافتاده روستایی وجود داشته باشد.
  • ایراد اصلی این روش این بود که شما در یک زمان واحد، می توانستید یا با تلفن تماس صوتی برقرار کنید یا از اینترنت استفاده کنید و امکان انجام همزمان این دو کار وجود نداشت.
  1. ISDN یا شبکه دیجیتالی خدمات یکپارچه

ISDN یا شبکه دیجیتالی خدمات یکپارچه

ISDN یا شبکه دیجیتالی خدمات یکپارچه

یکی دیگر از راه های اتصال به اینترنت ISDN HSJ. این شیوه اتصال به اینترنت هم شبیه روش Dial-Up است ولی در این روش از سیستم شبکه تلفن سوئیچ مدار استفاده می شود که استفاده همزمان صدا و داده در یک خط مخابراتی را فراهم می کند؛ به این معنی که همراه صدا، امکان انتقال داده نیز وجود دارد. پهنای باند این روش اتصال به اینترنت نسبت به روش Dial-Up کمی بیشتر است و به ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه می رسد.

ویژگی های استفاده از اینترنت با ISDN

  • دارای دو کانال ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه است که روی هم پهنای باند ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه را در دسترس قرار می دهد که این پهنای باند به سه باند تقسیم می شود:
  • اولین باند برای سیگنال های تلفن استفاده می شود.
  • دومین باند برای مکالمات به کار می رود.
  • سومین باند برای انتقال داده یا همان اتصال به اینترنت استفاده می شود.
  • سرعت این روش از ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه تا ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه است.
  1. اتصال به اینترنت با DSL یا خط اشتراک دیجیتالی

اتصال به اینترنت با DSL یا خط اشتراک دیجیتالی

اتصال به اینترنت با DSL یا خط اشتراک دیجیتالی

روش بعدی اتصال به اینترنت، DSL است. این روش در دهه ۱۹۹۰ رواج پیدا کرد و قادر به انتقال صدا و داده به صورت همزمان بود. این شیوه توانست روش Dial-Up را مغلوب کند و جایگزین آن شود.  با این شیوه امکان اتصال به اینترنت پرسرعت فراهم شد. DSL به نسبت Dial-Up با فرکانسی به نسبت بالاتر کار می کند و به همین خاطر سرعت آن نیز از شیوه  Dial-Up بیشتر است.

در این شیوه هیچ تداخلی بین صدا و داده های اینترنت صورت نمی گیرد به همین دلیل می توانید با خیال راحت از هر دو این ها به صورت همزمان استفاده کنید.

در روش DSL برای برقراری ارتباط از یک سیم تلفن و یک مودم DSL استفاده می شود. استفاده از مودم برای مدولاسیون و دمدولاسیون (تعدیل و تغییر شکل سیگنال) است؛ به این دلیل که کامپیوترها فقط سیگنال های دیجیتال را دریافت می کنند و تنها از طریق آن قادر به دریافت داده هستند، باید از یک مودم برای تبدیل سیگنال های آنالوگی که در ابتدا به خانه ما می آید، استفاده کنیم.

ویژگی های اینترنت DSL

  • سرعت دانلود (دریافت) در این شیوه ۳۵-۵ مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود (ارسال) ۱۰-۱ مگابیت در ثانیه است.
  • پهنای باند اختصاصی را برای همه کاربران فراهم می کند.

انواع DSL:

  • ADSL یا خط اشتراک دیجیتال نامتقارن: یکی از انواع DSL است و در میان انواع آن، کاربران بیشتر ADSL را ترجیح می دهند. این روش اتصال هم کاملاً شبیه DSL است با این تفاوت که سرعت دانلود آن به نسبت سرعت آپلود، بالاتر است و اغلب کاربران به دلیل همین سرعت دانلود بالا از این روش استقبال می کنند چراکه برای اکثر افراد سرعت دانلود مهم تر از سرعت آپلود است.

معمولاً سرعت دانلود در این روش اتصال به اینترنت ۲۴-۲ مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود آن ۲-۱ مگابیت در ثانیه است ولی این اعداد و ارقام به ISP شما و منطقه ای که در آن از اینترنت استفاده می کنید هم بستگی دارد.

  • SDSL یا خط اشتراک دیجیتال متقارن: نوع دیگری از DSL، اتصال به اینترنت SDSL است. در این نوع شیوه اتصال، سرعت دانلود و آپلود یکسان است و اغلب مردم بیشتر در کسب و کار خود و در زمان هایی که به سرعت یکسان دریافت و ارسال اطلاعات نیازمندند از آن استفاده می کنند. سرعت دریافت و ارسال داده در این شیوه، ۳ مگابیت در ثانیه است.
  1. اینترنت کابلی

اینترنت کابلی

اینترنت کابلی

بعد از DSL یا ADSL می توان اینترنت کابلی را یکی از بهترین انواع اتصال به اینترنت به شمار آورد چراکه از نظر سرعت اتصال به اینترنت از DSL یا ADSL بالاتر است. در این شیوه اتصال به اینترنت معمولاً از کابل کواکسیال به همراه مودم استفاده می شود و این ویژگی را دارد که با کمک یک کانال RF یا فرکانس رادیویی ارتباط دو طرفه داده را برقرار کند؛ منظور از ارتباط دوطرفه داده، داده های مربوط به برنامه های تلویزیونی و داده های اینترنت است.

ویژگی های اینترنت کابلی

  • دامنه سرعت در این روش اتصال به اینترنت بین ۲۰ مگابیت در ثانیه تا ۱۰۰ مگابیت در ثانیه است.
  • ایراد این شیوه این است که برخلاف DSL پهنای باند خود را با سایر کاربران در همان منطقه تقسیم می کند.
  1. اینترنت سلولار یا سلولی

اینترنت سلولار یا سلولی

اینترنت سلولار یا سلولی

روش بعدی اتصال به اینترنت، اینترنت سلولی است که از محبوبیت بالایی برخوردار است چراکه برای راه اندازی این شیوه نیازی به هیچ سیم کشی، مودم یا روتری وجود ندارد. در واقع این شیوه اتصال به اینترنت، همان اتفاقی است که وقتی از اینترنت موبایل استفاده می کنیم می افتد؛ عملکرد اینترنت سلولی، براساس مفهوم موج فرکانس رادیویی است که از طیف نسل های ۲G، ۳G، ۴G یا ۵G استفاده می کند.

  • دامنه فرکانس آن ۲۲۵ مگاهرتز تا ۳۷۰۰ مگاهرتز است.
  • سرعت این شیوه از اتصال به اینترنت به نسل شبکه ای که از آن استفاده می شود، بستگی دارد مانند ۳G که نسل سوم شبکه سلولی است، ۴G که نسل چهارم شبکه سلولی است و ۵G که نسل پنجم شبکه سلولی است.
  • میانگین سرعت این روش اتصال تقریباً ۷ مگابیت بر ثانیه است.
  • انتظار می رود اینترنت شبکه سلولی ۴G سرعتی معادل ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه داشته باشد ولی در واقعیت به دلیل قطع مداوم سیگنال، این سرعت به ۱۰ مگابیت بر ثانیه کاهش می یابد.
  1. FTTX یا فیبر به ایکس یا خانه

FTTX یا فیبر به ایکس یا خانه

FTTX یا فیبر به ایکس یا خانه

اتصال به اینترنت از طریق شبکه فیبری برای هر کاربر اینترنتی یک انتخاب عالی است چراکه این شیوه از اتصال به اینترنت سرعت بسیار بالایی دارد و قطعی یا افت سیگنالی در آن دیده نمی شود. از آنجایی که در این شیوه از کابل فیبر نوری شیشه ای استفاده می شود، دارای نور لیزر است و انتقال نور براساس بازتاب داخلی کامل انجام می شود. به دلیل اینکه در شیوه FTTX داده ها به شکل نور لیزری منتقل می شوند، بنابراین مانند اینترنت کابلی هیچ تداخل الکترومغناطیسی نخواهد داشت. همچنین به دلیل وجود سیگنال نور از امنیت بالاتری نسبت به سایر شیوه ها برخوردار است.

انواع مختلف اتصال به اینترنت از طریق  FTTX چیست؟

این شیوه انواع مختلفی از جمله FTTH، FTTN، FTTC و… دارد که هر کدام از آن ها دارای پهنای باند، سرعت و دامنه توزیع متفاوتی هستند.

  • FTTH (فیبر به خانه): یک شیوه از اتصال به اینترنت است که سرعت و پهنای باند بالایی دارد. به این شیوه اتصال به اینترنت، FTTP (فیبر به محل مشتری) هم می گویند. FTTH خود بر دو نوع است: AON یا شبکه نوری فعال و PON یا شبکه نوری پسیو. این نوع اتصالات اینترنتی ثابت هستند و مستقیماً به مکان هایی نظیر خانه یا محل کار، جایی که اتصال فیبر نوری در دسترس است، متصل می شوند. این روش اتصال به اینترنت در برخی مناطق گران است.

سرعت این روش اتصال به اینترنت معمولاً ۱ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است ولی باز هم این سرعت بستگی به پهنای باند، ISP و منطقه ای که شما در آن از اینترنت استفاده می کنید، دارد.

  • FTTC یا فیبر به دکل یا باکس مخابراتی: اتصال از نوع  FTTC در محدوده شعاع تقریباً ۳۰۰ متری برقرار می شود و سرعت انتقال داده به فاصله بستگی دارد. معمولاً در این شیوه اتصال، از یک جفت کابل پیچ خورده یا کابل کواکسیال استفاده می کند. 
  • FTTN فیبر به دفتر کار: این شیوه اتصال به اینترنت یکی از انواع FTTX است ولی تقریباً شبیه FTTC است. FTTN از کابل کواکسیال یا یک جفت کابل پیچ خورده استفاده می کند، ولی سرعت انتقال داده بر اساس فاصله است.
  1. وای فای باند پهن بی سیم

وای فای باند پهن بی سیم

وای فای باند پهن بی سیم

این نوع اتصال، اتصال اینترنت بی سیم باند پهن نامیده می شود که دارای آنتی به نام شبکه هوایی است و از ISP فرکانس دریافت می کند. وای فای باند پهن بی سیم در کنار شبکه هوایی، یک روتر وای فای هم دارد. ویژگی مودم این شیوه اتصال به اینترنت ممکن است در داخل روتر wifi باشد. از ایرادات این شیوه اتصال به اینترنت، سرعت پایین و نوسان سرعت آن است و اصولاً برای آب و هوای نامساعد مناسب نیست.

میانگین سرعت وای فای باند پهن بی سیم ۱۲ مگابیت بر ثانیه است ولی برخی از مدل های آن که پهنای باند بیشتری دارند، سرعتی تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه دارند.

  1. اینترنت ماهواره ای

اینترنت ماهواره ای

اینترنت ماهواره ای

اینترنت ماهواره ای با سایر روش های اتصال به اینترنت گفته شده متفاوت است ولی به محبوبیت FTTX نیست.

مشکلات عمده این شیوه اتصال به اینترنت، تأخیر در برقراری ارتباط، تداخل سیگنال و افت سیگنال است. از آنجایی که فاصله بین زمین و ماهواره حدوداً ۳۶۰۰ کیلومتر است، تأخیر در برقراری ارتباط و افت سیگنال دور از ذهن نیست. اگر بخواهید از اینترنت ماهواره با پهنای باند و سرعت بالا استفاده کنید، ناچار خواهید بود سیگنال چندین ماهواره را به سوی یک آنتن هدایت کنید که مستلزم هزینه گزافی است با این حال بسیاری از شرکت ها در تلاش برای بهبود پروسه اتصال اینترنت ماهواره ای هستند.

  1. اتصال خطوط استیجاری

اتصال به وسیله خطوط استیجاری یک روش دیگر برای اتصال به اینترنت است که برای مکان های تجاری مانند دفاتر کاری، مدرسه، دانشگاه و… استفاده می شود. یک خط استیجاری، در واقع یک خط پهنای باند اختصاصی است که دو نقطه را به هم متصل کرده است؛ بنابراین می توان آن را یک شیوه ویژه اتصال به اینترنت دانست که تنها برای کاربران بخصوصی استفاده می شود؛ در حقیقت بین این دو نقطه اتصال هیچ شخص ثالثی نمی تواند به شبکه دسترسی داشته باشد. این شیوه اتصال به اینترنت با تمام  روش های اتصال پهنای باند متفاوت است.

ویژگی های اینترنت استیجاری 

  • سرعت ثابتی دارد و خبری از نوسان سرعت در این روش نیست.
  • معمولاً سرعت دانلود و آپلود یکسانی دارد.
  • سرعت آن بین ۲ مگابیت بر ثانیه تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است.
 سخن پایانی

در این مقاله ما درباره انواع مختلف روش های اتصال به اینترنت از Dial-Up تا اینترنت ۵G و حتی بیشتر صحبت کردیم و سرعت، اصول کارکرد، مزایا و معایب هر کدام را با جزئیات مورد بررسی قرار دادیم.

هر کدام از ما از روش های مختلف اتصال به اینترنت استفاده می کنیم ولی هدف اصلی همه ما برقراری ارتباط با یکدیگر و انتقال داده از جایی به جای دیگر است. اصولاً سرعت انواع روش های اتصال به اینترنت  به ISP شما، پهنای باند اینترنت، منطقه ای که در آن از اینترنت استفاده می کنید و نوع کاری که با آن انجام می دهید دارد. به نظر می رسد شیوه اتصال به اینترنت FTTX یا اتصال فیبر به خانه یا محل کار به این دلیل که هم از امنیت و هم از سرعت بالایی برخوردار است، بهترین گزینه باشد.

پی اف سی تولید کننده انواع کابل شبکه ایرانی و CAT6 در ایران می باشد که شما عزیزان می توانید از طریق همین سایت بطور مستقیم اقدام به ثبت سفارش خود نمایید.

محصولات مرتبط

patch cord indoor 1

پچ کورد فیبر نوری Indoor

پچ کورد فیبر نوری Indoor

FIBER OBUC

کابل فیبر نوری OBUC

کابل فیبر نوری OBUC

PATCH CORD CAT6 UTP INDOOR

Patch Cord CAT6 UTP Indoor

Patch Cord CAT6 UTP Indoor

CAT6 SFTP LSZH INDOOR

CAT6 SFTP LSZH INDOOR

CAT6 SFTP LSZH INDOOR

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟