هدروم کابل شبکه چیست و نحوه محاسبه هدروم

برای آگاهی و حصول اطمینان از عملکرد بهینه کابل کشی شبکه از یکسری تست های استاندارد استفاده می شود؛ ما در این مقاله علاوه بر معرفی یکی از این تست ها، با مفهوم هدروم شبکه یا Headroom نیز آشنا می شویم.

هدروم کابل شبکه چیست؟

هدروم کابل شبکه چیست؟

هدروم کابل شبکه چیست؟

هدروم (Headroom) اصطلاحی است که اغلب در صنعت کابل کشی داده برای توصیف عملکرد سیستم کابل کشی استفاده می شود. این مقدار را با واحد دسی بل اندازه گیری می کنند و نشان دهنده تفاوت بین استاندارد آزمون انتخاب شده و اندازه گیری انجام شده است.

تمامی کابل های شرکت پارسیان فیبر ارتباط دارای تست فلوک با هدروم بالا و قابل قبول می باشد.

تست فلوک چیست؟

تست فلوک چیست؟

تست فلوک چیست؟

زمانی که کابل کشی شبکه به پایان می رسد، برای اندازه گیری سرعت، عملکرد و حصول اطمینان از قطع نبودن کابل شبکه از تسترهای مختلفی استفاده می شود که هر یک اطلاعات گوناگونی را در اختیار ما می گذارند. تست فلوک یکی از بهترین و رایج ترین انواع تست است که به منظور عیب یابی و اندازه گیری کیفیت کابل کشی شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. همیشه بهتر است قبل از کابل کشی، روی کابل ها تست فلوک انجام شود. شرکت فلوک یکی از زیرمجموعه های کمپانی Danaher است که انواع وسایل و تجهیزات اندازه گیری را تولید می کند و برای تست کابل های شبکه نیز از دستگاه Fluke Cable Analyzer استفاده می کند که دو مدل دارد:

  • دستگاه DTX1800
  • دستگاه DTX8000

تست فلوک به علت این که خروجی ها و اطلاعات زیادی را ارائه می کند، طرفداران بیشتری دارد. با استفاده از این تست علاوه ارزیابی کابل شبکه، تجهیزات و اتصالاتی که در طول کابل شبکه نصب شده اند هم تست شده و در اطلاعات مربوط به آن ها در دستگاه ذخیره می شوند.

کاربرد دستگاه تستر فلوک DTX Cable Analyzer

کاربرد دستگاه تستر فلوک DTX Cable Analyzer

کاربرد دستگاه تستر فلوک DTX Cable Analyzer

  1. تعیین طول دقیق کابل
  2. بررسی کیفیت اتصالات در کابل و اعلام وجود یا عدم وجود قطعی در کابل شبکه
  3. ارزیابی عملکرد پچ چنل، پچ کورد و کیستون
  4. تعیین قطعی کیستون یا اتصال ضعیف آن به کابل شبکه
  5. اعلام نویز احتمالی روی کابل شبکه و نشان دادن محل آن در مسیر آن
  6. اعلام شکستگی، کشش یا خمش کابل شبکه در طول مسیر
  7. اعلام میزان خلوص مس به کار رفته در کابل شبکه
  8. ارزیابی میزان رسانایی و مقاومت کابل شبکه

انواع مختلف تست فلوک

انواع مختلف تست فلوک

انواع مختلف تست فلوک

تست فلوک معمولاً به دو روش تست پرمننت (Permanent) و تست چنل (Channel) انجام می پذیرد که در ادامه هر یک از این دو توضیح داده می شود:

  • تست پرمننت (Permanent):

برای انجام این تست، پس از اتصال کابل به کیستون، آن را با استفاده از ماژول های پرمننت به دستگاه تستر فلوک وصل می کنیم تا تست انجام شود. تست چنل به نسبت از تست پرمننت کامل تر است.

  • تست چنل (Channel):

برای انجام این تست، دو سر کابل شبکه را به کیستون وصل می کنیم و سپس آن را با استفاده از پچ کورد به دستگاه تستر فلوک متصل می کنیم. تست چنل یک تست آزمایشگاهی است.

ذکر این نکته لازم است که اگر کابلی توانست تست پرمننت را پاس کند، تست چنل را نیز پاس خواهد کرد ولی برعکس این موضوع صادق نیست. هم چنین در هنگام استفاده از سوکت و کیستون در تست پرمننت اطمینان حاصل کنید که آن ها کاملاً سالم هستند چون ممکن است کابل شبکه استاندارد بالایی داشته باشد ولی کیستون و پچ کورد دچار مشکل باشند و در نهایت جواب تست شما گمراه کننده شود.

ارتباط هدروم کابل شبکه و تست فلوک

ارتباط هدروم کابل شبکه و تست فلوک

ارتباط هدروم کابل شبکه و تست فلوک

در تست فلوک با دو کلمه Next و Headroom برخورد می کنیم که مفهوم آن ها به شرح زیر است:

نکست یا Next مهم ترین عامل نویز در ساختار کابل های شبکه است و بر اساس واحد دسی بل (dB) اندازه گیری می شود. افزایش مقدار نکست در نمودارهای تست فلوک، با کیفیت بالای کابل رابطه مستقیم دارد.

هدروم یا Headroom به کمترین مقدار محاسبه Next، گفته می شود. کابل هایی که تست پرمننت را با هدروم بالای ۶ پاس کنند، استاندارد محسوب می شوند.

چند نکته درباره تست فلوک

چند نکته درباره تست فلوک

چند نکته درباره تست فلوک

برای انجام تست فلوک اول از همه باید مشخص کنیم که آیا کابل مورد نظر شیلددار است یا خیر و بعد از آن تعیین کنیم که این کابل در چه گروهی از کابل ها قرار دارد (CAT6, CAT6a, CAT7) ؛ سپس تنظیمات لازم را روی دستگاه انجام دهیم تا نوع استاندارد تعیین شود و پس از تجزیه و تحلیل نرم افزار، گزارشات در قالب فایل PDF یا XML ارائه شود.

اگر می خواهید کابل شبکه را در محلی به کار بگیرید که دقت، سرعت و حجم اطلاعات آن برایتان حائز اهمیت است، بهتر است از کابل شبکه ای استفاده کنید که تست پرمننت را پاس کرده باشد.

انواع پارامتر تست فلوک

انواع پارامتر تست فلوک

انواع پارامتر تست فلوک

تست فلوک پارامترهای متفاوتی دارد که به شرح زیر است:

  • پارامتر نقشه سیم ها (Wiremap):

این پارامتر به منظور شناسایی اشکالات فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرد و اصلی ترین تست کابل شبکه است و سلامت زوج سیم در کابل و کانکتورها را مورد ارزیابی قرار می دهد.

  • پارامتر تأخیر در انتشار (Propagation Delay):

این پارامتر مدت زمانی را که یک سیگنال به کابل فرستاده می شود، نشان می دهد. این پارامتر را با نانوثانیه اندازه گیری می کنند. پارامتر Propagation Delay مهم ترین عامل برای میزان استاندارد قابل قبول طول کابل در شبکه است. در اغلب تجهیزات تحت شبکه نظیر CSMA/CD مقدار مجازی برای این پارامتر در نظر می گیرند که تخطی از این میزان، اختلال در ارسال بسته های داده را سبب می شود.

  • پارامتر Delay Skew:

این پارامتر سریع ترین و کندترین زمان را که معمولاً بین ۲۵ تا ۳۰ ثانیه است، نشان می دهد. این تست از آن جهت در فلوک گذاشته شده است که برخی از شرکت های سازنده کابل، در زوج سیم ها از دو جنس مختلف استفاده می کنند یا درجه خلوص به کاررفته در کابل یکسان نیست.

  • پارامتر Delay Skew در شبکه هایی که می خواهند استاندارد گیگابایت اترنت را رعایت کنند یا به سرعت بالا نیاز دارند ضروری است، زیرا در این شبکه ها، از هر چهار زوج سیم برای انتقال دیتا استفاده می شود.

  • میزان پارامتر Delay Skew اگر زیاد باشد، تجهیزات دریافت کننده سیگنال نمی توانند سیگنال ها را ترکیب کنند و بسته های دیتا را از نو بسازند بنابراین ممکن است درخواست مجدد ارسال بسته کنند که این مسأله باعث کاهش پهنای باند و سرعت آن می شود. به طور کلی اگر مقدار Delay Skew زیر ۲۵ نانو ثانیه باشد عالی است ولی در هر حال میزان آن نباید از ۵۰ نانو ثانیه برای یک کابل ۱۰۰ متری بیشتر باشد.

  • پارامتر طول کابل یا Cable Length:

با کمک این پارامتر می توانید این اطمینان را حاصل کنید که طول کابل از میزان استاندارد آن که ۱۰۰ متر است، بیشتر نشود. طول بر اساس زمان حرکت سیگنال در فرکانس ۱۰ مگاهرتز در طول کابل و بازگشت آن به دستگاه محاسبه می شود.

  • پارامتر تلفات بازگشتی یا Return Loss:

این پارامتر تلفات توان سیگنال هایی را نشان می دهد که به علل مختلفی از جمله خمش بیش از اندازه کابل یا فرورفتگی آن یا جنس و کیفیت مس به کار رفته در کابل ایجاد شده است. مفهوم این پارامتر این است که عملکرد بهینه کانال یا لینک کابل کشی شده چه میزان است.

  • وقتی تلفات بازگشتی افزایش پیدا کند، نسبت موج مستقیم کاهش می یابد و هر چه این پارامتر بیشتر باشد، مطلوب تر بوده و باعث کم شدن تلفات اضافی یا Insertion Loss می شود. هنگام انتخاب نوع پچ کورد و کانکشن ماژول یا کیستون باید به پارامتر تلفات بازگشتی دقت شود؛ از این رو بهتر است تمام تجهیزات یک لینک یا کانال را از یک برند تهیه کنید.
  • پارامتر تلفات اضافی یا Insertion Loss:

سیگنال ها با انرژی مشخصی در کابل فرستاده می شوند و هرچه در طول کابل پیش می روند، از میزان انرژی آن ها کاسته می شود. این پارامتر مقدار کم شدن انرژی سمت سیگنال را بررسی می کند.

  • پارامتر مقاومت کابل یا Resistance:

این پارامتر همان طورکه از نامش پیداست، میزان مقاومت کابل را که با طول کابل رابطه مستقیم دارد، نشان می دهد. با بررسی این پارامتر اطمینان پیدا می کنیم که در اثر اتصالات اشتباه، مقاومت بیش از اندازه در کابل ایجاد نشود. هر چه خلوص مس کابل بیشتر باشد، عدد این پارامتر کمتر و هر چه خلوص مس کابل شبکه کمتر باشد، مقاومت کابل بیشتر می شود.

  • پارامترNVP:

نام این پارامتر مخفف عبارت Nominal Velocity of Propagation است و به نسبت سرعت انتشار سیگنال در کابل به سرعت انتشار نور گفته می شود. به بیانی دیگر اگر عدد نوشته شده روی کابل ۶۶% باشد، یعنی سرعت انتقال سیگنال در آن کابل، ۰٫۶۶ سرعت نور است.

سخن پایانی

هدروم یا Headroom، به توصیف عملکرد سیستم کابل کشی شبکه گفته می شود و واحد آن دسی بل است. برای حصول اطمینان از عملکرد مناسب کابل کشی شبکه از تست های مختلفی استفاده می شود که تست فلوک یکی از رایج ترین آن هاست. این تست طول دقیق کابل شبکه را محاسبه کرده و اتصالات موجود در آن را بررسی و در صورت یافتن هرگونه مشکل، آن را گزارش می کند. هم چنین نویز احتمالی روی کابل شبکه و وجود هرگونه کشش، شکستگی و خمش توسط این تست ارزیابی و گزارش می شود. حتی برای اطلاع از خلوص مس به کار رفته در کابل شبکه نیز می توان از این تست استفاده کرد.

محصولات مرتبط

CAT6A UTP PVC INDOOR 4

CAT6A UTP PVC INDOOR

CAT6A UTP PVC INDOOR

CAT6A SFTP PVC INDOOR 5

CAT6A SFTP PVC Indoor

CAT6A SFTP PVC Indoor

CAT6 SFTP HDPE1 1

CAT6A SFTP HDPE Outdoor

CAT6A SFTP HDPE Outdoor

CAT6A SFTP LSZH INDOOR 5

CAT6A SFTP LSZH INDOOR

CAT6A SFTP LSZH INDOOR

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟