تفاوت های کابل های کلاس A  و B

برای کابل کشی کابل های UTP از دو نوع استاندارد A و B تشکیل شده است.  نحوه عملکرد این دو کاملا یکسان بوده و از لحاظ رنگ متفاوت هستند. کابل شبکه را می توان به صورت مستقیم و نیز متقاطع سیم کشی نمود.

کابل شبکه straight مستقیم است و از رایج ترین نوع کابل در شبکه می باشد،  که برای اتصال کامپیوتر به هاب یا سوئیچ شبکه به کار می رود.  کابل متقاطع یا کراس آور crossover معمولا برای اتصال کامپیوتر به کامپیوتر دیگر کاربرد دارد.

همچنین در کابل های UTP  کانکتورهای استاندارد و چهار زوج سیم به هم تابیده مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتر و کامل تر در مورد این دو نوع کابل و روش استفاده و تفاوت های کابل های کلاس A  و B می پردازیم.

استاندارد T568A و T568B

استاندارد T568A و T568B

استاندارد T568A و T568B

کانکتور که به آن سوکت شبکه نیز می گویند دارای هشت پین می باشد  که چهار زوج کابل شبکه درون هشت پین قرار می گیرد. برای قرار گیری زوج سیم ها درون سوکت شبکه یک استاندارد کلی نیز وجود دارد.

به این صورت که استاندارد T568B یا کلاس B از استاندارد T568A  یا کلاس A  عبور می کند. این دو استاندارد برای سوکت زنی کابل شبکه استفاده می شوند. از لحاظ عملکرد این دو استاندارد هیچ برتری نسبت به همدیگر ندارند و فقط در رنگ هایی که دارند با هم متفاوت هستند.

بنابراین هر کدام از این دو استاندارد که در سوکت کشی کابل شبکه استفاده شوند نتیجه متفاوتی را ایجاد نخواهند کرد.

البته باید توجه داشت با اینکه استفاده از هر کدام از این استانداردها نتیجه متفاوتی را حاصل نمی آورد، اما در سوکت زدن سر کابل باید ترتیب رنگ  استانداردهای T568Aو T568B را در نظر گرفت.

 زیرا گرچه استفاده از رنگ های دیگر ممکن است جواب درست بدهد اما قطعا مشکلاتی نظیر اشکال در سرعت واقعی را نیز به وجود خواهد آورد و در عملکرد دچار نقص و کاستی هایی خواهد بود.

ترتیب رنگ در T-568A و T-568B  به شرح زیر است:

ترتیب رنگ در T-568A و T-568B

ترتیب رنگ در T-568A و T-568B

کابل های کلاس A

  1. سفید سبز – سبز
  2. سفید نارنجی – آبی
  3. سفید آبی  نارنجی
  4. سفید قهوه ای _ قهوه ای

کابل های کلاس B

  1. سفید نارنجی –  نارنجی  
  2. سفید سبز – آبی 
  3. سفید آبی  – سبز   
  4. سفید قهوه ای  – قهوه ای

کابل شبکه مستقیم

دو سر کابل شبکه مستقیم یا استریت ( straight ) به یک شکل سوخت خورده است. یعنی یا دو سر آن از استاندارد T568 می باشد و یا دو سر آن از استاندارد T568 سوکت زده شده است. 

چنانچه بخواهند دو دستگاه غیر هم نوع مانند اتصال به سوئیچ به روتر یا روتر به کامپیوتر را به هم متصل کنند،  از کابل شبکه مستقیم استفاده می کنند.

کابل شبکه متقاطع

کابل شبکه متقاطع که نام دیگرش کابل کراس آور ( Crossover ) نیز می باشد،  برای دستگاه های هم نوع کاربرد دارد.  مثلا زمانی که بخواهند یک کامپیوتر را به یک کامپیوتر دیگر،  یا مودمی را به موارد دیگر متصل کنند از کابل شبکه کراس آور استفاده می شود.

تفاوت کابل شبکه مستقیم با کراس آور یا متقاطع

تفاوت کابل شبکه متقاطع یا کراس آور با کابل شبکه مستقیم در این است که در کابل شبکه  کراس آور از دو نوع استاندارد T568A و استاندارد T568B با هم استفاده شده است.

به طوریکه یک طرف کابل شبکه متقاطع یا کراس آور با استاندارد T568A و طرف دیگر کابل با استاندارد T568B سوکت خورده است. در صورتی که در کابل شبکه مستقیم دو سر کابل از یک نوع استاندارد T568 و یا T568 می باشد.

کابل شبکه مستقیم یا کلاس آور کدام بهتر است؟

اگر در گذشته می خواستیم برای شبکه و سیستم خود کابلی را انتخاب کنیم،  بسیار مهم بود که کابل مستقیم یا اینکه کابل کلاس اور را انتخاب کنیم.  زیرا انتخاب نادرست کابل شبکه باعث می شد تا سرعت ارتباط با شبکه کندتر صورت بگیرد.

اما امروزه با معرفی تکنولوژی روز در زمینه های تجهیزات شبکه دیگر اهمیتی ندارد که از چه نوع کابل کلاس آور و یا مستقیم برای اتصال به شبکه استفاده کنید.  زیرا که امروزه با قابلیت Auto-MD/MDIX و ساپورت تجهیزات اکتیو از این قابلیت،  دیگر بدون نگرانی می توان از هر نوع کابلی برای اتصال به شبکه استفاده کرد.

یکی از ویژگی ها و مزایای مهم استفاده از قابلیت Auto-MDI/MDIX این است که به وسیله آن دستگاه می تواند تفاوت بین کابل های کراس آور را از کابل مستقیم تشخیص دهد. این گونه دستگاه ها بر اساس نوع استانداردهای کابل شبکه دیتاهای روی زوج سیم های کابل را ارسال می کنند. این قابلیت همچنین باعث می شود تا عملکرد دستگاه و سرعت اتصال به شبکه و سایر موارد دیگر نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

به طوریکه در چند سال اخیر اکثر سوئیچ ها و روترهایی که تولید می شوند، از قابلیت MDI/MDIX-Atu بهره می برند تا بتوان سرعت شبکه و عملکرد ان را بهبود بخشید. بنابراین  می توانید بدون هیچ نگرانی بابت کاهش سرعت شبکه نسبت به خرید کابل یا پچ کورد شبکه جهت انتخاب نوع و مدل آن با توجه به نیازی که دارید اقدام نمایید.

امیدوارم از مطالعه مقاله تفاوت های کابل های کلاس A  و B لذت کافی را برده باشید، همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید انواع تجهیزات شبکه اعم از کابل شبکه ایرانی و کابل فیبر نوری از طریق سایت پی اف سی اقدام فرماید.

محصولات مرتبط

CAT6 UTP PVC INDOOR 6

CAT6 UTP PVC INDOOR

CAT6 UTP PVC INDOOR

CAT6 SFTP PVC 1

CAT6 SFTP PVC INDOOR

CAT6 SFTP PVC INDOOR

CAT6 UTP LSZH INDOOR 3

CAT6 UTP LSZH INDOOR

CAT6 UTP LSZH INDOOR

CAT5e UTP PVC

CAT5e UTP PVC Indoor

CAT5e UTP PVC Indoor

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟