سوکت چیست؟ + انواع سوکت شبکه

شبکه ی رایانه­ ای (COMPUTER NETWORK) به ارتباط بین دو یا بیشتر از دو دستگاه تحت شبکه (کامپیوتر، لپ­تاپ، چاپ­گر و …) به منظور انتقال دیتا یا اشتراک گذاری منابع گفته می­شود. این انتقال می­تواند از طریق کابل چند رسانه ­ای، کابل نوری یا به روش بیسیم انجام شود.

شبکه‌های رایانه‌ای را می‌توان با توجه به رسانه‌ای که برای اتصال دستگاه‌ها در شبکه استفاده می‌شود، دسته‌بندی کرد؛ مانند فیبر نوری، امواج مغناطیسی یا اترنت.

در شبکه ­های اترنت، دستگاه‌ها با استفاده از سیم‌کشی فیزیکی به هم متصل می­شوند. در نقطه­ی اتصال کابل شبکه به هر دستگاه، از سوکت یا کانکتور شبکه استفاده می­شود. سوکت شبکه نام‌های مختلفی از جمله نری شبکه یا کانکتور شبکه داشته و وظیفه­ ی ایجاد ارتباط بین دستگاه‌ها و انتقال اطلاعات از طریق کابل را برعهده دارد. انتخاب انوع سوکت به نوع کابل استفاده شده در شبکه بستگی دارد به همین جهت، در ادامه به معرفی و بررسی انواع سوکت­ های متناسب با آن­ پرداخته می ­شود:

سوکت چیست؟

سوکت یک نقطه پایانی (Terminal) در یک کانال ارتباطی دو طرفه است. و ارتباط بین دو سیستم در شبکه را برقرار می کند. در واقع سوکت به پورت های آدرس پذیر پلاگ شده و ارتباط میان دو دستگاه را برقرار می کند.

انواع سوکت شبکه

انواع کابل و سوکت شبکه

انواع سوکت شبکه

  1. سوکت مناسب برای کابل کواکسیال (Coaxial)

سوکت مناسب برای کابل کواکسیال (Coaxial)

سوکت مناسب برای کابل کواکسیال (Coaxial)

امروزه، این کابل برای انتقال تصاویر دوربین‌های مدار بستۀ آنالوگ، آنتن‌های تلویزیونی و اتصال ال ان بی‌ها (LNB) به گیرنده­ی تلویزیونی استفاده می‌شود و سوکت مخصوص آن BNC نام دارد. اتصالات BNC نوعی اتصال دهنده­های سری F هستند که معمولاً کاربرد خانگی دارند. این نوع اتصال برای کابل کواکسیال RG59 یا RG6 در تلویزیون و دوربین ­های مدار بسته استفاده می ­شود. این نوع سوکت­ ها فرکانس­های مختلف رادیویی را تا ۳GHz و ولتاژهای زیر ۵۰۰ ولت DC را ساپورت می­کنند. یکی از مزایای اتصال BNC اتصال امن آن است.

اتصال توسط اتصال دهنده­ی نر قفل می­شود. این اتصال دهنده، توسط یک پین در سیم هدایت اصلی قرار گرفته و سپس توسط یک حلقه­ی خارجی که قابلیت قفل شدن دارد، در جای خود محکم می­شود. این سازوکار باعث شده است که از دست رفتن سیگنال در سوکت BNC به حداقل مقدار ممکن خود برسد. از این جهت می­توان از این سوکت در تجهیزات آنالوگ high grade نیز استفاده کرد. از دیگر مزایای این سوکت می توان به این نکته اشاره کرد که اتصال و قطع آن­ها از تجهیزات آسان است و اتصالی ارزان و پایدار را به دستگاه­های ارتباطی ارائه می­دهند.

  1. سوکت مناسب برای کابل شبکه زوج به هم تابیده-اترنت (Twisted-Pair)

سوکت مناسب برای کابل به هم تابیده-اترنت (Twisted-Pair)

سوکت مناسب برای کابل به هم تابیده-اترنت (Twisted-Pair)

سوکت RJ45

اتصالات RJ45 برای کابل­ های CAT6 و کابل ­های CAT5e استفاده می ­شوند. از نظر ظاهری، این اتصالات شبیه اتصال استاندارد جک تلفن هستند با این تفاوت که ابعاد بزرگ تری نسبت به جک تلفن دارند چرا که جک تلفن حاوی ۴ هادی­ست در حالی که این سوکت­ ها ۸ هادی دارند. اتصال دهنده RJ45 دارای هشت پایه است و بدین معنی­ست که یک کابل RJ45 شامل هشت سیم جداگانه است.

اگر به انتهای کابل اترنت دقت کنید، می­توانید هشت سیم را ببینید که هر کدام رنگ متفاوتی دارند. این سوکت، همان­طور که در شکل زیر قابل مشاهده است، شامل چهار سیم به رنگ­های نارنجی، سبز، آبی و قهوه ایست که هرکدام از این سیم ­ها یک زوج به همان رنگ اما با یک خط سراسری سفید دارند. در کانکتور RJ45 ترتیب رشته سیم­ها بنا به استفاده مهم بوده و در دو نوع Crossover و Straight با استفاده از نحوه چینش هادی‌ها به روش های تعریف شده در استاندارهای T-568A و T-568B می­ باشد.

برای نصب این نوع سوکت، از آچار مخصوص سوکت شبکه استفاده می­ شود. بدین صورت که ابتدا زوج سیم­ ها از یک­دیگر جدا شده و طبق ترتیب تعریف شده در استاندارد مورد نظر کنار هم مرتب شده و به همان ترتیب به درون سوکت هدایت می­شوند. سپس با استفاده از آچار شبکه سوکت در جای خود محکم می ­گردد.

نصب سوکت­ های RJ45 نیازمند دقت بسیار و مهارت لازم برای جلوگیری از بروز خطا در چیدمان زوج سیم­هاست. ازاین­رو کابل شبکه را پس از نصب سوکت با ابزار های ویژه­ای تست میکنند. که معروف ترین این ابزارهای تست، ابزار تست Fluke نام دارد و معمولا شرکت­های معتبر تولید کننده­ی patch cord­ های شبکه، محصول خود را با ارائه‌ی گزارش تست fluke به فروش می­رسانند.

جهت آموزش نحوه سوکت زدن کابل شبکه به صورت گام به گام و تصویری و استاندارد های نصب سوکت اینجا کلیک کنید.

سوکت RJ11 و RJ12

علاوه بر RJ45 می­توان از   RJ11و RJ12  به عنوان نسل‌های اولیه ­ی سوکت‌ شبکه نام برد. این سوکت­ها همان اتصال دهنده­ی آشنای به کاربرده شده در کابل ­های تلفن هستند و به ترتیب شامل ۴ و ۶ سیم می­ باشند.

سوکت RJ-48

همانند سوکت RJ-45 است با این تفاوت که دارای 10 پین مسی است و رنگ بندی متفاوتی دارد

  1. سوکت مناسب فیبر نوری

سوکت مناسب فیبر نوری

سوکت مناسب فیبر نوری

با توجه به پیشرفت­های اخیر در شبکه ­های کامپیوتری و نیاز به داشتن پهنای باند بالاتر در تجهیزات و ارتباطات شبکه، نیاز به بهره ­گیری از فیبرهای نوری بیشتر شده­است. حدود صد نوع کانکتور توسط افراد و شرکت­های مختلف طراحی و به بازار ارائه شده­است که در این بین، تعداد کمی از آن­ها متقاضی بیشتری در بازار دارند و از لحاظ اتلاف سیگنال نور و همچنین سادگی نصب و اتصال آن به کابل فیبر نوری تقسیم بندی می­شوند.

 در ادامه به بررسی تعدادی از سوکت­های مناسب برای فیبر­های نوری خواهیم پرداخت:

۳-۱ کانکتور LC:

رایج­ترین کانکتور در ایران، کانکتور LC ست. اتصالات نوع LC، دارای پیکربندی دوبلکس مربع شکل هستند و از ویژگی آن­ها می­ توان به ایجاد اتصال امن از طریق استفاده از قفل اشاره کرد. کانکتور LC در دو مدل تکی و دوقلو موجود است و برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌های موجود در  شبکه­های محلی کاربرد دارد.

۳-۲ کانکتور SC:

کانکتور SC به دلیل قیمت مناسب، دوام بالا و نصب ساده در یک اتصال فیبر نوری، بعد از کانکتور LC دارای محبوبیت و کاربرد زیادی است. این کانکتور عملکرد خوبی در عبور سیگنال­های نوری دارد و در دو حالت تک­سر و دوسر یا دوقلو موجود است.

۳-۳ کانکتور FC:

این کانکتور در ارتباطات از راه دور، تجهیزات اندازه گیری و لیزرهای تک حالته استفاده می شود. معمولا از جنس سرامیک یا فلزی ساخته شده و محبوبیت خاصی در بین مدل­های سینگل­مد دارد. امروزه این نوع کانکتورها با توجه به گسترش کانکتورهای LC  و SC، کمتر مورد استفاده قرار می­گیرند.

۳-۴ کانکتور ST:

اتصال دهنده­ی ST شبیه به رابط BNC است. این اتصال به طور گسترده­ای برای MMF و SMF FOC استفاده می­شود و استفاده از آن بسیار آسان است. اتصال دهنده ST در دو نسخه­ی  ST و ST-II تولید می­شود و هر دو نوع با فشار دادن و پیچاندن نصب می­شوند.

۳-۵ کانکتور MTP:

از این کانکتور در شبکه های مخابراتی استفاده می­شود و این قابلیت را دارد که به طور قابل توجهی افت سیگنال را کاهش دهد. به همین جهت از این کانکتور برای در انتقال داده­ها با پهنای باند بالاتر از ۴۰G و ۱۰۰G استفاده می­شود. کانکتور MTP در دو شکل سینگل مد و مولتی مد تولید شده و قابلیت ساپورت حداقل ۱۲ فیبرنوری را دارد.

از دیگر کانکتور های فیبر نوری می­توان به Opti-Jack Connector , LX-5 Connector ,MT-RJ, MT و… اشاره کرد که رواج کمتری نسبت به کانکتورهای معرفی شده دارند.

کلام آخر

ما امروز در سایت پارسیان فیبر ارتباط تلاش نمودیم تمامی موارد مهم در رابطه با انواع سوکت شبکه را برای شما عزیزان شرح دهیم و شما را در انتخاب صحیح و بهتر انواع سوکت های شبکه یاری دهیم. اگر سئوالی در این خصوص دارید حتما در قسمت نظرات سایت با ما به اشتراک بگذارید.

محصولات مرتبط

patch cord indoor 1

پچ کورد فیبر نوری Indoor

پچ کورد فیبر نوری Indoor

FIBER OBUC

کابل فیبر نوری OBUC

کابل فیبر نوری OBUC

PATCH CORD CAT6 UTP INDOOR

Patch Cord CAT6 UTP Indoor

Patch Cord CAT6 UTP Indoor

CAT6 SFTP LSZH INDOOR

CAT6 SFTP LSZH INDOOR

CAT6 SFTP LSZH INDOOR

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟