اصول استانداردهای ANSI / TIA-568.2-D کابل مسی

سپتامبر ۲۰۱۸ شرکت فلوک با آخرین استاندارد TIA موافقت کرد. این استاندارد جدیدترین و به‌روزترین استاندارد کابل‌های مسی است. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

اگرچه کابل‌های فیبر نوری با پهنای باند بالاتر در حال رواج بیشترند اما کابل‌کشی مسی در حال حاضر بازنشسته نشده است، چرا که رسانایی خوبی دارند. در برابر گرما مقاومند و در عین حال کم‌هزینه‌تر هستند. این کابل‌ها عمدتا در کابل‌کشی افقی و POE استفاده می‌شود. نصب کابل‌های مسی آنچنان که تصور می‌شد آسان نیست.

مسئولین IT باید استانداردهای کابل‌کشی که توسط ANSI / TIA ساخته می‌شود را دنبال کنند تا از الگوهای سیم‌کشی و عملکردهای کابل مطمئن شوند.

در سپتامبر ۲۰۱۸ آخرین استاندارد TIA برای سیستم کابل‌های دوتایی به هم‌ تابیده (twisted pair) که با نام ANSI/TIA-568.2-D معروف است، برای انتشار مورد موافقت قرار گرفت. در مقایسه با ورژن قبلی TIA-568.C.2 استاندارد جدید، تغییراتی را معرفی کرده است؛ مانند اضافه کردن کابل‌های ۲۸AWG و پیکربندی MPTL .

پارسیان فیبر ارتباط تولید کننده انواع کابل شبکه، کابل فیبر نوری و تجهیزات پسیو شبکه، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است.

A 1024x423 1

معرفی استانداردهای ANSI / TIA-568.2-D کابل مسی

TIA استانداردها و اسناد فنی را که بر اساس دستورالعمل‌های منتشر شده توسط (ANSI (American National Standards Institute می‌باشد را تولید می‌کند.

ANSI/TIA-568.2-D نیازهای مکانیکی و انتقالی پچ کابل‌هایی مانند CAT6 Ethernet cable  و CAT7 را مشخص می‌کند.

برخلاف نامگذاری‌های قبلی (مثلا ۵۶۸-C.2 حرف D  جلوی شماره ۲ می‌باشد. در اینجا ۲ به معنای جفت‌های به هم تابیده و C به معنای اصلاح و تجدید نظر است) این بار TIA به این فکر اقتادکه قرار دادن شماره در اول و حرف در آخر منطقی‌تر به نظر می‌رسد. این استاندارد برای مصرف‌کنندگان نهایی و یا نصب‌کنندگان نمی‌باشد بلکه صرفا برای تولیدکنندگان توسعه یافته است.

با استانداردهای ANSI/TIA-568.2-D کابل مسی سازگاری محصولاتی که توسط سازندگان مختلف ساخته شده است نیز تضمین می‌شود؛ بنابراین مهم است که بدانیم چه تغییرات مهمی در استاندارد جدید به وجود آمده است.

تغییرات در استاندارد ANSI/TIA-568.2-D کابل های مسی در مقایسه با نسخه قبلی (ANSI/TIA-568.2-D) تغییراتی به وجود آمده است.

اضافه شدن پچ کابل

در استاندارد قبلی، ANSI /TIA اشاره کرده بود که کابل ۲۸AWG نیازها را برآورده نمی‌کرد، در حالیکه استانداردها در گذشته استفاده از پچ کابل‌های ۲۲AWG تا ۲۶AWG را در ساختار کابل‌کشی‌های به هم تابیده به عنوان کابل‌های افقی به جای کابل ۲۸AWG لازم می‌دانست. اما اکنون پچ کوردهای ۲۸AWG در ضمیمه اصلی TIA-568.2-D لحاظ شده است. این خبر برای استفاده انبوه خبر خوبی است چرا که کابل‌های ۲۸AWG تقریبا نصف قطر کابل‌های معمولی اترنت ۲۴AWG را دارد، که این امر باعث کاهش ازدحام کابل‌ها و بهبود جریان هوا و همچنین مدیریت بهتر کابل در اطراف تجهیزات اکتیو می‌شود. به علاوه باعث کاهش شعاع خمیدگی می‌شود که انعطاف‌پذیری برای جابه‌جاییِ آسانتر و تغییرات در کابل را به وجود می‌آورد.

اما دقت کنید که پچ کوردهای ۲۸AWG تلفات اضافی (insertion loss) بالاتری دارند که مستقیما به طول کابل(channel) مربوط می‌شود. حداکثر طول کابل ۲۸AWG در چنل نباید از ۱۵متر بیشتر شود این به آن معناست که استفاده از کابل‌های ۲۸AWG نیازمند کاهش طول کلی channel می‌باشد. برای مثال وقتی از کابل ۱۰متری ۲۸AWG استفاده می‌شود کل طول ارتباط دائمی permanent link)، ۵/۸۲) متر خواهد بود.

اضافه شدن پیکربندی

(MPTL (Modular Plug Terminated Link اکنون در استاندارد پذیرفته شده ANSI/TIA-568.2-D به عنوان یک انتخاب برای متصل کردن دستگاه‌ها شناخته می‌شود.

در گذشته کابل‌های افقی به پریز منتهی می‌شد، سپس از پچ کوردها برای اتصال دستگاه‌ها استفاده شد. اما اکنون کابل‌های افقی در صورتی که از سمت دیگر به یک RJ45  منتهی شده باشند مستقیما می‌توانند به یک دستگاه متصل شوند. این پیکربندی خصوصا وقتی که اکسس پوینت و دوربین‌های مداربسته را متصل می‌کنیم کاربردیست زیرا نصب پریزهای سنتی برای دستگاه‌ها بسیار سخت و گران است؛ همچنین عملکرد MPTL با حذف شدن اتصال‌های اضافی بهبود پیدا می‌کند و برق‌رسانی اثربخش‌تر خواهدشد.

سایر ضمائم

این استاندارد جدید نیازهای کابل‌های CAT 8 و اجزا را به مدرک اصلی اضافه می‌کند.

CAT8 پهنای باند تا ۲۰۰۰MHz را پشتیبانی می‌کند. سرعت این کابل اترنت با حداکثر طول چنل ۳۰ متر، می‌تواند به Gbps 40/25 برسد.

این کابل سریع‌ترین کابل اترنت است، که برای محیط‌های اداری خیلی مناسب نیست اما برای اتصال تجهیزات در دیتاسنترها مثلا اتصال سرور به سوییچ مناسب می‌باشد.

TIA-568.2-D همچنین شامل دستورالعمل‌هایی برای پشتیبانی برق‌رسانی در کابل‌های به‌ هم‌ تابیده متعادل است که توصیه‌هایی را برای کابل‌های به‌ هم‌ تابیده که تامین برق دیتاسنتر را پشتیبانی خواهند کرد مهیا می‌کند.

جمع بندی

استانداردهای ANSI/TIA-568.2-D کابل مسی بنیان جدید برای کابل‌های مسی است که باعث بوجود آمدن تغییرات قابل توجه در این صنعت خواهد شد؛ از جمله این تغییرات توسعه کابل‌های  ۲۸AWG و پیکربندی MPTL می‌باشد.

 

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟