انتخاب کابل دراپ مناسب برای کاربری های بلند مدت

علاقه روزافزون به فیبر شبکه های خانگی (FTTH) کل صنعت تلکام را فرا گرفته است. با تقاضای روزافزونی که برای پهنای باند وجود دارد، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی شروع به تعمیق فیبر نوری در شبکه از یک سو و گسترش آن جهت نزدیک شدن به محل سکونت مشترکین کرده اند. در این راستا اتصال دراپ کابل، نقشی کلیدی در شبکه FTTH ایفا می کند.

انتخاب کابل دراپ مناسب به صورت مستقیم بر قابلیت اطمینان شبکه، انعطاف پذیری عملیاتی و استقرار اقتصادی FTTH اثر گذار خواهد بود. این مقاله ملاحظات مختلف فنی را که می بایست هنگام انتخاب دراپ کابل نوری (جهت استفاده در شبکه FTTH ) مورد توجه قرار دهیم را بررسی خواهد کرد.

پارسیان فیبر ارتباط تولید کننده انواع کابل شبکه، کابل فیبر نوری و تجهیزات پسیو شبکه، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است.

انتخاب کابل دراپ مناسب

انتخاب کابل دراپ مناسب

انتخاب کابل دراپ مناسب

یک طراحی رایج برای دراپ کابل نوری

دراپ کابل نوری به عنوان یک لینک عمل می کند، پیوندی که میان شبکه توزیع خدمات دهنده و مشترک برقرار می شود. این کابل چیزی بیشتر از ۱۲ فیبرنوری نیست که درون یک لوله بافر قرار گرفته است. چهار طرح کابل ارائه شده در این مقاله امروزه بیشترین استفاده را دارند.

انواع داپ کابل ( کابل فیبر نوری FTTH)

  1. کابل دراپ هشتی شکل (Figure-8 Drop Cables) 

دراپ کابل نوری فیگور-۸ شامل دو قسمت مجزا از هم است. یک کابل لوله ای که به یک سیم فولادی فیکس شده است. طراحی این کابل به گونه ای است که نصب سیم پیام رسان و کابل نوری را درون یک رویه واحد، ادغام می کند. این کابل معمولا در کاربری های هوایی مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل دراپ هشتی شکل

کابل دراپ هشتی شکل

  1. دراپ کابل نوری تمام -دی الکتریک

دراپ کابل های نوری تمام دی الکتریک، تمام فیبرهای نوری را درون لوله بافر (که در مرکز قرار گرفته) جای داده است. این طراحی به گونه ای است که از کاربری هوایی خود-پشتیبان، خاک سپاری مستقیم و کارگزاری در مجرای آب، پشتیبانی می کند. امروزه طراحی تمام – دی الکتریک رایج ترین نوع طراحی محسوب می شود.

دراپ کابل نوری تمام -دی الکتریک

دراپ کابل نوری تمام -دی الکتریک

  1. دراپ کابل های نوری زرهی

دراپ کابل های نوری زرهی نیز مانند دراپ کابل های تمام- دی الکتریک، فیبرهای نوری در درون یک لوله بافر (که خود در مرکز قرار گرفته) جای داده است. در این دراپ کابل نوری، یک فویل آهنی محافظ، لوله بافر را احاطه کرده است که از فیبرهای نوری بیشتر محافظت می کند. 

دراپ کابل های نوری زرهی

دراپ کابل های نوری زرهی

  1. دراپ کابل نوری تونیبل

طراحی دراپ کابل نوری تونیبل مشابه طراحی دراپ کابل نوری فیگور-۸ می باشد. براین اساس این دراپ کابل از دو قسمت متمایز تشکیل شده است. این طراحی به گونه ای صورت گرفته است که امکان مکان یابی را برای کابل تمام – دی الکتریکی که برای کاربری زیرزمینی استفاده می شود، ایجاد می کند. شکل پایین ساختار کابل را نشان می دهد.

دراپ کابل نوری تونیبل

دراپ کابل نوری تونیبل

مقاومت کششی

همانطور که در شکل های بالا مشاهده می شود، هر کدام از این کابل های عضو مقاومتی مخصوص به خود را دارند. عضو مقاومتی برای اطمینان از عدم ایجاد تنش کششی روی فیبر نوری در حین نصب و بعد از آن استفاده می شود. در صورتی که نیروی کششی از محدودیت فیزیکی کابل فراتر برود، به کابل آسیب وارد شده و احتمالا منجر به گسست فیبر نوری می شود.

بارگذاری کششی بیش از حد ممکن است خم های ماکرو ایجاد کند و باعث شود فیبر نوری سیگنال را ضعیف کند. درجه کشش استاندارد نشان دهنده حداکثر بار نصب مجاز برای کابل است. برای کابل هایی که طراحیشان به گونه ای است که با کشیدن نصب می شوند، رده کششی استاندارد ۱۳۳۵N ( 300 Ibf) است.  همچنین برای کابل هایی که طراحیشان به گونه است که با به خاک سپاری مستقیم و یا قرار گرفتن در درون داکت ( و در زیر زمین ) نصب می شوند، رده استاندارد ۴۴۰N است.

خاتمه کارخانه ای در مقابل خاتمه میدانی

هم خاتمه کارخانه ای و هم خاتمه میدانی از جمله موضوعاتی هستند که در نصب دراپ کابل ها مورد استفاده قرار می گیرند. هر دو این موارد مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. با این وجود کدام یک می بایست انتخاب شوند.

دراپ کابل های خاتمه کارخانه می توانند اتصالات ایمن با عملکرد بالا ایجاد کنند. فرایند تولید کنترل شده ای که برای این کابل ها مورد استفاده می گیرد، منجر به خلق هندسه سازگار انتها- منظرفیبر می شود، که باعث می شود سیگنال (نور) کمتری از دست برود. با توجه به اینکه به نسبت زمان کمتری برای نصب دراپ کابل های خاتمه کارخانه مورد نیاز است، هزینه های کارگری نیز کاهش خواهد یافت.

اما به یاد داشته باشید در حالت کلی کابل های خاتمه کارخانه از کابل ها خاتمه میدانی گرانتر هستند. طول این کابل ها از قبل معین می باشد ممکن است زمان نصب افزایش یافته و هزینه کارگری بالا برود. به طور خلاصه برای کاربری Indoor، دراپ کابل های خاتمه کارخانه می تواند مناسب باشد اما برای کاربری های Outdoor ( کاربری های هوایی یا دفن مستقیم) با افزایش هزینه مواجه خواهیم شد.

از سویی دیگر، دراپ کابل های خاتمه میدانی، از تکه های کابل انبوه برای طول مورد نیاز استفاده می کند که این به خودی خود منجر به کاهش هزینه ها می شود. دراپ کابل خاتمه میدانی با اجازه دادن به اتصال سریع کابل متصل به ترمینال ها یا بسته شدن ها از طریق آداپتورهای نصب شده بر روی دیوار، به طور قابل توجهی زمان مورد نیاز برای نصب را کاهش می دهد. لذا این موضوع به نوبه خود هزینه های مربوط به مشترک را نیز کاهش می دهد.

 نتیجه گیری

با در نظر گرفتن فاکتورهای بالا اطمینان حاصل می شود که به درستی دراپ کابل نوری را انتخاب خواهد شد. که برای اعتماد به قابلیت اطمینان طولانی مدت شبکه های FTTH بسیار مهم است.

محصولات مرتبط

FIBER DROP CABLE INDOOR

کابل دراپ ایندور

کابل دراپ ایندور

FIBER DROP CABLE SM3 OUTDOOR

کابل دراپ OutDoor سینگل مد

کابل دراپ OutDoor سینگل مد

FIBER ZIP CORD

zipcord 2*1 dx lszh

zipcord 2*1 dx lszh

patch cord indoor 1

پچ کورد فیبر نوری Indoor

پچ کورد فیبر نوری Indoor

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟