فناوری FTTx چیست؟

در دنیای فناوری امروزه حتما با اصطلاح فیبر نوری برخورد کرده‌اید. خدمات فیبر نوری معمولا برای شبکه‌سازی داده از راه دور و با کارایی بالا استفاده می‌شود. این نوع خدمات مخابراتی معمولا برای اینترنت، تلویزیون، ماهواره و تلفن استفاده می‌شوند. هم‌زمان با اصطلاح فیبر نوری، اصطلاح اف تی تی ایکس FTTX نیز به کار می‌رود. اصطلاح FTTX برای توصیف هر شبکه پهنای باند استفاده می‌شود که از فیبر نوری برای تأمین یا بخشی از حلقه محلی استفاده می‌کند. برای اینکه با این اصطلاح بیشتر آشنا شوید تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

معرفی اف تی تی ایکس FTTx

فناوری FTTx چیست؟

معرفی اف تی تی ایکس fttx

معرفی اف تی تی ایکس FTTx

اصطلاح اف تی تی ایکس FTTx مخفف “Fiber to the X” بوده که به معنی «فیبر به ایکس» است. این یک اصطلاح عمومی برای شبکه‌های ارتباطی فیبر نوری مختلف بوده که منظور از ایکس در اینجا مکان‌های مختلف نهایی است. این نوعی از معماری پهنای باند شبکه بوده که از شبکه ارائه‌دهنده مخابرات برای ارائه ارتباطات پهنای باند به خانه‌ها، مشاغل و سایر مؤسسات استفاده می‌کند.

هر بار که از این اصطلاح استفاده شود، باید بدانیم که فیبر نوری جایگزین تمام یا بخشی از حلقه محلی معمولی با کابل فلزی شده است. برنامه‌های شبکه FTTX در دسترسی GPON دارای مشترکاتی هستند. این مشترکات داده‌ها، سیگنال‌های صوتی و ویدئویی کاربران بوده که به ONU ارسال می‌شوند، جایی که سیگنال‌ها به بسته‌های اترنت تبدیل می‌شوند. سپس با استفاده از اتصال GPON در درگاه‌های ONU از طریق فیبرهای نوری به OLT منتقل می‌شوند. از این‌رو، بسته‌های اترنت با استفاده از پورت uplink در OLT به شبکه IP نهایی هدایت می‌شوند. بله درست متوجه شدید، شما توسط همین فناوری است که ویدئوها، عکس‌ها و پیام‌های صوتی خود را در شبکه‌های مجازی به اشتراک می‌گذارید.

 

 

 

انواع FTTx

انواع اف تی تی ایکس fttx

انواع اف تی تی ایکس fttx

صنعت ارتباطات از راه دور دارای چندین نوع FTTx است. آن‌ها بیشترین استفاده را از این نوع فیبرها دارند. از نظر بیشترین کاربرد امروزه در ادامه به معرفی انواع آن می‌پردازیم:

  • نوع HTTP

 

اصطلاح http مخفف “Fiber to the premises” بوده که به معنی «فیبر در محل» است. این نوع از اف تی تی ایکس FTTx خود به دو گروه FTTH و FTTB تقسیم می‌شود.

1. FTTH:

به کابل‌کشی نوری در خانه یا محل کار شخصی گفته می‌شود. این اصطلاح مخفف “fiber to the home” بوده که به معنی «فیبر برای خانه» است.

2. FTTB:

به کابل‌کشی نوری در ساختمان گفته می‌شود که معمولاً چند واحدی هستند. ارائه خدمات به واحدهای مختلف از پایانه ممکن است از طریق تعدادی از روش‌ها انجام شود. این اصطلاح مخفف “fiber to the bulding” بوده که به معنی «فیبر در ساختمان» است. این نوع فیبر نوری معمولا برای کسب و کارهای کوچک و متوسط استفاده می‌شود.

  • نوع FTTD

این نوع فیبر FTTx مخفف “fiber to the desktop” بوده و به معنی «فیبر روی دسک‌تاپ» است. این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که اتصال فیبر نوری از اتاق کامپیوتر اصلی به یک ترمینال یا مبدل فیبر رسانه در نزدیکی میز کاربر نصب شود.

  • نوع FTTO

این نوع از FTTx نیز مخفف “fiber to the office” بوده که به معنی «فیبر برای دفتر» است. این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که اتصال فیبر نوری از کلید اصلی با نام اتاق کامپیوتر یا اتاق هسته اصلی به مینی سوییچ مخصوص (موسوم به FTTO Switch) واقع در محل کاربر یا نقاط خدمات نصب شود.

  • نوع FTTF

این نوع فیبر fttx مخفف “fiber to the frontpage” بوده که به معنی «فیبر برای صفحه پیشتاز» است. این نوع اتصال بسیار شبیه FTTB هست. در سناریوی فیبر در صفحه پیشتاز یا جعبه جلویی، هر گاه فیبر به یک مشترک واحد تقریبا بزرگ سرویس می‌دهد، این امکان را برای سرعت چند گیگابایتی با استفاده از فناوری سریع XG فراهم می‌کند. گره فیبر ممکن است توسط مودم مشترک به‌صورت معکوس تأمین شود.

  • نوع FTTDP

این نوع نیز مخفف “fiber to the distribution point” بوده که به معنی «فیبر تا نقطه توزیع» است. اصطلاح FTTDP معمولا زمانی به کار می‌رود که در نقطه‌ای تا مقصد فیبر نوری، مثلا چند متر از مرز محل مشتری در آخرین محل اتصال، جعبه‌ای با عنوان «نقطه توزیع» شناخته می‌شود و سرعت بالا به گیگابایت را فراهم می‌کند.

  • نوع FTTN / FTTLA

این نوع فیبرها از FTTx مخفف “fiber to the node, neighborhood or last amplifier” بوده و به معنی «فیبر در گره، محله یا آخرین تقویت‌کننده» است. این نوع اتصال معمولا اتصال فیبر نوری بوده که در یک کابینت خیابانی خاتمه می‌یابد. احتمالا مسافت زیادی با محل اصلی مشتری دارد و اتصالات نهایی آن مس بوده و از نوع کابل شبکه است. نوع fttn اغلب یک مرحله موقت یا پیش‌نیاز به سمت ftth (فیبر برای خانه) بوده و معمولا برای ارائه خدمات مخابراتی سه‌گانه پیشرفته استفاده می‌شود.

  • نوع FTTC / FTTK

این نوع فیبر از FTTx مخفف “fiber to the curb, closet or cabinet” بوده و معنی آن «فیبر در حاشیه، محدوده، تیرک یا کابینت» می‌شود. این نوع اتصالات شباهت زیادی به نوع قبل یعنی fttn دارند. تفاوت آن‌ها در مسافت است. در نوع قبلی محل فیبر نوری که یک کابینت خیابانی بود تا محل اصلی مشتری فاصله زیادی داشت. این در حالی است که در این نوع کابینت خیابانی یا تیرک خیابانی نزدیک به محل استفاده کاربر است. این مسافت معمولا تا ۳۰۰ متری کاربر یا همان مشتری قرار دارد. نهایتا در محدوده فناوری‌های مس با پهنای باند مانند اترنت سیمی یا شبکه خطوط برق IEEE 1901 و فناوری Wi-Fi بی‌سیم قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

در حال حاضر فناوری فیبر نوری و اصطلاح اف تی تی ایکس FTTx جزء نوین‌ترین فناوری‌ها در زمینه شبکه‌سازی هستند. ما در مجموعه فیبر نوری، اطلاعات شما را با تازه‌ترین فناوری‌ها در این زمینه به‌روز می‌کنیم.

اگر در رابطه با موضوع اف تی تی ایکس FTTx چیست؟ سئوالی دارید حتما در قسمت نظرات پایین همین صفحه با ما بازگو نمایید، پی اف سی مرکز تولید و فروش انواع کابل شبکه ایرانی و کابل کت ۶ می باشد.

محصولات مرتبط

FIBER OCUC 1

کابل فیبر نوری کانالی OCUC

کابل فیبر نوری کانالی OCUC

FIBER OBUC

کابل فیبر نوری OBUC

کابل فیبر نوری OBUC

FIBER ZIP CORD

zipcord 2*1 dx lszh

zipcord 2*1 dx lszh

patch cord indoor 1

پچ کورد فیبر نوری Indoor

پچ کورد فیبر نوری Indoor

اشتراک گذاری مقاله

1 دیدگاه در “فناوری FTTx چیست؟

  1. علی گفت:

    سلام
    در حوزه سرویس های اپراتورتلفن همراه، چه سرویس هایی بر بستر FTTX ارائه میشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟