تفاوت کابل Cat6 و Cat6A

اگر به دنبال کابل کشی ساخت یافته برای نصب جدید یا به روزرسانی زیرساخت های موجود هستید، شما یک راه بیشتر ندارید، کابل CAT6A. برای اثبات این ادعا ۶ دلیل مهم وجود دارد که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت. همچنین با خواندن این مقاله به تفاوت کابل Cat6 با Cat6a پی خواهید برد.

پارسیان فیبر ارتباط تولید کننده انواع کابل شبکه، کابل فیبر نوری و تجهیزات پسیو شبکه، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است.

۶ دلیل که نشان می دهد CAT6A در آینده شما تاثیر گذار است.

تفاوت کابل Cat6 و Cat6A

عملکرد و RoI

ابتدا به صورت خلاصه تاریخچه این کابل ارائه می شود، اولین بار در سال ۲۰۰۹ به رسمیت شناخته شد، این کابل از چهار جفت سیم به هم تابیده تشکیل شده است که می تواند شبکه اترنت ۱۰ گیگابایت را تا ۱۰۰ متر پشتیبانی نماید. این کابل همچنین پشتیبانی از ۲٫۵/۵GBASE-T در بیش از ۱۰۰ متر را تضمین می کند.

به لحاظ عملکرد کابل CAT6A، ده بار عملکرد بهتری نسبت به کابل CAT6 دارد. از سویی دیگر ظرفیت کابل CAT6A دو برابر کابل CAT6 می باشد. با توجه به اینکه این کابل انتقال ۱۰ گیگابایت بر ثانیه در مقابل انتقال ۱ گیگابایت بر ثانیه را تضمین می کند، جهشی رو به جلو محسوب می شود. از سویی دیگر پهنای باند را دو برابر می کند. (پهنای باند ۲۵۰ مگاهرتز در برابر ۵۰۰ مگاهرتز).

با وجود اینکه هزینه های مربوط به کابل CAT6 10 الی ۲۰ درصد بالاتر است، اما با عملکرد و RoI بهتری در بلند مدت مواجه خواهید بود. کابل کشی معمولاً فقط حدود ۵٪ بودجه کل زیرساخت و حدود ۱۰٪  از کل بودجه شبکه را شکل می دهد. اما کابل کشی مهمترین سرمایه گذاری شبکه محسوب می شود، توجه داشته باشید که کابلی که انتخاب می کنید احتمالا به مدت ۱۵ الی ۲۰ ( و یا شاید هم بیشتر) سال تعویض و یا ارتقا داده نمی شود.

اما در مقابل تجهیزات شبکه ای که شما استفاده می کنید ممکن است بعد از ۵ الی ۷ سال تعویض شوند. در این خصوص خوب بیاندیشید. اگر شما امروز اندکی بیشتر هزینه کنید، این اطمینان را بدست خواهید آورد که کابل مورد استفاده شما برای دو و یا شاید ۳ نسل از تجهیزات کنونی مناسب خواهند بود.

۱۰GBASE-T

این ممکن است واضح به نظر برسد، اما داده ها تقاضای سرعت و ظرفیت را ایجاد می کنند. پیش بینی می شود که حجم دیتای تجمعی از ۴٫۴ زیتابایت به حدود ۴۴ زیتا بایت یا ۴۴ تریلیون گیگابایت خواهد رسید. پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۵، دیتای تولید شده در هر ۱۲ ساعت دو برابر شود. ۱۰GBASE، امروزه به عنوان راهکاری جهت مقابله با انفجار اطلاعات در بین همگان پذیرفته شده است. ۱۰ GBASE-T، به صورت پشتیبانی از انتقال ۱۰ گیگابایت بر ثانیه دیتا تا ۱۰۰ متر توسط کابل  CAT6A (و نه کابل CAT6 و نه کابل CAT5e)  تعریف می شود.

PoE

انتقال نیرو از طریق اترنت هم در حال گسترش می باشد. امروزه نسبت به گذشته از کابل ها، بیشتر برای انتقال نیروی برق استفاده می شود. طبق برآوردهای به عمل امروزه بیشتر از یک میلیون دستگاه از طریق POE تامین نیرو می شوند. دستگاه های مانند تلفن های IP، نقاط دسترسی، نمایشگرها، وسایل روشنایی، کیوسک های POS، دوربین های امنیتی و غیره.

تعداد دستگاه هایی که امروه می توانند از این طریق تامین نیرو گردند تنها با توجه به آخرین ورژن استاندارد IEEE 802.3bt در حال افزایش می باشد، که با توجه به این موضوع انتقال قدرت می تواند ۲ و یا حتی سه برابر شده و از ۳۰ وات به ۶۰ و یا ۱۰۰ وات برسد. ۱۰۰ وات PoE کمک زیادی به توسعه هر چه بیشتر ساختمان های هوشمند خواهد کرد. حال با توجه به این چه کابلی برای تحقق POE مناسب است ؟ کابل CAT6A

HDBaseT

فناوری HDBaseT به توانایی انتقال صدا، تصویر، نیروی برق ( Power) کنترل و سیگنال های اترنت ۱۰۰BASE-T  تا ۱۰۰ متر با استفاده از کابل جفت به هم تابیده منحصر به فرد اشاره دارد. تمامی کابل های CAT5e، CAT6 و CAT6A این توانایی را دارند. اما با توجه به آن چیزی که شما در حال انتقال آن هستید، بهتر است بر کابل CAT6A متکی باشید.

اگر شما قصد دارید سیگنال های ۴K پهنای باند – بالا را ارسال کنید، پیشنهاد می شود از CAT6A  استفاده کنید. شما با استفاده از این کابل قادر خواهید بود به طور واقعی تا ۱۰۰ متر، اطلاعات را منتقل نمایید. (در مقابل کابل های CAT5e و CAT6 که می توانند به ترتیب ۱۰ تا ۴۰ متر اطلاعات را منتقل نمایند.)

وایرلس

امروزه مردم خواهان دسترسی بی سیم در همه جا و هر مکان هستند و اکثر مشاغل با این انتظارات مطابقت دارند. نقاط دسترسی استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac Wi-Fi فعلی قادر به ارائه حداکثر ۶٫۹ گیگابایت در ثانیه هستند. استاندارد ۸۰۲٫۱۱ax Wi-Fi 6که انتظار می رود در سپتامبر ۲۰۲۰ تصویب شود  همه چیز را تغییر می دهد. این توانایی ارائه سرعت تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را خواهد داشت. اما یک نکته وجود دارد. برای بدست آوردن این سرعت ها  TIA مشخص می کند که شما برای هر نقطه دسترسی به دو کابل CAT6A  نیاز دارید.

استانداردها

از بین همه دلایل انتخاب CAT6A، این مهم شاید مهمترین باشد. اگر می خواهید مطابق استانداردهای صنعتی رفتار کنید، باید از کابل های CAT6A استفاده نماید.

استاندارد TIA 586.2D اجزا و کابل کشی ارتباطات جفت بهم تابیده متعادل نیازمندی های عملکردی برای کانال های Cat6A 100- متر، لینک های دائمی، و مولفه ها و اجزاء را مشخص می کند. استاندارد کابل کشی عمومی برای محل مشتری  ISO/IEC 11801-1 کلاس EA را معین می کند ( ایزو معادل CAT6A). همچنین استاندارد IEEE 802.3 مرتبط با عملکرد کانال برای ۱۰GBASE-T بر محور CAT6A است.

برخی دیگر از استانداردهایی که CAT6A را معرفی می کنند عبارتند از :

استاندارد TIA-941-B حداقل نیازمندی ها براسی زیرساخت های تلکام، دیتا سنترها و اتاق های کامپیوتری را بیان می کند. این استاندارد توصیه می کند که از کابل CAT6A برای کابل کشی افقی استفاده شود.

گایدلاین کابل کشل تلکام برای نقطه دسترسی وایرلس TSB-162-A توصیه می کند از کابل کشی افقی در نصب های جدید استفاده گردد. این استاندارد همچنین توصیه می کند از دو لینک CAT6A برای هر نقطه دسترسی به منظور پشتیبانی از ۸۰۲٫۱۱ax استفاده شود. همچنین با توجه به این استاندارد توصیه می شود از کابل CAT6A برای پشتیبانی از ۸۰۲٫۱۱ac استفاده شود.

برای پشتیبانی بهتر استاندارد IEEE802.3bt، TIA TSB 184-A، نیازمندی ها CAT6 به CAT6A افزایش داد. ایزو معادل، ۱۱۸۰۱-۶٫٫

برای مراکز بهداشتی درمانی، TIA 1179-A توصیه می کند که CAT6A هم برای کابل کشی اصلی و هم افقی (برای تمامی تاسیسات) استفاده شود.

استاندارد TIA 4966-1 توصیه می کند که از کابل CAT6A برای استقرارهای جدید استفاده شود. استاندارد TIA-862-B-1 بیان می داد بهتر است از کابل CAT6A برای سیستم هوشمند ساختمانی استفاده گردد.

محصولات مرتبط

CAT6A UTP PVC INDOOR 4

CAT6A UTP PVC INDOOR

CAT6A UTP PVC INDOOR

CAT6A SFTP PVC INDOOR 5

CAT6A SFTP PVC Indoor

CAT6A SFTP PVC Indoor

CAT6 SFTP HDPE1 1

CAT6A SFTP HDPE Outdoor

CAT6A SFTP HDPE Outdoor

CAT6A SFTP LSZH INDOOR 5

CAT6A SFTP LSZH INDOOR

CAT6A SFTP LSZH INDOOR

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟