ماژول فیبر نوری چیست؟ انواع و کارایی

در پیشرفت شبکه امروزی، کاربران زیادی در چندین مکان وجود دارند که باید از طریق کابل فیبر نوری به یکدیگر متصل شوند. از این طریق مسافت های گسترده به ارتباط ایمن می رسند. در بیشتر مواقع، فضای فیزیکی قابل نصب آنها، بسیار کم بوده، بنابراین دستگاه های جمع و جور مورد نیاز است. با توجه به این نیاز خاص، در سال های اخیر تقاضا برای ماژول فیبر نوری یا همان SFP فیبر نوری افزایش یافته است.

ماژول فیبر نوری چیست و چه کاربردی دارد؟

ماژول فیبر نوری چیست و چه کاربردی دارد؟

ماژول فیبر نوری چیست و چه کاربردی دارد؟

ماژول فیبر نوری معمولا با SFP نیز شناخته می شود. SFP در اصل مخفف ” small form-factor pluggable” است. در واقع این ماژول در یک سوکت یا پورت SFP روی یک سوئیچ اترنت یا مبدل رسانه جای می گیرد. این امر تبدیل یکپارچه سیگنال های اترنت به سیگنال های نوری را برای انتقال و دریافت داده تسهیل می کند.

در واقع این ماژول فیبر نوری گیرنده نوری جمع و جور و کوچک است که هم برای برنامه های ارتباط از راه دور و هم برای ارتباطات داده استفاده می شود. فاکتور شکل و رابط الکتریکی توسط یک توافق نامه چند منظوره (MSA) تحت نظارت کمیته ای با عنوان ” Small Form Factor Committe” مشخص شده است. این یک قالب محبوب صنعت است که به طور مشترک توسط بسیاری از فروشندگان جزء شبکه توسعه یافته و پشتیبانی می شود.

یک رابط SFP بر روی سخت افزار شبکه، یک رابط مدولار را در اختیار دستگاه قرار می دهد که کاربر می تواند به راحتی با استانداردهای مختلف شبکه فیبر نوری و مس سازگار شود. گیرنده های SFP از SONET، گیگابیت اترنت، کانال فیبر و سایر استانداردهای ارتباطی پشتیبانی می کنند. به دلیل اندازه کوچکی که SFP دارد در اکثر برنامه ها جایگزین انواع مبدل های دیگر می شود.

عملکرد ماژول فیبر نوری چگونه است؟

عملکرد ماژول فیبر نوری چگونه است؟

عملکرد ماژول فیبر نوری چگونه است؟

نحوه عملکرد ماژول فیبر نوری (SPF فیبر نوری) به شرح ذیل می باشد:

  • ماژول های فیبر نوری ارتباط سریع بین سوئیچ ها و اجزای شبکه مانند روترها و سایر دستگاه ها را تسهیل می کنند.
  • عمدتا با کابل های مسی یا فیبر نوری استفاده می شوند.
  • فرم کوچک آن، برای مناطقی که ممکن است خیلی در دسترس نباشند، ایده آل است.
  • سازگار با کابل فیبر نوری دو حالته Multimode یا Singlemode و همچنین کابل های سیمپلکس است.
  • از طول موج های چند حالته تا ۱۳۱۰ نانومتر و برای Singlemode تا ۱۵۵۰ نانومتر پشتیبانی می کند.
  • نسخه های جدیدی از SFP مانند +SFP ساخته شده اند که سرعت بسیار بالا تا Gbps 10 را ارائه می دهند.

انواع ماژول فیبر نوری

انواع ماژول فیبر نوری

انواع ماژول فیبر نوری

ماژول فیبر نوری عمدتا بر اساس قابلیت های سرعت طبقه بندی می شوند. برخی از انواع Base 100، Base Gigabit 1000 و Gig 10 (+SFP) هستند. برای اکثر ماژول های فیبر نوری، سرعت انتقال ۱ گیگابیت است، اما نسخه های جدیدتر مانند +SPF از ۱۰ تا ۲۵ گیگابایت سرعت انتقال بیشتری دارند.

فرستنده و گیرنده های SFP با انواع مختلف فرستنده و گیرنده در دسترس هستند. این امر به کاربران اجازه می دهد گیرنده مناسب را برای هر لینک انتخاب کنند تا دسترسی نوری مورد نیاز را از نوع فیبر نوری موجود (به عنوان مثال فیبر چند حالته یا فیبر تک حالته) تأمین کنند. گیرنده ها اغلب با سرعت استاندارد انتقال روی محیط تعیین می شوند؛ اما گاهی اوقات آنها با سرعت اسمی اترنت یا سرعت بالاتر تولید کننده، برچسب گذاری می شوند.

ماژول های SFP معمولاً در دسته های مختلف در دسترس هستند. در ادامه با انواع آنها به طور مفصل تر آشنا می شوید:

نوع اول: ۱ and 2.5 Gbit/s SFP

نوع اول: ۱ and 2.5 Gbit/s SFP

نوع اول: ۱ and 2.5 Gbit/s SFP

این نوع از ماژول فیبر نوری خود به چند دسته تجاری تقسیم می شود. از نظر تجاری، اختصارات خاصی در ماژول های این نوع وجود دارد، مانند SX، LX، ZX، EX و غیره. به طور مثال نوع SX طول موج کوتاه چند حالته ۸۵۰ نانومتر را نشان می دهد، در حالی که سایرین دارای طول موج تک حالت با ظرفیت های مختلف هستند.

نوع دوم: ۱۰ Gbit/s SFP+

نوع دوم: ۱۰ Gbit/s SFP+

نوع دوم: ۱۰ Gbit/s SFP+

جدیدترین افزونه ماژول فیبر نوری که نسخه پیشرفته SFP است با +SFP شناخته می شود. این افزونه جدید از سرعت داده تا ۱۶ گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. این ماژول از کانال فیبر ۸ گیگابیت بر ثانیه، اترنت ۱۰ گیگابیت و شبکه حمل و نقل نوری OTU2 پشتیبانی می کند. این نوع ماژول محبوب ترین قالب صنعت شبکه است که توسط بسیاری از فروشندگان جزء شبکه ها، پشتیبانی می شود.

ماژول فیبر نوری شناخته شده با +SFP را می توان به عنوان انواع «محدود» یا «خطی» توصیف کرد. این عملکرد الکترونیک داخلی را توصیف می کند. نوع محدود این ماژول ها، شامل تقویت کننده سیگنال برای شکل دادن مجدد سیگنال دریافتی (تخریب شده) است در حالی که نوع خطی این کار را نمی کند. ماژول های خطی عمدتا با استانداردهای پهنای باندِ کم استفاده می شوند. در غیر این صورت، ماژول های محدود ترجیح داده می شوند.

نوع سوم: ۲۵ Gbit/s SFP28

نوع سوم: ۲۵ Gbit/s SFP28

نوع سوم: ۲۵ Gbit/s SFP28

این نوع ماژول فیبر نوری یک رابط ۲۵ گیگابایت بر ثانیه است که از ۱۰۰ گیگابیت اینترنت تکامل یافته است و معمولا با خطوط ۴*۲۵ گیگابیت بر ثانیه پیاده سازی می شود. افزونه SPF28 در ابعاد مکانیکی یکسان با +SFP، یک خط ۲۸ گیگابیت بر ثانیه را برای اتصال بالای سرور پیاده سازی می کند. همچنین می تواند برای شکستن یک درگاه ۱۰۰ گیگابیت به همراه اِرور موجود در آن، بر یک سوئیچ بالای صفحه به چهار اتصال سرور ۲۵ گیگابایت بر ثانیه استفاده شود. عملکرد این نوع ماژول با هر دو اتصال نوری و مسی امکان پذیر است.

مزیت پورت های ماژول فیبر نوری در سوئیچ گیگابیت چیست؟

مزیت پورت های ماژول فیبر نوری در سوئیچ گیگابیت چیست؟

مزیت پورت های ماژول فیبر نوری در سوئیچ گیگابیت چیست؟

پورت های ماژول فیبر نوری به عنوان مبدل رابط مینی گیگابیت (GBIC) شناخته می شوند، به همین دلیل در کارت های رابط شبکه (NIC)، سوئیچ های اترنت، فایروال ها و غیره استفاده می شوند. این گونه به عنوان رابط بین دستگاه شبکه یا مادربرد دستگاه ها و کابل شبکه عمل می کنند. با یک ماژول SFP می توانید چندین پورت را در همان صفحه پیکربندی کنید. بیشتر شرکت ها از سوئیچ هایی با حداقل دو یا چند پورت SFP استفاده می کنند که آنها را بخشی از توپولوژی شبکه مانند ring، star، bus و غیره می کند.

چگونه می توان ماژول فیبر نوری مناسب انتخاب کرد؟

چگونه می توان ماژول فیبر نوری مناسب انتخاب کرد؟

چگونه می توان ماژول فیبر نوری مناسب انتخاب کرد؟

در اینجا چند فاکتور وجود دارد که باید هنگام انتخاب ماژول فیبر نوری مناسب در نظر بگیرید:

  1. سازگاری ماژول با کابل و پورت سوئیچ را بررسی کنید.
  2. اگر به ماژول های Multimode یا Singlemode نیاز دارید، حتما در نظر داشته باشید.
  3. اطمینان حاصل کنید که با استانداردهای IEEE مطابقت دارد.
  4. فاصله یا مساحتی را که باید طی کرده، تعیین کنید. بسته به این موضوع، شما انتقال داده از راه دور یا مسافت طولانی را انتخاب می کنید.
  5. چه نوع عوامل محیطی را باید در نظر بگیرید؟ دمای کارکرد را در برنامه خود در نظر بگیرید و متناسب با آن انتخاب کنید.
  6. جدا از محدوده دمای کار، ویژگی هایی مانند محافظت در برابر تخلیه الکترواستاتیک را نیز بررسی کنید.
  7. اگر با توجه به آنچه گفته شد در انتخاب نوع ماژول فیبر نوری خود مشکل دارید؛ یا سؤالی در این زمینه برای شما پیش آمده است کافی است با کارشناسان ما در مجموعه فیبر نوری ارتباط برقرار کنید.

محصولات مرتبط

FIBER OCUC 1

کابل فیبر نوری کانالی OCUC

کابل فیبر نوری کانالی OCUC

FIBER OBUC

کابل فیبر نوری OBUC

کابل فیبر نوری OBUC

FIBER ZIP CORD

zipcord 2*1 dx lszh

zipcord 2*1 dx lszh

patch cord indoor 1

پچ کورد فیبر نوری Indoor

پچ کورد فیبر نوری Indoor

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟