تفاوت کابل فیبر نوری سینگل مد و مالتی مد در شبکه

به زبان ساده ، تفاوت اصلی بین کابل های فیبر نوری SM و MM در اندازه هسته آن ها است. فیبر چند حالته(MM) ضخیم تر است و در محدوده ۵۰ تا ۱۰۰ میکرون اندازه گیری می شود. قطر هسته فیبر تک حالت (SM) نازک تر فقط در حدود ۸٫۳ تا ۱۰ میکرون است. به طور دقیق تر باید بگوییم که فیبر چند حالته دارای هسته حمل کننده نور نسبتاً بزرگی هستند که قطر آن ها معمولاً ۶۲٫۵ میکرون یا بیشتر است. این معمولا برای انتقال از راه دور با تجهیزات فیبر نوری مبتنی بر LED استفاده می شود. 

با ما در این مقاله همراه باشید تا در ادامه بیشتر راجع به تفاوت کابل فیبر نوری سینگل مد و مالتی مد در شبکه صحبت کنیم.

تفاوت کابل فیبر نوری سینگل مد و مالتی مد

همانطور که پیش تر هم درباره ی تفاوت کابل SM و MM در شبکه گفته شد؛ فیبر تک حالت دارای هسته حمل نور کوچک به قطر ۸ تا ۱۰ میکرون است. به طور معمول برای انتقال از راه دور با تجهیزات انتقال فیبر نوری مبتنی بر دیود لیزر استفاده می شود. فیبر تک حالت با قطر نسبتاً باریک ، که از طریق آن فقط یک حالت به طور معمول ۱۳۱۰nm یا ۱۵۵۰nm منتشر می شود. پهنای باند بیشتری نسبت به فیبر چند حالته حمل می کند ، اما به یک منبع نور با عرض طیفی باریک نیاز دارد.

کابل های فیبر نوری ضخیم و چند حالته از الیاف شیشه ای  با قطرهای مشترک در محدوده ۵۰ تا ۱۰۰ میکرون ساخته شده و می توانند پهنای باند بالا و انتقال سریعتر را کنترل کنند اما فقط در فواصل کوتاه انتقال را انجام میدهند. یک کابل MM می تواند کاری را که برای انجامش چندین کابل SM لازم است انجام دهد. با این حال ، کابلهای فیبر نوری تک حالته می توانند تا ۵۰ برابر مسافت بیشتر را با کمی تضعیف یا تحریف تحمل کنند. به همین دلیل ، مخابرات از این نوع کابل ها برای پوشش مسافت های طولانی استفاده می کند.

کابل SM و MM هرکدام برای چه پروژه ها مناسب هستند؟

تفاوت کابل فیبر نوری سینگل مد و مالتی مد

کابل SM و MM هرکدام برای چه پروژه ها مناسب هستند؟

فاکتورهای اصلی برای تصمیم گیری در مورد نوع الیافی که باید استفاده کنید ، فاصله انتقالی که مد نظرتان است و میزان بودجه پروژه است که در پیش رو دارید. برای مسافت های کمتر از دو تا سه کیلومتر، می توانید از فیبر چند حالته استفاده کنید. با این حال اگر فاصله انتقال از ۴ بیشتر باشد، فیبر نوری تک حالته بهترین انتخاب است.

در هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده از فیبر تک حالته یا چند حالته ، در نظر گرفتن نوع برنامه نیز مهم است. به عنوان مثال ، در مسافت های طولانی تر ، کابلهای (MM) به خوبی برای دوربین های مدار بسته کار می کنند دیگر انتقال با سرعت بالا ندارند.

تفاوت قیمت کابل سینگل مد و مالتی مد

اگرچه فیبر نوری تک حالت (SM) از نظر پهنای باند و دسترسی به مسافت های طولانی دارای مزایای زیادی هستند ، اما فیبر نوری چند حالته (MM) به راحتی از اکثر فواصل مورد نیاز برای شبکه های سازمانی و مراکز داده پشتیبانی می کند، بنابراین در انجام پروژه ها به مقدار کمتری از این نوع فیبر ها نیاز است و هزینه ی تهیه آنها به مراتب کمتر از حالت تک حالته است.

اگر هنوز شبکه را طراحی یا نصب نکرده اید ، کابل چند حالته و تهیه گیرنده مربوطه گزینه مقرون به صرفه تری برای برنامه های سازمانی و مرکز داده هستند. اگر پروژه شما از محدوده۱۰۰۰-۱۲۰۰متر بیشتر باشد ، ضروری است فیبر نوری یک حالته نصب کنید.

کابل های فیبر نوری در آینده چگونه خواهند بود؟

در حالی که شرکت ها در حال آماده سازی خود برای استفاده از فناوری های ۱۰۰G و ۴۰۰G هستند ، گروه های صنعتی استاندارد به سمت فیبر نوری چند حالته گرایش پیدا می کنند. آنها کابل فیبر نوری چند حالته را به عنوان راه حل کوتاه مدت برای نسل بعدی با سرعت انتقال سریعتر نامگذاری کرده اند.

POF یک کابل جدیدتر مبتنی بر پلاستیک است که نوید عملکردی مشابه کابل شیشه را در مدت زمان بسیار کوتاه ، اما با هزینه کمتری می دهد.نسل بعدی کابل های چند حالته (MM)،یعنی  OM5ها، می توانند پهنای باند بیشتری و سرعت های بالاتر را کنترل کند ، و این مسئله استفاده از اپتیک های (SM) را در پروژه های خاص را کاهش می دهد. این فیبر جدید بدون نیاز به انتقال به اپتیک گران قیمت تر در حالت (SM)، گزینه مقرون به صرفه تری را به شرکت ها و مراکز دیتا ارائه می دهد.

درصورتی که از کابل های سینگل مد (SM) در مسافت کوتاه استفاده شده باشد میتوان این تجهیزات را با کابل های مالتی مد (MM) تعویض کرد؟

خیر. تجهیزات چند حالته (MM) نور کافی را به یک فیبر تک حالته (SM) پرتاب نمی کنند ، زیرا قطر هسته انتقال دهنده فیبر تک حالته فقط ۹ میکرون در مقابل قطر فیبر چند حالته ۶۲٫۵ میکرون است. متأسفانه شما باید از تجهیزات تک حالته استفاده کنید. اگر فاصله فیبر کوتاه باشد ، ممکن است هزینه جایگزینی فیبر تک حالته با فیبر چند حالته مقرون به صرفه تر از هزینه ی برق فیبر های تک حالته باشد.

محصولات مرتبط

FIBER OCUC 1

کابل فیبر نوری کانالی OCUC

کابل فیبر نوری کانالی OCUC

FIBER OBUC

کابل فیبر نوری OBUC

کابل فیبر نوری OBUC

FIBER ZIP CORD

zipcord 2*1 dx lszh

zipcord 2*1 dx lszh

Fiber optic joint

مفصل فیبر نوری

Fiber Optic splice enclosure

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟