تنظیم برد وای فای

امروزه در کمتر خانه ای یکی از انواع مودم ها به کار نمی رود. در واقع یکی از اولین و راحت ترین راه های استفاده از اینترنت، استفاده از مودم هاست و مودم های وای فای از رایج ترین انواع آن ها به شمار می روند. راه اندازی و استفاده از این مودم ها بسیار آسان است و البته با صرف کمی وقت و انجام تنظیمات مختلف و اطلاع از یک سری نکات، می توان حداکثر بهره و بازده را از آن ها گرفت. در این مقاله سعی داریم پس از صحبت درباره یکسری مقدمات و ارائه برخی اطلاعات پایه ای، تنظیم برد وای فای را آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید تا بگوییم چگونه برد وای فای را زیاد کنیم.

تنظیم برد وای فای

قبل از این که در رابطه با تنظیم برد وای فای صحبت کنیم. بهتر است بدانیم وای فای چیست و چگونه کار می کند.

وای فای چیست؟

وای فای چیست؟

وای فای چیست؟

اتصال بی سیم که اغلب با نام Wi Fi شناخته می شود، فناوری است که به کامپیوتر، لپ تاپ، تلفن همراه یا تبلت اجازه می دهد بدون نیاز به اتصال فیزیکی یا سیمی با سرعت بالا به اینترنت متصل شوند. Wi Fi اصطلاحی است که در سال ۱۹۹۹ توسط یک شرکت تجاری ایجاد شد. این فناوری با استفاده از سیگنال های رادیویی اطلاعات را بین دستگاه های وای فای و اینترنت شما منتقل می کند و به دستگاه اجازه می دهد به همان روشی که رادیو یا تلفن همراه، امواج صوتی را دریافت می کنند، اطلاعات را از طریق وب، دریافت کند.

وای فای چگونه کار می کند؟

دستگاه کوچکی که به عنوان فرستنده بی سیم یا هاب شناخته می شود، مورد نیاز است. این دستگاه از طریق اتصال باند پهن منزل شما از اینترنت اطلاعات دریافت می کند. این فرستنده (که اغلب به عنوان نقطه دسترسی بی سیم یا WAP نامیده می شود) سپس این اطلاعات را به امواج رادیویی تبدیل کرده و آن‏ها را ساطع می کند، در نتیجه یک منطقه کوچک در اطراف خود ایجاد می کند که در صورتی که دستگاه های شما دارای نوع صحیح آداپتور بی سیم باشند، می توانند این سیگنال های رادیویی را دریافت کنند. این منطقه اغلب شبکه محلی بی سیم یا به اختصار WLAN نامیده می شود.

سیگنال های رادیویی خیلی قوی نیستند، به همین دلیل سیگنال وای فای برد زیادی ندارد و اغلب در اندازه ای است که در خانه و در فاصله چند قدمی از خانه شما قابل دسترسی باشد ولی معمولاً برد این دستگاه ها از این حد تجاوز نمی کند. برد یک هاب بی سیم معمولاً به میزانی است تا بتوانید در هر اتاق از خانه خود به اینترنت متصل شوید، هرچند هرچه به منبع سیگنال نزدیک تر باشید، آن ها قوی تر خواهند بود.

وقتی اطلاعات را به اینترنت می فرستید – برای مثال یک ایمیل ارسال می کنید- روند کار برعکس می شود. دستگاه شما اطلاعات را از طریق یک سیگنال رادیویی به فرستنده بی سیم ارسال می کن، که سیگنال را تبدیل کرده و از طریق اتصال باند پهن مجدداً ارتباط برقرار می کند.

برای اینکه دستگاهی مانند تلفن یا رایانه بتواند سیگنال های وای فای را بگیرد، باید فناوری مربوطه را در آن گنجانده باشند یا آداپتور بی سیم را در آن نصب کنید.

بسیاری از دستگاه ها، مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها، به راحتی  سیگنال های وای فای را دریافت می کنند، در حالی که برخی دیگر، مانند برخی رایانه های شخصی، به خرید کارت بی سیم یا آداپتور جداگانه احتیاج دارند که اغلب به شکل یک دستگاه کوچک است که به درگاه USB رایانه یا لپ تاپ شما متصل می شود.

راهکارهای مختلف افزایش برد وای فای

راهکارهای مختلف افزایش برد وای فای

راهکارهای مختلف افزایش برد وای فای

دستگاه های متفاوتی در بازار موجود است که می تواند برد وای فای شما را بیشتر کند که با کلماتی مانند توسعه دهنده، افزایش دهنده یا حتی تکرار کننده عرضه می شوند ولی در حقیقت کار همه آن ها یکسان است یعنی به شما کمک می کنند که برد وای فای خود را افزایش دهید و سیگنال آن را قوی تر کنید. در ادامه به برخی از این دستگاه ها اشاره می کنیم:

این نوع محصولات از رایج ترین مواردی است که در فروشگاه های الکترونیکی یا به صورت آنلاین پیدا خواهید کرد. اگرچه با نام های مختلفی به فروش می رسند ولی عملکرد یکسانی دارند. به این صورت که سیگنال بی سیم موجود را دریافت کرده و آن را تکرار یا تقویت می کنند تا در تمام محیط خانه با کیفیت یکسان و با قدرت دریافت شود.

اگرچه این دقیقاً همان چیزی است که شما به دنبال آن هستید ولی  تکرارکننده های وای فای(Repeaters) دارای محدودیت عملکرد هستند که آن ها را به گزینه های ناکارآمدتری تبدیل می کند. اول از همه اینکه خروجی این دستگاه ها همان چیزی است که ورودی آن ها است.

به عنوان مثال اگر سیگنال ضعیفی را دریافت کنند، سیگنال ضعیفی را نیز ساطع خواهند کرد و به همین دلیل شما مجبور هستید آن را به اندازه کافی نزدیک روتر خود قرار دهید تا سیگنال با کیفیت تری دریافت کنید که این امر با توجه به  نوع چیدمان منزل ممکن است مشکل باشد.

چنان چه این دستگاه ها را در جای مناسب هم قرار دهید باید به این نکته توجه کنید که هر چه تعداد کاربران اینترنت خانگی شما بیشتر شود به ازای هر کدام از آن ها مقداری از پهنای باند اینترنت کاسته می شود. در واقع خود دستگاه تکرار کننده وای فای هم می تواند مقداری از پهنای باند اینترنت شما را به خود اختصاص دهد و به این صورت سرعت اینترنت را کاهش دهد.

همچنین ما در مقاله ۹ راه برای افزایش قدرت آنتن دهی وای فای مودم به این موضوع بیشتر اشاره نموده ایم که شما می توانید برای خواندن این مطلب به قسمت مقالات سایت PFC مراجعه فرمایید.
  • نقطه دسترسی وای فای

یک نقطه دسترسی وای فای تقریباً یکسان با توسعه دهنده یا تکرار کننده وای فای عمل می کند، بدین ترتیب که امکان استفاده از اتصال بی سیم به قسمت جدیدی از خانه شما را فراهم می کند. تنها تفاوت اصلی این دو با هم در این است که یک نقطه دسترسی به جای تکرار سیگنال بی سیم موجود، از اتصال سخت افزاری به شبکه شما استفاده می کند و در نتیجه عملکرد بهتری نسبت به راهکار نخست دارد.

  • آداپتور پاورلاین وای فای

آداپتورهای پاورلاین نوعی نقطه دسترسی وای فای هستند که به شما امکان می دهند اتصال اترنت سیمی را از طریق پریزهای برق خانه منتقل کنید و این امکان را برای شما فراهم می کنند تا بتوانید در هر جایی که در خانه خود یک پریز برق دارید با سرعت بالا به اینترنت دسترسی پیدا کنید.

لازم به ذکر است که این امر به خودی خود معمولاً هیچ کاری برای گسترش واقعی شبکه بی سیم موجود نمی کند. درعوض به شما این امکان را می دهد که در اتاق هایی که به اترنت دسترسی ندارند، این امکان فراهم شود و شما هم چنان مجبور خواهید بود برای تقویت سیگنال بی سیم وای فای خود از یکی از دو شیوه نخست استفاده کنید.

  • استفاده از گسترش دهنده توری (مش) شبکه

به راحتی می توان شبکه های مش را به عنوان مجموعه ای از نقاط دسترسی که در سراسر خانه شما با یکدیگر همکاری می کنند و شبکه ای از اتصالات را ایجاد می کنند، تصور کرد، اگرچه این از نظر فنی کاملاً امکان پذیر نیست. عملکرد مش شبکه به این صورت است که تعدادی از «گره ها» دسترسی به اینترنت توزیع شده را در یک منطقه بزرگ فراهم می کنند. در حقیقت، از همین شبکه های مشبک مشابه در مقیاس وسیع برای پوشش کل شهرها و حتی مناطق دورافتاده یک کشور، در برخی شرایط استفاده می شود.

تا همین اواخر، شبکه های مش برای راه اندازی صحیح به دانش شبکه ای نسبتاً پیشرفته ای نیاز داشتند، اما محصولات جدیدی مانند Google WiFi و Plume برای کاربران عادی وارد بازار شد که کل پروسه را ساده تر کرد البته این تکنولوژی نسبت به بقیه راهکارها بسیار گران تر است.

روش های خانگی و آسان برای افزایش برد وای فای

روش های خانگی و آسان برای افزایش برد وای فای

روش های خانگی و آسان برای افزایش برد وای فای

چگونه برد وای فای را زیاد کنیم

در کنار شیوه هایی که پیش تر گفته شد، یکسری راهکار ساده تر نیز وجود دارد که می تواند برای افزایش برد وای فای کمک کننده باشد. راهکار های ذیل شرح می دهد که چگونه برد مودم را افزایش دهیم:

۱- قرار دادن روتر در مرکز خانه

روترهای نزدیک دیوارهای خارجی از دامنه و پوشش چندانی برخوردار نخواهند بود بنابراین سعی کنید روتر خود را در مرکز خانه قرار دهید تا مانعی بر سر راه آن نباشد و بتواند از همه جهات سیگنال قوی ارسال کند.

وقتی روتر خود را برای اولین بار تهیه می کنید، تکنسینی که آن را تنظیم می کند معمولاً به شما کمک کند تا بهترین نقطه را برای قراردادن روتر پیدا کنید.

  • اگر بیشترین استفاده از اینترنت وای فای را در اتاق بخصوصی دارید، روتر را در همان اتاق قرار دهید تا قوی ترین سیگنال را به شما بدهد.
  • در خانه های دوبلکس، روتر را در وسط خانه و نزدیک سقف قرار دهید تا برای هر دو طبقه پوشش سیگنال مناسبی ایجاد شود.

۲- روتر را در جای بلندی قرار دهید.

روترها سیگنال های بهتری را به دستگاه هایی که در زیر آن ها قرار دارند، ارسال می کنند ، بنابراین برای نگه داشتن روتر خود به دنبال مکانی باشید که از سطح زمین بلند باشد؛ جایی مانند پیشخوان یا قفسه بالای یک کتابخانه، برای روترها عالی هستند. مطمئن شوید که روتر در محلی قرار دارد که تهویه هوا در آن جا مناسب است و روتر گرم نمی شود.

۳- اشیا را از سر راه سیگنال های روتر بردارید.

هر چیزی بین روتر و دستگاه شما باشد، سیگنال شما را ضعیف می کند. اشیایی که بیشترین تداخل را در شبکه وای فای شما ایجاد می کنند شامل بتن، فلز، تلفن های بی سیم و مایکروویو است. حتی چوب، آب و آجر هم می توانند سیگنال وای فای شما را جذب کنند و دامنه را کاهش دهند. از قرار دادن روتر روی زمین، کنار پنجره یا نزدیک دیوارهای خارجی خودداری کنید، مراقب باشید اشیا خاصی در کنار روتر وجود نداشته باشد تا سیگنال را ضعیف کنند.

  • از قرار دادن روتر خود در کابینت خودداری کنید.
  • هر زمان که از وای فای استفاده می کنید، درهای بین خود و روتر را باز نگه دارید تا به بهبود سیگنال کمک کند.

۴- آنتن های روتر را مستقیم به سمت بالا تنظیم کنید.

اگر روتر شما از آنتن های خارجی برخوردار است، این کار را برای پوشش بیشتر انجام دهید. آنتن ها به هدایت سیگنال وای فای کمک می کنند بنابراین آنتن را خم کنید تا مستقیم به سمت بالا قرار گیرد تا سیگنال به طور مساوی در خانه پخش شود. اگر این عمل بی فایده بود، آنتن را به سمت قسمتی که سیگنال ضعیف تر دارد بچرخانید و ببینید آیا تأثیری دارد یا خیر.

  • اگر روتر شما آنتن ندارد، می توانید یک آنتن خارجی تهیه کرده و به آن وصل کنید.

۵- دستگاه های بلااستفاده را از سیستم وای فای خارج کنید.

دستگاه های متصل به اینترنت از پهنای باند روتر شما استفاده می کنند. اطمینان حاصل کنید که تمام دستگاه هایی که از آن ها استفاده نمی کنید، خاموش هستند تا سیگنال وای فای  شما را هدر ندهند.

  • هم چنین می توانید از طریق رایانه به روتر خود وارد شوید تا همه دستگاه های متصل را مشاهده کرده و دستگاه هایی را که نمی خواهید، از شبکه حذف کنید.
  • اگر دستگاه های متصل به روتر خود را تشخیص نمی دهید، ممکن است شخص دیگری به وای فای شما وارد شده است و از اینترنت شما استفاده می کند. دستگاه ها را بردارید و بلافاصله از یک رمز عبور قوی تر استفاده کنید.
همچنین اگر نمی دانید چگونه رمز وای فای مودم خود را تغییر دهید حتما به شما پیشنهاد می دهیم تا ویدئو نحوه تغییر رمز وای فای دی لینک D-Link را در سایت پی اف سی مشاهده فرمایید.

۶- فرکانس خود را به ۲٫۴ گیگاهرتز تغییر دهید.

فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز از دیوارها راحت تر عبور می کند و دامنه سیگنال وای فای را افزایش می دهد. اکثر روترها دارای فرکانس های ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز هستند که می توانید جداگانه به آن ها متصل شوید. شبکه های وای فای موجود را که دستگاه شما می تواند به آن ها متصل شود، بررسی کنید و شبکه ای را دارای «۲٫۴» فرکانس است، انتخاب کنید. برای افزایش سرعت و گسترش دامنه سیگنال، فرکانس را به صورت دستی به ۲٫۴ گیگاهرتز تغییر دهید.

هرچند که روترهای دارای فرکانس ۵ گیگاهرتز به شما سیگنال قوی تری می دهند، اما این سیگنال از دیوار یا سقف عبور نمی کند، بنابراین بهترین برد را به شما نمی دهد.

۷- کانال وای فای خود را تغییر دهید.

سایر شبکه های وای فای نزدیک به شما می توانند باعث تداخل در کانال وای فای شوند. با استفاده از آدرس IP  موجود در پشت یا پایین دستگاه مودم، از پنجره مرورگر به روتر خود وارد شوید. از طریق تنظیمات، اطلاعات کانال بی سیم را جستجو کنید. لیست کانال های موجود را جستجو کرده و کانالی متفاوت از آنچه در حال حاضر به آن متصل هستید، انتخاب کنید. با استفاده مجدد از دستگاه خود، آزمایش کنید که آیا بهبود قابل توجهی در وای فای شما وجود دارد یا خیر. بقیه کانال های موجود در لیست را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر است.

  • محل منوی کانال، به روتر مورد استفاده شما بستگی دارد.
  • روتر شما معمولاً سعی می کند به طور خودکار به قوی ترین کانال متصل شود.
  • برای یافتن قوی ترین کانال ها می توانید روی کامپیوتر خود اسکن بی سیم انجام دهید.

۸- سیستم عامل روتر خود را به روز کنید.

به روزرسانی میان افزار ممکن است عملکرد کلی روتر شما را بهبود بخشد. برای یافتن فایل روزرسانی در وب سایت سازنده، مدل روتر خود را به صورت آنلاین جستجو کنید. وقتی آن را پیدا کردید، از پنجره مرورگر جدید به روتر خود وارد شوید و گزینه ای را با عنوان Firmware Updates یا موارد مشابه انتخاب کنید. قبل از اینکه دوباره وای فای خود  را امتحان کنید، فایل به روز رسانی را روی روتر خود نصب کنید.

۹- روتر خود را دوباره راه اندازی کنید.

راه اندازی مجدد روتر، می تواند به تقویت سیگنال کمک کند. دستگاهی را که می خواهید به وای فای وصل کنید، خاموش کنید. سپس، روتر خود را از برق بکشید و حداقل ۳۰ ثانیه صبر کنید. روتر خود را دوباره به برق متصل کرده و اجازه دهید تا دوباره راه اندازی شود که ممکن است چند دقیقه طول بکشد. دستگاه خود را دوباره روشن کنید و دوباره سعی کنید به وای فا خود متصل شوید تا ببینید آیا دامنه بهبود یافته است.

  • اگر مودم و روتر شما از یکدیگر جدا هستند، مودم خود را قبل از روتر از برق جدا کنید. قبل از اتصال مجدد روتر به مودم اجازه دهید کاملاً بوت شود.

۱۰- در سمت مقابلی که می خواهید سیگنال تقویت شود، فویل قرار دهید.

سیگنال وای فای

سیگنال وای فای

فویل، سیگنال وای فای شما را در جهتی که می خواهید هدایت شود، منعکس می کند. یک قطعه فویل آلومینیومی را دور جسمی مانند بطری آب یا قوطی نوشابه بپیچید تا به شکل آن درآید. قطعه فویل را به صورت عمودی تنظیم کنید تا مستقیماً در پشت روتر قرار گیرد و سیگنال به آن سمت نرود؛ به این ترتیب وای فای شما از فویل آلومینیومی منعکس شده و احتمالاً دامنه و سرعت شبکه شما را افزایش می دهد.

به عنوان مثال، اگر نمی خواهید سیگنال وای فای توسط دیوار یا پنجره جذب شود، فویل را بین آن ها و روتر قرار دهید.

سخن پایانی

معمولاً هنگامی که می خواهیم در خانه به اینترنت وصل شویم، اگر سیگنال های آن در برخی نقاط ضعیف باشد، کلافه می شویم. دلایل مختلفی باعث ضعیف شدن سیگنال وای فای می شود ولی خوشبختانه راهکار های بسیاری نیز برای برطرف کردن آن وجود دارد. ما در این مقاله به دو نوع از این راهکارها پرداختیم؛ بدین معنی که شما برای تقویت سیگنال وای فای هم می توانید با خرید دستگاه ها و استفاده از تجهیزات جانبی به هدف خود برسید و هم اینکه با استفاده از شیوه های ساده خانگی، گستره سیگنال وای فای را در خانه بیشتر کنید.

محصولات مرتبط

PATCH CORD CAT6 UTP INDOOR

پچ کورد CAT6 UTP Indoor

پچ کورد CAT6 UTP Indoor

PATCH CORD CAT6 SFTP

پچ کورد CAT6 SFTP INDOOR

پچ کورد CAT6 SFTP INDOOR

PATCH CORD CAT5E UTP

پچ کورد Cat5e UTP Indoor

پچ کورد Cat5e UTP Indoor

CAT5e UTP PVC

CAT5e UTP PVC Indoor

CAT5e UTP PVC Indoor

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟