معرفی اینترنت تانوما ftth و تفاوت آن با اینترنت VDSL چیست ؟

اینترنت تانوما ftth از جدیدترین و به روزترین شبکه های انتقال اینترنت در جهان و ایران است. عصر حاضر، دوره فناوری اطلاعات است. اغلب امور در این روزها به صورت اینترنتی و از راه دور انجام می شوند. مهم است که مخابرات هر کشوری با به روزترین تکنیک ها در زمینه فناوری انتقال داده ها مجهز شود.

طبق گزارشی اعلام شده توسط محققین انگلیسی در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ برابر با ۳۰ شهریور ۱۳۹۹، بیش از ۱۰ میلیون خانه در سراسر جهان دارای اتصالات پهنای باند فیبر با نام ftth بوده اند. در حال حاضر با گذشت ۹ ماه از تاریخ اعلام شده، این نوع اتصالات اینترنتی به سرعت در جهان و همچنین در ایران رشد کرده اند. علت این رشد فزاینده، مزایایی است که این نوع فناوری به همراه دارد. در ادامه این مقاله به معرفی تانوما ftth و تفاوت اینترنت تانوما ftth با VDSL می پردازیم.

اینترنت تانوما ftth چیست؟

اینترنت تانوما ftth چیست؟

اینترنت تانوما ftth چیست؟

تانوما به تنهایی مخفف «تار نوری مخابرات ایران» است. از طرف دیگر ftth مخفف ” fiber to the home” بوده که به معنی «فیبر برای خانه» است. پس در کل معنی اینترنت تانوما ftth به معنی «تار نوری مخابرات ایران از نوع فیبر برای خانه» هست.

به طور کلی می توان گفت ftth یکی از انواع fttx است. فناوری ftth شامل راه حل های دسترسی به فیبر نوری برای استقرارهای مسکونی طراحی شده است. در این نوع شبکه انتقال داده، فیبر مستقیما به خانه های منفرد یا ساختمان های چندکاره متصل می شوند. فیبر به خانه یا همان ftth تحویل سیگنال ارتباطی از طریق فیبر نوری از تجهیزات سوئیچ اپراتور تا خانه یا محل کار کوچک است. بدین ترتیب این سیگنال های فیبری جایگزین زیرساخت های مس موجود مانند سیم تلفن و کابل کواکسیال می شوند.

فناوری ftth روشی نسبتا جدید و در حال رشد سریع است که پهنای باند بسیار بالاتری را برای مصرف کنندگان و مشاغل فراهم می کند. از این طریق خدمات صوتی، ویدئویی و دیگر خدمات اینترنتی قوی تری فراهم می شود. اتصال مستقیم خانه ها به کابل فیبر نوری، پیشرفت های عظیمی را در پهنای باند فراهم می کند که می تواند در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. فناوری فیبر نوری فعلی می تواند سرعت انتقال دو طرفه تا ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه را فراهم کند. بعلاوه، در حالی که ارائه دهندگان مودم کابل و DSL در تلاش‌اند تا پهنای باند را در فناوری های خود بدون تغییر در سرعت، کاهش داده، پیشرفت های مداوم در تجهیزات فیبر نوری به طور مداوم پهنای باند موجود را بدون نیاز به تغییر فیبر افزایش می دهد. به همین دلیل است که گفته می شود شبکه های فیبر نوری مانند اینترنت تانوما ftth «ثبات در آینده» را ایجاد می کنند.

همچنین اگر تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت را نمی دانید حتما پیشنهاد می دهیم مقاله مربوط به آن را در سایت پی اف سی مطالعه فرمایید.

هزینه راه اندازی اینترنت تانوما ftth مخابرات چقدر می باشد؟

قبل از اینکه به هزینه راه اندازی اینترنت تانوما ftth توسط مخابرات بپردازیم، بهتر است بدانید که در حال حاضر در ایران تنها مخابرات ارائه دهنده این نوع فناوری است. در حال حاضر ایران تنها در ۷ استان این فناوری قابل ارائه است. این استان ها تهران، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، البرز، خوزستان و کرمانشاه هستند. البته هر روز به تعداد این استان ها افزوده شده و این فناوری رو به رشد است. با توجه به اینکه این فناوری جدید بوده، مخابرات ایران تمهیداتی را برای مشترکین استفاده کننده نیز در نظر گرفته است. از این تمهیدات می توان به رایگان بودن فعلی هزینه راه اندازی این فناوری و یک هفته اینترنت رایگان در هر ماه اشاره کرد.

البته باید بدانید برای این فناوری جدید یعنی اینترنت تانوما ftth می توانید پیش ثبت نام داشته باشید. کافی است وارد سایت مخابرات شده و در لینک قسمت تانوما پیش ثبت نام را انجام دهید. در حال حاضر هزینه راه اندازی این فناوری توسط مخابرات به صورت رایگان انجام می شود؛ اما امکان دارد در آینده و پس از ثبت نام، هزینه هایی برای مشترکین داشته باشد. در صورت داشتن هزینه، مقدار هزینه به مشترکین اعلام شده و در قبض تلفن ثابت آنها لحاظ می شود.

در هنگام پیش ثبت نام، شما با گزینه ای با عنوان استفاده هم زمان از اینترنت ftth و اینترنت VDSL روبرو می شوید. این گزینه بدین معنا است که شما می توانید از هر دو فناوری به طور هم زمان بهره مند شوید.

هزینه راه اندازی رایگان اینترنت ftth و VSDL توسط مخابرات را می توان یکی از مهم ترین تفاوت اینترنت تانوما ftth با VDSL دانست. البته بهتر است بگوییم این راه اندازی رایگان توسط مخابرات تشابه این دو فناوری در ایران است.

اگر تفاوت اینترنت ADSL با اینترنت VDSL را نمی دانید می توانید مقاله مربوط به آن را در همین سایت مطالعه فرمایید.

آیا مودم تانوما با مودم های معمولی تفاوت دارد؟

آیا مودم تانوما با مودم های معمولی تفاوت دارد؟

آیا مودم تانوما با مودم های معمولی تفاوت دارد؟

سؤال خیلی از افراد این است که آیا باید مودم مخصوص فیبر نوری تهیه شود؟ جواب، بله است.

این فناوری جدید بوده و مودم های مورد استفاده در این فناوری با مودم های قبلی تفاوت دارند. به همین جهت باید مودم مخصوص فیبر نوری تهیه کرد. مودم های فیبر نوری برای استفاده ftth بهتر است از نوع ONT باشند. این گونه مودم ها دارای عملکرد بالایی در ارائه خدمات و انتقال داده هایی مانند صدا، ویدئو، عکس و دیگر داده های مبتنی بر اینترنت را دارند. با این نوع مودم می توان پهنای باندی گسترده که موردنیاز مصارف خانگی و دفاتر کوچک اداری است، فراهم آورد. این نوع مودم ها باید دارای پورت های مخصوص مانند POTS باشند، همچنین دسترسی وایرلس را امکان پذیر کنند. پس می توان گفت تفاوت اینترنت تانوما ftth با VDSL در نوع مودم نیز هست.

هزینه بسته های اینترنت تانوما FTTH مخابرات چقدر می باشد؟

با توجه به اینکه این فناوری در سراسر جهان و از جمله در ایران یک فناوری جدید محسوب می شود هنوز قیمت ثابتی برای آن در نظر گرفته نشده است. با این حال سایت برخی از استان ها به طور مجزا هزینه بسته های اینترنت تانوما ftth را در سایت خود قرار داده اند. هزینه برخی از این بسته ها به صورت زیر است:

هزینه بسته های اینترنت تانوما FTTH مخابرات چقدر می باشد

هزینه بسته های اینترنت تانوما FTTH مخابرات چقدر می باشد

هزینه بسته های اینترنت تانوما FTTH مخابرات چقدر می باشد

هزینه بسته های اینترنت تانوما FTTH مخابرات چقدر می باشد

تفاوت اینترنت تانوما ftth با VDSL

فناوری ” very high bit-rate digital subscriber line” با مخفف VDSL شناخته می شود. در این فناوری به طور هم زمان از سیم های مسی کابل شبکه و کابل فیبر نوری در خط تلفن شما استفاده می کند تا اینترنت پرسرعت را به دستگاه های شما برساند. این فناوری دارای سرعت بارگیری و بارگذاری نسبتا بالایی در خانه و صنعت است.

در فناوری ftth که بیشتر برای منازل، ساختمان ها و کسب و کارهای کوچک قابل استفاده است منحصرا از کابل های فیبر نوری استفاده می شود. در این فناوری از کابل های مسی و فلزی استفاده نمی شود.

به طور مختصر چندین تفاوت اینترنت تانوما ftth و VDSL برشمرده می شوند:

  • تفاوت استفاده از کابل فیبر نوری و کابل مسی؛

در فناوری VDSL از کابل مسی و کابل فیبر نوری به صورت هم زمان استفاده می شود در حالیکه در فناوری ftth تنها از کابل فیبر نوری استفاده می شود.

  • سرعت و تأخیر یک تفاوت اینترنت تانوما ftth و VDSL

سرعت و تأخیر یا پینگ T تفاوت اینترنت تانوما ftth و VDSL بوده و یکی از مهم ترین تفاوت ها است.

در فناوری VDSL نهایت سرعت استاندارد پهنای باند از ۱۲۵ تا ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه بوده در حالیکه در فناوری ftth سرعت پهنای باند استاندارد تا ۱ گیگابایت بر ثانیه (۱۰۰۰ مگابایت بر ثانیه) می رسد.

باید بدانیم سرعت و تأخیر و پینگ اینترنت از هر نوعی که باشد بستگی به منطقه و خدمات ارائه شده در منطقه دارد. به طور مثال کاربران در شهرهای اصلی کشوری مانند انگلیس سرعت اینترنت از نوع VDSL از ۱۰۰ تا ۱۲۵ مگابایت و سرعت اینترنت از نوع ftth بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگابایت را تجربه می کنند. این در حالی است که کاربران در مراکز استان های ایران به سرعت اینترنت از نوع VDSL بین ۴۰ تا ۷۰ مگابایت و سرعت اینترنت از نوع ftth بین ۸۰ تا ۲۰۰ مگابایت دسترسی دارند.

از لحاظ پینگ و تأخیر نیز با توجه به نوع خدمات ارائه شده در منطقه شما بستگی دارد؛ مثلا در ایران معمولا پینگ های اینترنت VDSL بین ۳۰ تا ۶۰ میلی ثانیه و پینگ های اینترنت تانوما ftth بین ۱۰ تا ۲۰ ثانیه بوده در حالیکه در کشورهایی مانند انگلیس و امریکا این پینگ تک رقمی نیز می شود.

سرعت آپلود کردن در اینترنت از نوع VDSL بالا بوده و ۲۰ تا ۳۰ مگابایت بوده در حالیکه در نوع ftth سرعت آپلود بالاتر است. یکی از مزایای اصلی اینترنت فیبر نوری سرعت انتقال داده یکسان در زمان بارگذاری (آپلود) و دانلود است.

  • تفاوت قیمت؛

یکی از اصلی ترین تفاوت اینترنت تانوما ftth و VDSL برای اکثر خانه ها و خانواده ها تفاوت در قیمت است. البته باید گفت هنوز اینترنت ftth به صورت رسمی در ایران قیمت گذاری نشده است؛ اما با توجه به اطلاعاتی که در دست است اینترنت ftth نسبت به اینترنت VDSL از قیمت بالاتری برخوردار است. به عنوان مثال برای فناوری ftth نیاز به پیش پرداخت سالیانه و هزینه ماهانه است در حالیکه در فناوری VDSL به صورت سالیانه یا به صورت ماهانه هزینه پرداخت می شود.

  • تفاوت در دسترس بودن و سهولت استفاده؛

در حال حاضر در ایران اینترنت از نوع ADSL به راحتی در دسترس است. باید بدانیم خدمات اینترنت از نوع VDSL نیز تا حدودی راحت تر در دسترس است. به طور مثال علاوه بر مخابرات، شاتل نیز به کاربران خدمات مربوطه را ارائه می دهد. به تازگی به شرکت هایی مانند پارس آنلاین، آسیا تک قرار است پورت های اینترنت VDSL ارائه شود.

خدمات فناوری ftth تا بحال در انحصار مخابرات بوده و تنها از طریق مخابرات در دسترس خواهد بود. شاید در آینده توسط شرکت های خصوصی و نیمه خصوصی نیز قابل ارائه باشد.

با توجه به نوع سرعتی که فناوری اینترنت ftth دارد سهولت استفاده بالاتری نسبت به دیگر فناوری های موجود اینترنتی در حال حاضر دارد.

به طور کلی باید بدانید که هر دو نوع فناوری اینترنت گفته شده از لحاظ در دسترس بودن در ایران چندان متفاوت نیستند و هر دو به راحتی در دسترس نیستند. باید در هر دو زمینه تلاش هایی انجام شود.

برای توسعه و پیشرفت در هر زمینه ای از جمله فناوری های اینترنتی روز دنیا، همکاری ارگان ها و نهادهای دیگر به غیر از مخابرات را می طلبد. این فناوری بسیار گسترده بوده و برای به روز شدن و جهانی شدن باید هر چه سریعتر همگام با جهان گام برداشت.

اینترنت تانوما ftth بهتر است یا VDSL؟

اینترنت تانوما ftth بهتر است یا VDSL؟

اینترنت تانوما ftth بهتر است یا VDSL؟

هنگام انتخاب نوع اینترنت ADSL، ftth و VDSL، بزرگترین براکت باید این باشد که کدام یک در منطقه بهتر پشتیبانی می شود و قیمت آن در منطقه شما چگونه است؟ ابتدا بررسی کنید که ارائه دهندگان اینترنت باکیفیت در منطقه شما چه نوع ارتباطی را ارائه می دهند.

اگر از اینترنت فقط برای تماشای رسانه های اجتماعی و فیلم استفاده می کنید و افراد کمی در خانه هستند، اینترنت نوع ADSL با سرعت ۸ تا ۲۴ مگابایت در ثانیه کافی خواهد بود و این نوع اینترنت دارای قیمت مناسبی نیز هست.

اگر می خواهید بازی های رقابتی اینترنتی معمولی انجام دهید یا قصد بارگیری و بارگذاری پرونده با حجم های پایین از اینترنت دارید، منطقی ترین گزینه، انتخاب اینترنت از نوع VDSL با سرعت ۱۲۵ تا ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه است. این گونه سرعت و قیمت اینترنت کاملا منطقی است. همانطور که اشاره شد، تفاوت اینترنت تانوما ftth با VDSL که در سرعت فوق العاده بالا و قیمت بالای آن است، هنگام استفاده برای تولید محتوا با حجم بالا و بازی های رقابتی اینترنتی حرفه ای بهتر است از اینترنت تانوما ftth استفاده شود.

به هر حال برای اینکه مناسب ترین اینترنت و در عین حال مقرون به صرفه ترین را انتخاب کنید، بهتر است با مشاورین ما تماس گرفته و به صورت رایگان از آنها مشاوره بگیرید.

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟