مزایا و معایب کابل فیبر نوری چیست؟

مزایا و معایب کابل فیبر نوری چیست؟

کابل فیبر نوری چیست و چرا در شبکه‌های امروزی اینقدر پرطرفدار شده است؟ مزایا و معایب فیبر نوری کدامند؟ آیا آینده کابل‌های شبکه به سمت فیبر نوری می‌رود؟

کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری یا تار نوری به انگلیسی Optical Fiber رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند.

فیبر نوری دارای پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی می‌باشد.

با فیبر نوری می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.

امروزه مخابرات فیبر نوری، به دلیل پهنای باند وسیعتر در مقایسه با کابل‌های مسی، و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره‌ای از مهم‌ترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

همچنین تفاوت کابل فیبر نوری و کابل شبکه مسی را می توانید در قسمت بلاگ سایت پی اف سی مطالعه فرمایید. در ادامه مزایا و معایب کابل فیبر نوری را بررسی می‌کنیم.

مزایا و معایب فیبر نوری چیست؟

مزایا و معایب فیبر نوری چیست؟

مزایای کابل فیبر نوری:

  • پهنای باند

کابل‌های فیبر نوری نسبت به کابل‌های فلزی از پهنای باند بیشتری برخوردار هستند. مقدار اطلاعاتی که در هر واحد زمانی از طریق فیبرهای نوری منتقل می‌شود یکی از اصلی‌ترین مزایای فیبر نوری می‌باشد.

  • افت سیگنال پایین

فیبر نوری افت سیگنال پایینی دارد که این خاصیت انتقال اطلاعات در مسیرهای طولانی تر را میسر می کند. اگر بخواهیم فیبر نوری را با مس مقایسه کنیم، در یک شبکه، طولانی‌ترین کابل مسی حداکثر ۱۰۰متر می‌تواند باشد در حالیکه فیبر نوری تا ۲ کیلومتر نیز قابل استفاده است.
[/av_textblock]

  • تداخل

کابل‌های فیبر نوری مصون از تداخلات الکترومغناطیسی هستند. همچنین این کابل‌ها این قابلیت را دارند که به راحتی و بدون نگرانی از تداخلات الکتریکی در مجاورت دستگاه‌های دیگر و یا محیط‌هایی که پارازیت زیاد است استفاده شوند.

  • اندازه و وزن

در مقایسه با کابل شبکه مسی، فیبر نوری ظرفیت بسیار بیشتری دارد و بسیار کوچکتر از کابل‌های مسی می‌باشند. کابل‌های فیبر نوری بسیار باریک‌تر و سبک‌تر از کابل‌های فلزی هستند و همچنین فضای کمتری را اشغال می‌کنند. وزن سبک‌تر نصب را راحت‌تر می‌کند.

امنیت

 

کابل های فیبر نوری

کابل های فیبر نوری

اطلاعات ارسالی با کابل فیبر نوری ایمن بوده و پراکنده نمی‌شود همچنین شنود آنها دشوار می‌باشد.
در زمان شنود کابل، نظارت و مانیتورینگ آن به دلیل نشت نور از کابل بسیار آسان می‌باشد. در این صورت اگر تلاشی برای شکستن امنیت فیزیکی فیبر شما صورت بگیرد شما خواهید فهمید. شبکه‌های فیبر نوری شما را قادر می‌سازد تمام لوازم الکتریکی و سخت‌افزارها به جای قرار دادن در دیوارها و تجهیزات در سراسر ساختمان در یک مکان مرکزی قرار دهید.

انعطاف پذیری

فیبرهای نوری مقاومت کششی بسیار بیشتری نسبت به کابل مسی دارند. به راحتی خم می‌شوند، منعطف هستند و در برابر عناصری که کابل‌های مسی را از بین می‌برند، مقاوم هستند

هزینه

مواد خام اولیه فیبر نوری بر خلاف مس، زیاد است. و این بدان معناست که ساخت فیبر نوری می‌تواند از مس ارزان‌تر باشد.

معایب کابل فیبر نوری

  • جوش دادن فیبر نوری کار مشکلی است .
  • آسیب‌پذیری بالای فیبر نوری باعث شده تا هنگام نصب به راحتی بریده شود و یا به آسانی صدمه ببیند که امر یکی از نقاط ضعف فیبرهای نوری محسوب می‌گردد.
  • هزینه نصب فیبر نوری به دلیل نیازمندی به نیروی کار متخصص زیاد است. هزینه نصب و راه‌اندازی فیبر به دلیل نیاز به مهارت برای ترمینال کردن آن بیشتر از مس می‌باشد.

جمع‌بندی:

فیبر نوری مزایا و معایب خاص خود را دارد. با این وجود، در طولانی مدت فیبر نوری جایگزین مس خواهد شد. در شبکه‌های امروزی، کابل فیبر نوری از گذشته مرسوم‌تر شده و طرفداران بیشتری پیدا کرده است.

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟