چه تفاوتی بین استاندارد T568A و T568B وجود دارد؟

وقتی در حال صحبت پیرامون کابل کشی RJ45 هستیم دو استاندارد T568A و T568B مطرح خواهند شد. با وجود اینکه این استانداردها بسیار به هم شبیه هستند و غالب اوقات تنها بنا به سلیقه افراد به جای هم انتخاب می شوند، اما چند تفاوت اندک اما مهم موجود دارد که شما می بایست قبل از ایجاد و یا توسعه شبکه خود به آن توجه نمایید.

پارسیان فیبر ارتباط تولید کننده انواع کابل شبکه، کابل فیبر نوری و تجهیزات پسیو شبکه، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است.

استاندارد T458A و  T568B چه شباهت هایی به هم دارند؟

شباهت استاندارد T458A و  T568B در این موضوع خلاصه می شود که هر دو این استانداردها طرح های کابل کشی، برای خاتمه کابل شبکه مسی جفت به هم پیچیده[۱] به جک ها و اتصالات RJ45، “۸ موقعیت” [۲] هستند. اصطلاح ” ۸ موقعیت” به این واقعیت اشاره دارد که انتقال داده RJ45 به ۸ هادی نیاز دارد که این نیاز با ۴ جفت کابل به هم پیچیده ای که بدان اشاره کردیم، برآورده خواهد شد.

هر جفت از این کابل ها از یکی از رنگ های آبی، نارنجی، سبز و یا قهوه ای تشکیل شده است. در این ارتباط هر جفت از  یک سیم بهم پیچیده جامد رنگی[۳] به همراه سیمی دیگر با رنگ مشابه اما دارای راه راه سفید[۴] تشکیل شده است. وقتی که کابل از هم باز شود، ۴ جفت بهم پیچیده را ملاحظه خواهیم کرد که در مجموع ۸ سیم مجزا خواهیم داشت: یک کابل به هم پیچیده برای هر کدام از پین مربوط به جک[۵] یا پلاگ.

t-568b_t-568a

t-568b_t-568a

چه تفاوتی بین استاندارد T568A و T458A وجود دارد

اگه شما به دو نمودار رسم شده در بالا توجه نمایید. خواهید دید که تنها تفاوت (حداقل از لحاظ چشمی) بین T568A و T568B این است که موقعیت پین برای جفت های سبز و نارنجی تغییر کرده است. اما جدا از تغییر رنگ، چندین عامل مربوط به سازگاری[۶] وجود دارد که می تواند در انتخاب شما برای طرح سیم کشی RJ45 تأثیرگذار باشد.

حتی با وجود اینکه T568A با طرح های سیم کشی USOC یک – جفت و دو – جفت[۷] سازگاری معکوس[۸] دارد، اما نوع بروزرسانی شده T568B، در حال جایگزین شدن می باشد. در دنیای کسب و کار امروزی T568B در حال گسترش می باشد زیرا این طرح [۹] نه تنها با کدهای رنگ قدیمی ۲۵۸A، مربوط به AT&T سازگار است بلکه به نیازهای فعلی و آتی نیز توجه دارد. مضاف بر این، T568B سازگاری معکوس با USOC دارد، البته فقط برای یک جفت.

آیا می توان T568A و T568B را با هم ترکیب یا مبادله کرد؟ چگونه می دانم از کدام یک استفاده کنم؟

به عنوان یک قاعده کلی، T568A و T568B نباید با یکدیگر ترکیب شوند. بخاطر داشته باشید که T568B قالب ارجح برای شبکه های جدید در ایالات متحده است، از نظر فنی شما آزادانه می توانید طرح سیم کشی را برای مواردی که شبکه جدید از ابتدا ساخته می شود، انتخاب کنید. اما وقتی زیرساخت شبکه موجود در حال گسترش است، بسیار مهم است که (از طریق سوابق یا تست کابل) بفهمید کدام طرح سیم کشی در ابتدا استفاده شده است و با این استاندارد ادامه دهید.

[۱] Twisted – Pair Copper Network cable

[۲] ۸-Position

[۳] Solid -Colored

[۴] Striped With White

[۵] Pin of jack

[۶] Compatibility factors

[۷] One pair and Two pair USOC Wiring Scheme

[۸] Backward Compatible

[۹] Scheme

 

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟