آموزش ورود به تنظیمات مودم ADSL

کسانی که استفاده از تجهیزات شبکه و کامپیوتری و به تبع آن استفاده از اینترنت به یکی از کارهای روزانه اشان بدل شده است، گاهی با مشکلاتی مواجه می شوند که ناشی از عدم اطلاع از چگونگی تنظیمات نرم افزاری یا سخت افزاری در وسایلی است که از آن استفاده می کنند، مشخصاً یکی از مهم ترین دستگاه‎ هایی که بدون آن کار با شبکه اینترنت برای ما غیرممکن می شود، مودم است. چنانچه مودم جدیدی خریداری کنید یا این که سرویس اینترنت خود را تغییر دهید و… باید به منظور استفاده از اینترنت، تنظیمات مودم را انجام دهید یا به اصطلاح آن را کانفیگ کنید. هر چند که برای انجام تنظیمات می توانید از خدمات پشتیبانی کامپیوتری هم استفاده کنید، ولی با کسب اطلاعات دقیق، خود نیز قادر به انجام این کار خواهید بود. در نوشته ای که پیش رو دارید سعی کرده ایم به زبانی ساده انجام تنظیمات مودم ADSL را برای شما آموزش دهیم، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.  

راه اندازی مودم ADSL

وقتی مایل هستید از طریق مودم ADSL به اینترنت وصل شوید اول از همه باید مودم خود را راه اندازی کنید؛ به همین منظور مودم را با استفاده از آداپتور برقی که به همراه آن است، به پریز برق میزنیم؛ در این حالت، چراغ پاور مودم روشن می شود؛ وقتی مودم روشن شد آن را با استفاده از کابل تلفن به خط تلفن مربوط به سرویس اینترنت خود وصل کنید. در نظر داشته باشید اگر مودم شما قبلاً استفاده شده است و تنظیماتی روی آن از قبل ذخیره شده باید آن را ریست کنید. چگونگی انجام ریست را می توانید در انتهای همین نوشته ببینید.

پیش از انجام هر کاری مودم خود را به سیستم کامپیوتری یا لپ تاپ یا… متصل کنید؛ برای انجام این کار می توانید به دو صورت عمل کنید:

  1. مودم خود را به وسیله کابل شبکه به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل کنید؛ به این صورت که یک سر کابل شبکه (LAN) را به درگاه Ethernet که در پشت مودم قرار دارد متصل کنید و سر دیگر را از طریق یکی از پورت های سیستم خود، به کامپیوتر یا لپ تاپ متصل کنید.
  2. راه دیگر اتصال مودم به سیتم شما، استفاده از تکنولوژی وایرلس برای موبایل، تبلت و… است.

ورود به تنظیمات مودم ADSL

ورود به تنظیمات مودم ADSL

ورود به تنظیمات مودم ADSL

برای اعمال هرگونه تغییر یا تنظیم مودم ADSL، اول از همه باید وارد صفحه تنظیمات آن شوید. مودم ADSl هم مانند سایر دستگاه های کامپیوتری، صفحه ای را برای اعمال تنظیمات در اختیار کاربران قرار داده است که با استفاده از آن می توانید بسیاری از گزینه ها از جمله کانفیگ یا پیکر بندی اولیه مودم، تعیین رمز وای فای، ریست آن و… را انجام دهید.

بهتر است قبل از شروع به کار، مودم خود را خاموش کنید و اجازه دهید یک دقیقه به همان حالت بماند و بعد مجدداً آن را روشن کنید، سپس با استفاده از یک کابل، مودم خود را به لپ تاپ یا کامپیوتر وصل کنید. به یاد داشته باشید که انجام تنظیمات مودم به هیچ وجه کار سختی نیست و برای شروع کافی است IP آن را در مرورگر تایپ کنید؛ به این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

گام اول: یک پنجره مرورگر وب را باز کنید و آدرسIP مودم خود را که اکثراً در پشت مودم نوشته شده است در آن وارد کنید و سپس دکمه Enter را فشار دهید.

نکته: آدرسIP اکثر مودم ها ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ است. اگر IP پیش فرض به هر دلیلی کار نکرد می توانید از لیست IP هایی که در ادامه می بینید، استفاده کنید:  

۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۵۰

۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۲۵۰

۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۲۵۴

۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱

گام دوم: نام کاربری (یوزرنیم) و کلمه عبور (پسورد) مودم را در صفحه ای که باز می شود، وارد کنید. ( نام کاربری و یوزرنیم به صورت پیش فرض، Admin است) ولی اگر قبلاً آن را تغییر داده باشید، باید نام کاربری یا یوزرنیم جدید را وارد کنید. سپس روی دکمه Login کلیک کنید.

نکته:  بهتر است برای پیشگیری از هر گونه سوء استفاده، یوزرنیم و پسورد را از Admin به هر واژه ای که خود مایل هستید، تغییر دهید.

گام سوم: حال که به صفحه تنظیمات مودم وارد شدید، پنجره ای در مقابل شما باز می شود که به وسیله آن می توانید به تنظیمات مودم خود دست یابید، این پنجره در تمام مودم ها تقریباً شبیه به هم هستند فقط ممکن است عنوان گزینه ها، زبانه ها و… کمی با هم متفاوت باشند.

در این پنجره روی زبانه Setup  کلیک کنید. در این زبانه روی دکمه Setup Wizard کلیک کنید. با کلیک روی این دکمه از شما خواسته می شود که پسورد جدید مودم را وارد کنید که شما باید در کادر اول (Current Password) رمز عبور کنونی، در کادر دوم (New Password)  کلمه رمز جدید و در کادر سوم (Confirm Password) رمز جدید را مجدداً وارد کنید و روی دکمه Next بزنید.

گام چهارم: در این مرحله تنظیمات مربوط به تاریخ و زمان مودم را انجام دهید و سپس روی دکمه Next بزنید.

گام پنجم: در این مرحله باید تنظیمات مربوط برای برقرار کردن مودم ADSL خود را با شرکت ISP که از آن سرویس اینترنت دریافت کرده اید، انجام دهید. برای این کار در پنجره ای که ظاهر شده اطلاعات را به شکلی که در ادامه می گوییم وارد کنید.

  1. در کادر Country نام کشور را انتخاب کنید.
  2. در کادر Internet Service Provider گزینهOther را قرار دهید.
  3. از میان گزینه های کادر Porotocol، گزینه PPPOE را انتخاب کنید.
  4. از میان گزینه های کادر Connection Type، گزینه LLC را انتخاب کنید.
  5. برای تنظیم مقادیر دو کادرVPI وVCI، حتماً با شرکت ارائه دهنده اینترنت خود تماس بگیرید و طبق گفته آن ها عمل کنید.
  6. روی دکمه Next کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.

گام ششم: پس از کلیک کردن دکمه Next در مرحله پیش، وارد مرحله تنظیمات SSID و رمز مودم می شوید. در این مرحله این امکان به شما داده شده است که برای مودم خود نام و همین طور رمز دلخواه را انتخاب کنید، به این منظور به صورت زیر عمل کنید:

  1. در کادر SSID نام مورد نظر را وارد کنید.
  2. گزینه Visibility Status را به روی Visible تنظیم کنید تا در هنگام استفاده از وای فای، بتوانید آن را در لیست وای فای های فعال ببینید.
  3. در قسمتSecurity Level ، گزینه WPA2-PSK را انتخاب کنید.

گام هفتم: در این مرحله شما می توانید تنظیمات انجام داده شده را تأیید و ذخیره کنید تا تنظیمات بر روی مودم شما اعمال شوند؛ برای انجام این کار نیز کافی است تنها روی گزینه Apply کلیک کنید.

طریقه ریست کردن مودم ADSL

طریقه ریست کردن مودم ADSL

طریقه ریست کردن مودم ADSL

شما می توانید از دو راه مودم خود را ریست کنید:

  1. ریست مودم به صورت نرم افزاری: برای انجام این کار، بعد از این که به تنظیمات مودم وارد شدید، روی گزینه Advanced Settings کلیک کنید و سپس گزینه Administrator و سپس Restore/Save/Upload Settings را انتخاب کنید.
  2. ریست مودم به صورت سخت افزاری: در این روش باید دکمه ریست مودم را که در پشت آن قراردارد، به مدت ۱۵ ثانیه نگهدارید تا چراغ ADSL مودم به صورت چشمک زن در بیاید.
سخن آخر

ورود به تنظیمات مودم ADSL، کار پیچیده ای نیست و با کمی صبر و حوصله و دنبال کردن موارد گفته شده در این نوشته می توانید آن را به سادگی انجام دهید. فقط توجه داشته باشید که کلیات این تنظیمات در تمام مدل ها و برندهای مودم یکسان است و تنها ممکن است نام گزینه ها و پنجره ها در مودم های مختلف کمی متفاوت باشد؛ از این رو می توانید در حین ورود به تنظیمات مودم ADSL و انجام تنظیمات آن، هر گاه به مشکلی برخوردید، آن را با شرکت ISP که سرویس اینترنت خود را از آن جا تهیه کرده اید، در میان بگذارید. هم چنین این گونه شرکت ها اغلب برای کاربرانی که به هر دلیلی نمی توانند از پس انجام تنظیمات مودم ADSL خود بربیایند، در صورت درخواست کاربر، اقدام به ارسال کارشناس می کنند.

گام سوم: در بالای پنجره ای که باز می شود روی زبانه Setup بزنید و سپس روی دکمه Connection که در سمت چپ قرار دارد، بزنید.

گام چهارم: در قسمت Connection این تنظیمات را انجام دهید.

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟