رکمونت چیست و چه کارایی دارد ؟

شبکه های کامپیوتری دارای تجهیزات گوناگونی هستند که وجود آن ها برای راه اندازی انواع شبکه لازم است. این تجهیزات هم چنین ابعاد و عملکردهای متفاوتی دارند و عمدتاً شامل سرور، روتر، لایت پنل، سوئیچ، یو پی اس، فایروال، پچ پنل و … هستند. تجهیزاتی که نام برخی از آن ها آورده شد، از نظر ابعاد به دو گروه تقسیم بندی می شوند. در گروه اول عرض دستگاه ۱۹ اینچ (۴۸٫۲۶ سانتی متر) است و در گروه دوم، عرض دستگاه کمتر یا بیشتر از ۱۹ اینچ است.

آن دسته از تجهیزات که از نظر ابعاد به اندازه تجهیزات موجود در گروه اول باشند، قابلیت نصب در هرگونه رکی (Rack) را دارند و از این بابت به آن ها رکمونت (Rack Mount) گفته می شود. در واقع این دستگاه ها قابلیت نصب در کلیه رک های استاندارد را دارند و مشخصات و برند رک مورد نظر تفاوتی ایجاد نمی کند.

تجهیزات رکمونت چیست؟

به دستگاه های اکتیوی که قابلیت نصب در داخل رک ها را داشت باشند دستگاه های رکمونت (Rack Mount) می گویند. برخی از این دستگاه ها قابلیت تجهیز داخل کابینت را هم دارند که به اصطلاح به آن ها دستگاه های ماژولار گفته می شوند.

کاربرد رکمونت چیست و چگونه کار می کند؟

کاربردهای رکمونت ها

کاربردهای رکمونت ها

همان طور که پیش تر گفتیم، واژه رکمونت به منظور توصیف تجهیزات و دستگاه های سخت افزاری استفاده می شود که قابلیت نصب در رک شبکه را دارا هستند. در شرکت ها و مراکز اداری بزرگ، برای حفاظت و نگهداری از سرورهای شبکه، سوئیچ ها، روترها و دیگر تجهیزات شبکه از رکمونت ها استفاده می شود.

هم چنین تجهیزات ارتباط از راه دور و تجهیزات سخت افزاری شبکه، سرورهای کامپیوتری، تجهیزات علمی و تجهیزات تولید سمعی و بصری در رک ها قابل نصب هستند. اگر تجهیزات شبکه ای روی رک قابل نصب نباشند، می توان آن ها را در قفسه ها قرار داد.

انواع رکمونت کدامند ؟

انواع رکمونت کدامند ؟

انواع رکمونت کدامند ؟

تجهیزات رکمونت با توجه به کاربردی که شما از آن ها انتظار دارید، انواع مختلفی دارند که همه آن ها از یکسری استانداردها مانند جنس مواد سازنده و اندازه تبعیت می کنند. جنس اغلب تجهیزات رکمونت از فلز است و عرضی معادل ۴۸٫۲۶ سانتی متر و عمقی متفاوت دارند. در ادامه به برخی از انواع آن خواهیم پرداخت:

سرور رکمونت

سرور یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات شبکه است. سرور ها به دلیل اینکه نیاز به جای زیاد داشته و نگهداری دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. دور نگه داشتن آنها از گرد و غبار و حتی حیوانات موذی بسیار سخت و هزینه بر است و معمولا نیاز به اتاق سرور دارند. بنابراین رکمونت با حفظ سرعت و کارایی و کیفیت انتقال دیتا و گرفتن فضای کم باعث کم شدن هزینه نگهداری و استفاده بسیار کاربردی از آن می شود می باشد.

مانیتور رکمونت

مانیتور رک مونت قابلیت نصب شدن بر روی رک را دارند و کاربرد کمتری نسبت به سایر تجهیزات رکمونت دارند.

کیس رکمونت

کیس رکمونت کاملا شبیه به کیس معمولی است . کیس رکمونت می تواند در شبکه های کوچک به عنوان سرور و یا جزئی از اتاق سرور استفاده شود. این کیس ها مانند سایر کیس ها قابلیت ارتقاء داشته و نسبت به سرعت مورد نیاز میتوان آنها را تجهیز کرد.

رک های دیواری

رک های دیواری

رک های دیواری

از نام این نوع از رک ها می توان حدس زد که قابل نصب روی دیوار هستند و بیشتر برای قرار دادن تجهیزات سبک و کم وزن به کار می روند. اندازه های این رک های دیواری متفاوت است و معمولاً آن ها را با عمق ۳۵، ۴۵ و ۶۰ سانتی متر و با ارتفاع ۵، ۶، ۷ و ۹ یونیت می توانید پیدا کنید. به رک های دیواری که عمق ۲۹ سانتی متر را داشته باشند، کید رک (Kid Rack) گفته می شود. در محافظ این رک ها معمولاً از جنس فلز یا شیشه یا شیشه با زوار فلز است که هر کدام به منظور خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

رک های ایستاده

رک های ایستاده

رک های ایستاده

اندازه رک های ایستاده بزرگ است و برای جا به جایی آن ها حتماً باید از چرخ استفاده شود. این رک ها در ۹ اندازه مختلف با ارتفاع ۱۷ تا ۴۶ یونیت موجود هستند و عمقی معادل ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ سانتی متر دارند. برای محافظت از تجهیزات قابل نصب در رک ها در مقابل گرما، می توان در این آن ها فن نصب کرد. این رک ها هم دارای درهای شیشه ای و فلزی هستند. از رک های ایستاده بیشتر در بانک ها و دیگر مراکز اداری بزرگ استفاده می شود.

همچنین ما در مقاله ای به ۱۰ فاکتور در انتخاب یک کابینت یا رک پرداخته ایم که شما می توانید با مراجعه به وبللاگ سایت پی اف سی آن را مطالعه فرمایید.

رک های دربسته

رک های دربسته

رک های دربسته

رک های در بسته از سایر انواع رک ها رایج تر هستند. این رک ها از هر طرف محصور شده اند و به دلیل قابلیت قفل شدن درها، امنیت بیشتری دارند. به منظور تهویه هوا در این رک ها، درهای جلو و دیواره پشتی دارای سوراخ هایی هستند تا جریان هوا را تسهیل کنند. این رک ها معمولاً با ارتفاع ۱۸ تا ۴۷ یونیت ساخته می شوند.

رک های قاب باز

رک های قاب باز

رک های قاب باز

این مدل از رک ها مانند قفسه هایی هستند کاملاً محصور ولی دیواره های جانبی و در ندارند. این نوع از رک ها از نظر قیمت مقرون به صرفه هستند و تهویه هوا هم به خوبی در آن ها انجام می شود. رک های قاب باز را باید در محل مونتاژ کرد به همین دلیل، هزینه حمل و نقل کمتری نسبت به انواع دیگر دارند.

قفسه های قابل حمل

قفسه های قابل حمل

قفسه های قابل حمل

قفسه های کوچکی هستند که برای جا به جایی تجهیزات شبکه طراحی و ساخته شده اند. این قفسه ها معمولاً خود در سایزها و مدل های مختلف و به منظور مصارف گوناگون در بازار موجود هستند. از این قفسه ها بیشتر در مراکزنظامی استفاده می شود.

محافظ برق و چند راهی رکمونت

محافظ برق و چند راهی رکمونت

محافظ برق و چند راهی رکمونت

این نوع از رکمونت ها زیرمجموعه چند راهی ها محسوب می شوند و کاربردی مشابه چند راهی ها دارند ولی نحوه به کارگیری آن ها متفاوت است. این نوع از رکمونت ها را معمولاً در موقعیتی ثابت نصب می کنند؛ به عنوان مثال در مراکزی که میز کارکنان به یکدیگر نزدیک است، از یک یا دو رکمونت استفاده می شود. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از رکمونت نسبت به چند راهی ها این است که نظم و زیبایی محیط با استفاده از رکمونت ها بیشتر رعایت می شود ولی اگر خصوصیت قابل حمل بودن آن برای شما مهم است بهتر است از چندراهی های معمولی استفاده کنید چراکه رکمونت ها را عمدتاً در موقعیتی ثابت نصب می کنند.

سوئیچ رکمونت

روتر رکمونت

و …

مزایای تجهیزات رکمونت

  • اشغال کردن فضای کم تجهیزات رکمونت در نتیجه صرفه جویی در محیط
  • یک راه پیشرفته جهت ایمن نگه داشتن سرور ها در برابر مشکلات آب و هوایی، گرد و غبار، آفات، حوادث و موارد دیگر محافظت کنید.
  • عیب یابی سریع و آسان به علت مشخص بودن و مرتب بودن تجهیزات
  • صرفه جویی در زمان و هزینه تعویض تجهیزات
  • کابل کشی راحت و استفاده متراژ کمتر کابل
  • هزینه کم و قیمت مقرون به صرفه
سخن پایانی

رکمونت به تجهیزات پسیو شبکه های کامپیوتری نظیر سرورها، روترها، سوئیچ ها و … گفته می شود که قابلیت نصب در رک را داشته باشند. به عبارت دیگر دستگاه هایی که عرضی کمتر از ۱۹ اینچ یا ۴۸٫۲۶ سانتی متر داشته باشند، در هر مدل استانداردی از رک با هر برندی قابل نصب هستند. رک ها علاوه بر نظم بخشیدن به تجهیزات شبکه از آن ها محافظت به عمل می آورند به همین منظور انواع مختلفی از رک ها با سطوح ایمنی و اندازه های گوناگون موجود هستند. رک های دیواری، رک های ایستاده، رک های دربسته، رک های قاب باز و قفسه های قابل حمل از جمله انواع رک ها هستند.
استفاده از چندراهی رکمونت به جای چند راهی های معمولی نیز بسیار متداول است خصوصاً در شرایطی که نیاز به جابه جایی نباشد زیرا این مدل از چند راهی ها را باید در یک محیط ثابت نصب کرد تا علاوه بر ظاهر شکیل بتوان از قابلیت کاربری آن ها برای استفاده هم زمان چند دستگاه از برق هم بهره برد.

جهت اجرای اتاق سرور و مرکز داده و خرید انواع رک با کارشناسان و متخصصان شرکت پارسیان فیبر ارتباط با شماره تماس 1528 تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟