مزایا و معایب استفاده از کابل OM5 در دیتاسنتر

با افزایش دائمی تقاضا برای باند پهن، انواع پچ کابل های فیبر نیز به سرعت در حال به روز شدن است. کابل فیبر OM5 که با نام WBMMF نیز شناخته می شود، برای رفع نیازهای روز افزون ما به باند پهن بوجود آمده اند. با این وجود، نظرات متفاوتی وجود دارد که آیا فیبر OM5 به نفع دیتاسنترهای امروزی می باشد یا خیر. در این مقاله مزایا و معایب استفاده از کابل OM5 در دیتاسنتر را مورد بررسی قرار می دهیم.

پارسیان فیبر ارتباط تولید کننده انواع کابل شبکه، کابل فیبر نوری و تجهیزات پسیو شبکه، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است.

در این مقاله بر روی مزایا و معایبی که OM5 برای دیتاسنترها بوجود می آورد، تمرکز می کنیم.

مزایا و معایب استفاده از کابل OM5 در دیتاسنتر

مزایا و معایب استفاده از کابل OM5 در دیتاسنتر

 

روندهای استقرار دیتاسنتر

با استفاده از رایانش اَبری و خدمات وب، نرخ انتقال داده ها در بسیاری از شبکه های دیتاسنتر از ۱۰G, 40G به  ۱۰۰G و فراتر رشد یافته است. بر اساس شاخص جهانی سیسکو، تقریباً ۹۹ درصد ترافیک جهانی تا سال ۲۰۲۰ از طریق دیتاسنترها منتقل می شود. این به معنای آن است که استقرار دیتاسنترها نیازمند پهنای باند بالاتر، خدمات سریعتر و دسترسی بیشتر هستند. بنابراین، تکنولوژی های پیشرفته، شامل پچ کابل فیبر و ترنسیورهای نوری برای بهبود عملکرد دیتاسنترها لازم می باشند.

 

آیا استفاده از کابل فیبر نوری OM5 به نفع دیتاسنتر است؟

فیبر OM5 نسل جدیدی از فیبر مالتی مُد می باشد. این فیبر به تازگی استاندارد شده است. تفاوت OM5 با OM1,OM2,OM3,OM4 این است که طراحی OM5 به گونه ای است که در محدوده وسیعی از طول موجها (بین ۸۵۰ نانومتر تا ۹۵۰ نانومتر) کار می کند و از تکنولوژی SWDM پشتیبانی می کند که این تکنولوژی تعداد فیبر در انتقال نوری را کاهش می دهد.

 

اکنون به مزایا و معایب استفاده از کابل OM5 در دیتاسنتر می پردازیم.

 

مزایا و معایب OM5در دیتا سنتر

مزایای استفاده از کابل OM5 در دیتاسنتر

اولاً، ظهور  OM5 به این دلیل بوده است تا چالش های پهنای باند بالا را برطرف کند، و این حقیقتی انکار ناپذیر است. از این نظر، OM5 قطعاً به نفع دیتاسنتر ها خواهند بود. مهم ترین مزایا شامل موارد زیر است.

سازگاری

اندازه کابل  OM5 مانند OM4 و OM3 می باشد که این بدان معناست که OM5 کاملاً با  OM3  و OM4 سازگار است. به عبارت دیگر، کابل کشی OM5 با تمام زیرساخت های موجود در دیتاسنتر سازگاری دارد. اگر بخواهیم از کابل OM5 برای دیتاسنتر پر سرعت استفاده کنیم، لازم نیست در کابل کشی موجود تغییرات زیادی را ایجاد کنیم.

مسافت

پچ کورد مالتی مُد اغلب برای اتصالات کوتاه انتخاب اول می باشد. همانطور که می دانیم، پچ کورد OM4 می تواند طولی تا ۱۰۰ متر را با ترنسیورهای ۱۰۰G-SWDM4 پشتیبانی کند.

هزینه

وقتی صحبت از ساختمان دیتاسنتر در میان باشد، هزینه، پارامتر مهمی است که باید مورد ملاحظه قرار گیرد. کابل OM5 به نفع دیتاسنترها می باشد. در مقایسه با کابل سینگل مُد  (SMF)، کابل های مالتی مُد  کارآمدتر می باشند، چراکه در بیشتر دیتاسنترها، اتصال کوتاه مرسوم است. در ضمن، OM5 پشتیبانی خوبی را، از کاربردهای SWDM فراهم می کند که نیاز به تعداد فیبرها برای انتقال سریع را کاهش می دهد.

معایب استفاده از کابل OM5 در دیتاسنتر

هر سکه ای دو رو دارد. اگرچه کابل فیبر OM5 برای ساختار دیتاسنتر سودمند است، اما در حال حاضر هنوز مشکلاتی وجود دارد. ما می دانیم که کابل  OM5 به تازگی استاندارد شده است. اگرچه بسیاری از فروشندگان فیبر نوری OM5 را معرفی کرده اند، اما در بازار قیمت کمی بالاتر از OM4 می باشد. و تولید ترنسیور نوری متناظر مانند ۱۰۰G-SEDM4 هنوز دارای محدودیت است. تمامی این ها استفاده از کابل های OM5 را محدود می کند.

خلاصه

این امر برای سیستم های کابل کشی در دیتاسنترها (مراکز داده) در حال گران تر شدن است. به عنوان یک فیبر مالتی مُد جدید، OM5 عملکردهایی بهتر از OM4 و OM3 را فراهم می کند.با توسعه تکنولوژی OM5، مزایای زیادی برای دیتاسنترها به ارمغان می آید.

منبع

advantages disadvantages om5 fiber data center

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟