مبدل فیبر نوری چیست؟ انواع مبدل فیبرنوری

مبدل فیبر نوری چیست؟

مبدل فیبر نوری یک دستگاه ساده است که دو مدیای نامتشابه را به هم متصل می کند. این محصول در سال ۱۹۹۰ به بازار عرضه شد، و در اتصال سیستم های فیبر محور که بخشی از شبکه آن زیرساخت کابل مسی است بسیار اهمیت دارد. این مبدل ها در شبکه های MAN و خدمات انتقال دیتا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

پارسیان فیبر ارتباط تولید کننده انواع کابل شبکه، کابل فیبر نوری و تجهیزات پسیو شبکه، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است.

انواع تبدیل

مبدل های فیبر نوری از پروتکل های دیتا مختلفی پشتیبانی می کنند. پروتکل هایی مانند اترنت، فست اترنت ، گیگابیت اترنت، T1/E1/J1، DS3/E3. این مبدل ها از کابل های مسی، کابل های فیبر Single-mode و Multi-mode پشتیبانی می کنند. مدل های مختلف مبدل شامل ابزار آلات کوچک ،PC Card و سیستم های تعداد پورت بالا می شود که ویژگی های پیشرفته ای را برای مدیریت شبکه دربر دارند.

در برخی ابزارها، SNMP قادر است در زمان تضعیف لینک پورت مسی یا خرابی فیبرنوری، کل شبکه را به وسیله مانیتورینگ استاتیک محیطی و ارسال تله ها به مدیریت شبکه بصورت پیشگیرانه مدیریت کند.

این مبدل قادر است LAN های مختلف را به هم وصل و تنظیمات سرعت و پورت دو طرفه را اصلاح کند. مبدل سوئیچنگ می تواند بخش های مختلف شبکه با سرعت متفاوت را به هم وصل کند. به عنوان مثال، هاب های دو طرفه غیر هم زمان می توانند روی فیبر ۱۰۰BASE-FX به شبکه اترنت ۱۰۰BASE-TXمتصل گردند.

وقتی فضای LAN را به مکانهای مختلف گسترش می دهیم، مبدل ها برای گسترش ارتباط در این فضای جدید بسیار پر کاربرد هستند و قادرند یک شبکه بسیار بزرگ را شکل بدهند. از آنجایی که پیش فرض شبکه بر اساس کابل مسی است، این مبدل ها می توانند ابعاد LAN را روی کابل های فیبر single-mode تا حدود ۱۶۰ کیلومتر در ۱۵۵۰nm گسترش دهند.

اگر ساخت فیبر گران و مشکل باشد فناوری مالتی پلکس کردن بر پایه تفکیک طول موج LAN بسیار سودمند خواهد بود. مبدل های فیبر single strand درست همانند مبدل های فیبر dual strand، که پورت های ارسال کننده و دریافت کننده جداگانه دارند، قادرند انتقال دیتا های دوطرفه روی یک فیبر را تا ۱۲۰ کیلومتر گسترش دهند.

یکی دیگر از مزیت های مبدل ایجاد راهی برای تغییر مسیر کابل مسی به کابل نوری است. ارتباطات تحت فیبر به صورت گسترده می تواند تداخلات الکترومغناتیس را کاهش دهد.

این مبدل ها به عنوان راهکاری جایگزین برای سوئیچ بکار گرفته می شود و نه برای پشتیبانی فیبر. سوئیچ های ساده می توانند از مبدل ها برای ایجاد ارتباط با شبکه فیبر نوری استفاده کنند.

انواع مبدل فیبر نوری

مبدل های ساده: وقتی که تنظیمات سرعت و دابلکس روی هر دو مدیا شناسایی شده است -یعنی دارای دو جفت دریافت کننده/ انتقال دهنده باشد که رابط های medium-dependent و media-independent هر کدام به صورت دبل سیمپلکس و پشت به پشت به هم متصل گردیده اند -مبدل های ساده می توانند ارتباط دو طرفه هم زمان و غیر هم زمان ایجاد کنند؛ و تنها نکته این است که هر دو طرف باید با هم منطبق و جفت باشند.

مبدل سوئیچینگ یک Bridge دارد و می تواند بخش مجزا ارتباط دو طرفه غیر همزمان را به هم متصل کند.

مدل دیگر مبدل managed converter است که به نوعی از زیر مجموعه سوئیچینگ به حساب می آیند و می توان آن را با یک کنسول محلی یا یک ارتباط شبکه ای مدیریت کرد. با این وجود در اکثر مواقع وقتی که تجهیزات مناسب در دسترس قرار داشته باشد از دریافت کننده ای استفاده می شود که قابلیت اتصال به برق را داشته باشد.

محصولات مرتبط

FIBER OCUC 1

کابل فیبر نوری کانالی OCUC

کابل فیبر نوری کانالی OCUC

FIBER OBUC

کابل فیبر نوری OBUC

کابل فیبر نوری OBUC

FIBER ZIP CORD

zipcord 2*1 dx lszh

zipcord 2*1 dx lszh

patch cord indoor 1

پچ کورد فیبر نوری Indoor

پچ کورد فیبر نوری Indoor

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟