بهترین SSD های ارزان قیمت بازار

بسیاری افراد به دنبال جدید کردن سیستم های رایانه خود هستند و در این راه همواره سعی می کنند تا از فناوری های جدید و به روز دنیا استفاده نمایند. پست ما در رابطه با SSD های ارزان قیمت بازار است. شاید شما عزیزان بارها و بارها کلمه SSD را در هنگام خرید رایانه و لپ تاپ شنیده باشید. برای شروع در توضیح این مطلب باید گفت SSD ها نوع نسبتا جدید و بسیار سریعی از حافظه می باشند که نسبت به هارد دیسک‌ها از سرعت انتقال داده ها و امنیت بیشتری برخوردار هستند. در ابتدا یک نگاه مختصر و کوتاه به نحوه فعالیت و عملکرد ssd ها می پردازیم.

تاریخچه فناوری هارد دیسک

تاریخچه فناوری هارد دیسک

تاریخچه فناوری هارد دیسک

فناوری هارد دیسک از نظر تاریخچه خلق کامپیوتر نسبتاً قدیمی است. شما عزیزان با جستجوی کوتاهی در فضای گوگل می توانید عکس های قدیمی از هارد دیسک IBM 650 RAMAC مربوط به سال ۱۹۵۶ را مشاهده کنید؛ که از ۵۰ بشقاب به عرض ۲۴ اینچ برای نگهداری فضای ذخیره سازی عظیم ۳٫۷۵ مگابایتی استفاده می شده است. جالب است که این به اندازه یک فایل MP3 128Kbps امروزی است که در فضای فیزیکی ذخیره شده و می تواند دو یخچال تجاری را در خود جای دهد. RAMAC 350 محدود به مصارف دولتی و صنعتی بود و تا سال ۱۹۶۹ منسوخ شد. این خود نشان پیشرفت فراوان بشریت در این تکنولوژی می باشد.

اولین درایو های اصلی که ما آنها را SSD می شناسیم در اواخر دهه ۲۰۰۰ در زمان افزایش فروش نت بوک شروع به ظهور کردند. در سال ۲۰۰۷ ، OLPC XO-1 از یک گیگابایت حافظه SSD و سری Asus Eee PC 700 از یک حافظه داخلی ۲ گیگابایتی به عنوان حافظه اصلی استفاده کردند. تراشه های SSD موجود در این لپ تاپ ها برای همیشه به مادربرد لحیم می شدند.

با توانمندتر شدن نت بوک ها و سایر لپ تاپ های قابل حمل، ظرفیت های SSD افزایش یافته و سرانجام بر روی اشکال نوت بوک ۲٫۵ اینچی به شکلی استاندارد ساخته می شدند. به این ترتیب که شما می توانستید یک هارددیسک ۲٫۵ اینچی را به راحتی از لپ تاپ یا دسک تاپ خود بیرون بیاورید و آن را با SSD جایگزین کنید.

با گذشت زمان،کارشناسان این فناوری تصمیم گرفتند که سایر فاکتورهای شکل SSD را جمع و جورتر کنند؛ مانند کارت SSD mSATA Mini PCIe و فرمت M.2 SSD فوق الذکر در انواع SATA و PCI Express ظاهر شدند. M.2 از طریق دنیای SSD لپ تاپ به سرعت گسترش یافت. امروزه SSD هایی که هنوز از شکل ۲٫۵ اینچی استفاده می کنند، بیشتر برای کاربرد رایانه های رومیزی و لپ تاپ های قدیمی تر هستند. حافظه های SSD در اندازه ۲٫۵ اینچ که برای رایانه های شخصی طراحی شده در حال حاضر از ۸ ترابایت برخوردار هستند.

ظرفیت حافظه هارد SSD

ظرفیت حافظه هارد SSD

ظرفیت حافظه هارد SSD

حافظه یکی از قطعات مهم برای دستگاه لپ تاپ یا رایانه شما می باشد، که در صورت ارتقا دادن این بخش، عملکرد دستگاه لپ تاپ یا رایانه شما به شکلی باور نکردنی بهبود پیدا خواهد کرد. و ظیفه اصلی هارد، ذخیره سازی اطلاعات و داده های موجود در رایانه است. به این معنا که، هنگام خاموش کردن سیستم، برخلاف داده های ذخیره شده در RAM، اطلاعات مربوط به آن از بین نمی روند. از جهت شکل ظاهری هارد دیسک اساساً یک بشقاب فلزی با پوشش مغناطیسی است که داده های شما را ذخیره می کند.

SSD همان عملکرد اساسی یک هارد را برای شما انجام می دهد؛ اما این بار داده ها در عوض، در تراشه های حافظه فلش بهم پیوسته ذخیره می شوند، که داده ها را حفظ می کنند؛ حتی در صورت عدم وجود جریان در آنها. بنابراین ssd را می توان نوعی حافظه فلش مانند به حساب آورد. این تراشه های فلش (که غالباً NAND نامیده می شوند)، از نوع دیگری در درایوهای USB استفاده می شوند. آنها معمولاً از جهت سرعت در انتقال، سریعتر و قابل اطمینان تر هستند. در نتیجه SSD ها گران تر از درایوهای USB با همان ظرفیت می باشند. فلش ناند در یک شبکه‌ی توری مانند و مشبک، به‌صورت منظم در کنار هم چیده می‌شوند. در علم رایانه به هرکدام از لایه‌هایی که شبکه را می‌سازند، page می گویند و به کل این شبکه توری مانند، بلوک گفته می شود. اندازه‌های متداول برای صفحات  به طور معمول عبارت است از ۲۰۰۰، ۴۰۰۰، ۸۰۰۰ و ۱۶۰۰۰ سلول. در هر بلوک نیز ۱۲۸ یا ۲۵۶ صفحه قرار دارد. پس با یک حساب سر انگشتی می توان فهمید گنجایش هر بلوک حداقل ۲۵۶ کیلوبایت و حداکثر ۴ مگابایت است.

هرچند SSD ها اغلب بسیار کوچکتر از HDD ها هستند، اما می توانند انعطاف پذیری بیشتری در طراحی رایانه به تولید کنندگان بدهند. به این صورت که این فلش های حافظه کوچک به راحتی می توانند جایگاه های هارد دیسک های ۲٫۵ یا ۳٫۵ اینچی سنتی را بگیرند. حتی به صورت ساده تر در شکاف انبساط PCI Express نصب شوند، یا مستقیماً روی مادربرد قرار بگیرند. که به صورت شکل و پیکربندی که اکنون در لپ تاپ های پیشرفته بسیار رایج شده است. از مزیت های مهم ssd ها نسبت به هارد دیسک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در مصرف انرژی برق
  • قابلیت اطمینان بیشتر در ذخیره سازی
  • دسترسی سریعتر و آسان تر به داده ها و اطلاعات ذخیره شده
  • داشتن وزن سبک و مناسب برای لب تاپ ها که مرتبا جابه جا می شوند.
  • تولید گرمای کمتر به هنگام استفاده نسبت به سایر هاردها
  • تولید صدای بسیار کمتر در هنگام کارکردن با دستگاه

درون ssdها هیچگونه قطعه متحرکی وجود ندارد. به همین علت، تاخیر در ذخیره سازی اطلاعات وجود ندارد و از سرعت انتقال بسیار بالاتری نسبت به دیسک هارد ها برخوردار هستند.

بزرگترین مشکلات SSD 

بزرگترین مشکلات SSD 

بزرگترین مشکلات SSD

از مشکلات اصلی که به صورت یکی از نقاط ضعف ssdها به شمار می رود، مشکل بزرگ حافظه آن است. حافظه‌های فلش تنها می‌توانند به دفعات محدودی داده در خود جای دهد و پس از آن ذره ذره شروع به پر شدن و کاهش در عملکرد خود می کند. عملکرد ssdبه هنگام استفاده به این صورت است که در هنگام کار از یک حافظه‌یSSD، جریان الکتریکی موجود در هر سلول داده‌ ی آن باید به طور دوره‌ای مرتبا ریست شود. متاسفانه با هر بار ریست شدن آن، مقاومت الکتریکی موجود در هر سلول افزایش می‌یابد که این عامل خود  باعث افزایش ولتاژ مورد نیاز برای نوشتن اطلاعات در هر سلول می‌گردد. با مرور زمان ولتاژ مورد نیاز به قدری زیاد می‌شود که دیگر نوشتن در آن سلول غیر ممکن خواهد شد.

معرفی بهترین SSD های ارزان قیمت بازار

معرفی بهترین ssd های ارزان قیمت بازار

معرفی بهترین ssd های ارزان قیمت بازار

با تمامی توضیحات بالا حالا به دنبال بهترین ssd های ارزان قیمت بازار می رویم. به هنگام خرید باید عمر تخمینی آن ها را که معمولا نوشته شده است، در نظر بگیریم. توجه داشته باشید هرچه که M.T.B.F درایو بالاتر باشد، شانس خرابی آن کمتر خواهد بود. توجه داشته باشید بنچمارک ها چندان قابل اعتماد نمی باشند. عملکرد بنچمارک ها معمولاً حداکثر یا میانگین کارایی لحظه ای (Peak) را نمایش می دهند که نمی تواند بازتاب دهنده کارایی واقعی باشد.

SSDهای نوع TLC NAND بهترین انتخاب هستند؛ چراکه در کنار قیمت ارزان خود از عملکرد و کارایی خوبی نیز برخوردارند. تنها ایراد آن ها دوام و طول عمرشان است. البته در حال حاضر پیشرفت های قابل توجهی برای افزایش دوام آن ها صورت گرفته است. به همین جهت پیشنهاد ما با توجه به کارایی و دوام بالاتر، بهتر است SSD هایی با ظرفیت بالاتر از ۱۲۸ گیگابایت، به ویژه در خرید نوع TLC تهیه کنید.

نکته بسیار مهمی که باید حتما به آن توجه کرد و شاید مهمترین عامل در تعیین قیمت SSD است به این صورت می باشد که یکی از اجزای اصلی درایوهای SSD که در هزینه تمام شده آنها نقش قابل توجه ای دارد، حافظه یا رم آن است. پس توجه داشته باشید که در بسیاری از محصولات ارزان قیمت خبری از تعبیه حافظه رم مجزا نمی باشد و از تکنیک های جایگزین نظیر SLC Caching استفاده می گردد. خود این عامل به تنهایی یعنی عدم تعبیه حافظه رم منجر به تنزل کارایی کلی SSD می شود. در نتیجه در مقایسه با SSDهای مجهز به حافظه رم، بسیار ضعیفتر عمل می نمایند. پیشنهاد می شود تنها به فاکتور قیمت توجه نکرده و SSDهای فاقد حافظه رم را استفاده نکنید.

در توضیح مدل دیگر از ssd ها باید گفت SSD های M.2 بر اساس رابطی که از آن بهره می گیرند، به دو نوع SATA III 6.0Gb/s و PCI Express تقسیم می شوند؛ که نوع اول از لحاظ کارایی، هیچ گونه تفاوتی با SSD های معمولی ندارد. اما نوع    PCI Express سریعتر و البته گرانتر است. تنها مزیت SSD های M.2 SATA اندازه کوچکتر آنها است و در مقایسه با SSDهای معمولی حتی کم دوام تر و کمتر قابل اعتماد می باشند.

بهترین برند های مشهور SSD

بهترین برند های مشهور SSD

بهترین برند های مشهور SSD

 

بهتر است به هنگام خرید از برند های مشهور استفاده نمایید. از این برندها می توان سامسونگ، برند گیمینگ آن XPG ، سیلیکون پاور، لکسار، کینگستون، بایواستار، وسترن دیجیتال نام برد. در این بین ارزان ترین حافظه SSD در حال حاضر موارد زیر می باشد.

  • ADATA XPG SX6000 Lite
  • Lexar NM610
  • Pioneer APS-SE20G
  • ADATA XPG SX8200 Pro

دقت نمایید شاید شما در بازار انواع متفاوتی از قیمت های پایین ssd را مشاهده کنید. اما توجه داشته باشید بسیاری از آن ها تنها برای نگه داشتن و ذخیره سازی بازی ها و فایل ها مناسب هستند و به هیچ عنوان برای سیستم عامل مناسب نمی باشند؛ چرا که در صورت خرید و هنگام استفاده از عدم کارائی و یا افت در عملکرد مواجه خواهید شد.

کلام آخر

ما در سایت PFC تلاش نمودیم تا تمامی موارد مهمی که باید شما عزیزان در ارتباط با بهترین SSDهای ارزان قیمت بازار بدانید را مطرح کردیم، همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید انواع تجهیزات شبکه و کابل شبکه ایرانی و انواع فیبر نوری به سایت ما مراجعه فرمایید.

محصولات مرتبط

patch cord indoor 1

پچ کورد فیبر نوری Indoor

پچ کورد فیبر نوری Indoor

FIBER OBUC

کابل فیبر نوری OBUC

کابل فیبر نوری OBUC

PATCH CORD CAT6 UTP INDOOR

Patch Cord CAT6 UTP Indoor

Patch Cord CAT6 UTP Indoor

CAT6 SFTP LSZH INDOOR

CAT6 SFTP LSZH INDOOR

CAT6 SFTP LSZH INDOOR

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟