اسپلیتر فیبر نوری چیست؟ بخش دوم

 

اسپلیتر فیبر نوری چیست؟ بخش دوم

در بخش اول مقاله انواع اسپلیتر نوری را از لحاظ ساختار بررسی و مقایسه کردیم. در ادامه با ما همراه باشید.

پارسیان فیبر ارتباط تولید کننده انواع کابل شبکه، کابل فیبر نوری و تجهیزات پسیو شبکه، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است.

دو تکنولوژی اساسی برای ساخت اسپلیترهای نوری پسیو

•    دو مخروطی فیوژن شده Fused Biconical Taper) FBT)
•    مدار سطحی سبک Planar Lightwave Circuit) PLC)

تکنولوژی قدیمی تولید اسپلیتر FBT در مقایسه با تکنولوژی جدیدتر PLC دارای افت بیشتری می‌باشد هرچند هر دوی آنها در شبکه های PON استفاده می‌شوند.
دیاگرام زیر نمایش روش ساخت اسپلیترهای FBT می‌باشد. در این روش ساخت از به هم پیچاندن دو تار فیبر نوری به یکدیگر در امتداد یکدیگر استفاده می‌شود و سمت این دو تار کشیده می‌شوند و سپس نقطه اتصال گرم می‌شود تا زمانی که این دو رشته با هم ترکیب شوند و ایجاد یک مخروط دهند. افتی در این روش ساخت وجود دارد بیشتر از تکنولوژی PLC می‌باشد.

Fused Biconical Taper Optical Splitter

تصویر یک اسپلیتر PLC ۱x8 در زیر نمایش داده شده است. اسپلیتر PLC با استفاده از تکنولوژی تقریبا مشابه با تولید نیمه‌هادی‌ها تولید می‌شوند. این اسپلیترهای نوری بسیار جمع و جور، کارآمد و قابل‌اطمینان هستند و بطور گسترده‌ای در شبکه‌های نوری در حال استفاده می‌باشند.

Planar Lightwave Circuit (PLC) Optical Splitter

مزایا و معایب اسپلیترهای

مزایا
•    مناسب برای انواع طول موج .
•    نسبت تقسیم مساوی برابر برای تمام شاخه‌ها.
•    پیکربندی جمع و جور؛ سایز کوچکتر؛ فضای کوچک اشغال.
•    ثبات خوب در تمام شاخه‌ها.
•    کیفیت بالا؛ نرخ شکست کم.
معایب
•    تکنولوژی ساخت پیچیده.
•    مقرون به صرفه نبودن در شاخه‌های کوچک.

مزایا و معایب اسپلیترهای

مزایا
•    محصول به خوبی شناخته شده است و به راحتی تولید می‌شود، بنابراین هزینه تولید کاهش می‌یابد.
•    تعداد تقسیم قابل‌تغییر است.
•    می‌تواند بر روی سه طول موج عملیاتی مختلف ۸۵۰nm، ۱۳۱۰nm و ۱۵۵۰nm کار کند.
معایب
•    محدود به طول موج کاری است.
•    به دلیل عدم برابری افت در هر خروجی مقدار حداکثری افت از ۱x8 به بالاتر بسیار زیاد خواهد بود.
•    میزان فاصله انتقال به دلیل عدم اطمینان در تقسیم بندی در زمان ساخت قابل اطمینان نخواهد بود.
•    درجه حرات کاری در این نوع اسپلیتر ها محدود میباشد.
•    هر چه تعداد شاخه ها بیشتر باشد حجم جعبه نگهدارنده بیشتر خواهد بود.
•    امکان شکست بالا به دلیل تغییر دما و جابجای غلط وجود دارد.

تست افت (loss) اسپلیتر Splitter با استفاده از Power Meter & Light Source

اسپلیترهای نور معمولا در شبکه‌های پسیو فیبر نوری (PONs) جهت انتشار فیبر به مشترکین خانگی و یا مشاغل استفاده می‌شود. با وجود اینکه در تست پچکورد و اسپلیتر هر دو از Power Meter & Light Source استفاده می‌شود، تفاوت‌هایی در نحوه تست این دو وجود دارد. در این بخش به نحوه تست اسپلیتر با استفاده از Power Meter و Light Source می‌پردازیم.

ویژگی‌های افت در اسپلیترهای نوری

تست افت سیگنال در محل اتصال Insertion loss اسپلیترهای نوری برای اطمینان از انطباق پارامترهای نوری در اسپلیترهای نوری در شرکت تولیدی با استاندارد GR-1209 CORE بسیار مهم است. جدول زیر افت متداول اسپلیترهای نوری را نشان می‌دهد.

جدول- اسپلیتر فیبر نوری شرکت پارسیان فیبر ارتباط

جدول- اسپلیتر فیبر نوری شرکت پارسیان فیبر ارتباط

نکته:

۱-افت اضافه Excess loss نسبت قدرت ورودی سیگنال در پورت ورودی اسپلیتر به جمع سیگنال خروجی در پورت خروجی می‌باشد. تضمین می‌کند که هیچگاه سیگنال خروجی هرگز بیشتر از سیگنال ورودی نخواهد بود.

۲- افت سیگنال در محل اتصال ورودی Insertion loss نسبت قدرت سیگنال در ورود اسپلیتر به قدرت خروجی سیگنال هر کدام از خروجی‌های اسپلیتر می‌باشد.

روش تست افت اسپلیتر نوری با استفاده از Power Meter و Light Source نوری

قبل از بررسی نحوه تست اسپلیتر نوری نکات و حقایقی را در این رابطه باید بدانیم. کاهش و افت سیگنال در اسپلیتر نوری بصورت متقارن می‌باشد به این معنی که که در دو جهت یکسان است. چه هنگامی که اسپلیتر سیگنال نوری را پخش می‌کند downstream direction و چه هنگامی که سیگنال نوری را ترکیب می‌کند، upstream direction در هر حالت معرف یک افت یکسان خواهد بود. بر این اساس قاعده کلی تست افت اسپلیتر دنبال کردن مسیر برای تست در هر دو سمت پایانی است.

حالا ما همانند تصویر زیر اقدام به تست یک اسپلیتر ساده ۱x2 خواهیم کرد. در ابتدا کابل‌های مورد استفاده مرجع Reference cable را به منبع نور با طول موج مناسب light source وصل می‌کنیم (برخی اسپلیترها طول موج خاص خود را ساپورت می‌کنند) و اقدام به کالیبره کردن می‌کنیم تا جایی که در power meter با کالیبره کردن خروجی منبع نور، میزان افت صفر است. در ادامه کابل light source را به ورودی اسپلیتر و خروجی آن را به power meter متصل کرده و اقدام به خواندن میزان افت در power meter می‌کنیم. همین کار را برای پورت‌های دیگر هم انجام می‌دهیم. برای محاسبه افت در مسیر مخالف جای power meter و light source را عوض کرده و مجددا میزان افت را از جهت دیگر نیز محاسبه می‌کنیم و این کار را برای تمام پورت ها انجام می‌دهیم.

برای سایر اسپلیترها با تعداد پورت بیشتر این روش تست قابل استفاده می‌باشد؛ فقط کافیست light source را به ورودی اسپلیتر متصل کنید و با استفاده از power meter میزان افت را در هر خروجی به وسیله power meter مشاهده نمایید.

در رابطه با تست اسپلیتر های ۲x2 چطور باید عمل کرد؟

در این مورد در بعضی از مواقع اطلاعات زیادی درگیر هستند ولی لازم است که تست شوند. در این حالت نیاز داریم که یک ورودی را با دو خروجی تست کنیم، سپس لازم است ورودی دیگر را با دو خروجی دیگر اسپلتر تست کنیم. با همین روش می‌توانیم سایر اسپلترهای ۲xN را تست کنیم.

منبع: www.360online.ir

 

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟