سرعت فیبر نوری در مقابل اترنت

سرعت فیبر نوری در مقابل اترنت

مقایسه سرعت کابل های DSL و فیبر نوری و اترنت

وای-فای خیلی خوب است و همه ما آن را خیلی دوست داریم. اما پشت کار بی سیم، کابل های DSL، اترنت و فیبر نوری وجود دارد که داده و اطلاعات از طریق آنها منتقل می شود.

اما سوال اینجاست که کدام بهتر عمل می کند؟ و فرق بین سرعت این کابل ها چیست و کدامیک سریعتر است؟

پارسیان فیبر ارتباط تولید کننده انواع کابل شبکه، کابل فیبر نوری و تجهیزات پسیو شبکه، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است.

DSL vs fiber 1

DSL چیست؟

DSL مخفف Digital Subscriber Line می باشد. این کابل یک رسانه ارتباطی است که برای انتقال سیگنال های دیجیتال از طریق خط های مسی تلفن، استفده می شود.

نقش های سرویس DSL خیلی شبیه خدمات اینترنتی dial-up می باشد. با این وجود، بر خلاف سرویس dial-up، تکنولوژی “دو سیم” DSL این امکان را فراهم می کند تا علاوه بر اتصال به اینترنت باند پهن، کاربران همزمان بتوانند تماس های تلفنی داشته باشند.

زیرا DSL خط های تلفن موجود را بهینه می کند که این بدان معناست که نیازی به کابل کشی اضافه برای سرویس DSL نمی باشد. بنابراین، به کاربران اجازه می دهد تا فایل ها را دانلود کنند، ویدئوهای آنلاین تماشا کنند و از فضای ابری (cloud) استفاده کنند.

کابل اترنت چیست؟

کابل اترنت رایج ترین نوع کابل شبکه می باشد که خصوصاً برای تسهیل ارتباط بین تجهیزات الکترونیک مانند کامپیوترها، ماشین های فکس یا اسکنرها طراحی شده است.

 Cat3, Cat5, Cat5e, Cat6, Cat7 از انواع مختلف کابل های اترنت می باشند. هر یک از انواع جدیدتر و پیشرفته تر، سرعت قابل ملاحظه بیشتری را پشتیبانی می کند.

کابل فیبر نوری چیست؟

کابل فیبر نوری شامل رشته های شیشه ای فیبر در داخل یک روکش می باشند. در مقایسه با کابل های سیمی، کابل های فیبر نوری سرعت بیشتری دارند که برای مسافت های طولانی طراحی شده است.

فیبر نوری سینگل مُد و مالتی مُد از انواع ابتدایی کابل فیبر نوری می باشند. هر دو نوع می توانند اینترنت جهانی، تلویزیون کابلی و سیستم تلفن را پشتیبانی کنند.

سرعت کابل های DSL و فیبر نوری و اترنت در قیاس با هم

در زمان خرید کابل ها، سرعت یکی مهم ترین عواملی است که به آن توجه می کنیم. اکنون در اینجا می خواهیم سرعت کابل اترنت، فیبر نوری و DSL را مقایسه کنیم.

• سرعت DSL
سرعت دانلود این کابل عموماً بین بازه Mbps 35 -1 می باشد در حالی که سرعت آپلود بین ۱ تا Mbps 10 می باشد. هنگامی که سرعت پکیج های DSL حدود ۱ مگابیت بر ثانیه باشد، این سرعت مناسب سرچ های معمولی و فرستادن و یا دریافت ایمیل می باشد. اگر سرعت کابل تا ۶Mbps یا ۷Mbpsباشد، شما می توانید از موزیک آنلاین و ویدئوهای استاندارد، لذت ببرید اما برای ویدئوهای HD ممکن است کُند باشد.

سرعت کابل اِتِرنت
سرعت دانلود کابل اترنت معمولاً از ۱۰Mbps شروع می شود تا ۵۰۰Mbps، و سرعت آپلود ۵-۵۰Mbps می باشد.
توجه داشته باشید این محدوده ها معیارهایی هستند می توانید برای استفاده خانگی بدست بیاورید. برای بخش های مخصوص، سرویس دهندگان اینترنت (Internet Provider) سرعت های بیشتری را عرضه می کنند که می تواند ۱۰۰۰Mbps باشد. با سرعت بیشتر می توان از صدای با کیفیت بالا و سرویس های VOIP لذت برد.

• سرعت کابل فیبر نوری
سرعت کابل فیبر نوری سریعترین است. سرعت دانلود پچ کورد فیبر نوری می تواند از ۲۵۰Mbps تا ۱۰۰۰Mbps باشد. و تولیدکنندگان فیبر نوری معمولاً سرویس “متقارن” را مهیا می کنند که این بدان معناست که سرعت دانلود و آپلود یکی می باشد. هر چند کابل فیبر نوری از کابل های فیبر نوری و کابل های DSL کمی گران تر است، اما ارزشش را دارد. با استفاده از فیبر نوری می توان سرچ های سنگین اینترنتی انجام داد، فایل های حجیم را فرستاد، بک آپ آنلاین گرفت، و از آپلود و دانلود سریع لذت برد. هم چنین فیبر نوری انتخاب بسیار خوبی برای سرویس های پیچیده اَبری (cloud services) و سرورهای هاستینگ می باشد.

جمع بندی

 

همانطور که در بالا توضیح داده شد، سرعت کابل فیبر نوری قطعاً برنده می شود. اگر اتصالی را می خواهید که سرعت نور را داشته باشد، فیبر بهترین انتخاب است. اگر هزینه برایتان مهم است، کابل های DSL و اترنت،  سرعت متوسطی را با هزینه ای مقرون به صرفه برای شما مهیا می کند.

DSL ارزان ترین کابل می باشد که برای پروژه هایی که سرعت بسیار بالایی نیاز ندارند، مناسب می باشد، در حالیکه کابل های اترنت برای سرعت های بالاتر مناسب هستند. بنابراین با توجه به نیازتان بهترین کابل را انتخاب کنید.

منبع

http://www.fiber-optic-tutorial.com/category/fiber-cabling

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟