استاندارد کابل کشی زمینی فشار

دستورالعمل هایی وجود دارد که قبل از هر کابل کشی به شما کمک می کند تا استاندارد کابل کشی زمینی فشار به طور کامل اجرا گردد.  این دستورالعمل ها شامل تعاریف اولیه،  ابزار و روش های مورد نیاز برای کابل کشی،  آزمون هایی بعد از نصب می باشد،  که می تواند اطمینان دهد تا کابل کشی به طور صحیحی انجام گرفته است.

دستورالعمل و نکات مهم در کابل کشی زمینی

قبل از آنکه به دستورالعمل ها و نکات مهم در مورد کابل کشی استاندارد بپردازیم،  انواع دامنه و تعریف آن در کابل کشی اهمیت زیادی دارد.

به طور کلی دامنه فشار ضعیف و فشار قوی در سیستم کابل کشی زمینی تعریف می شود.  دستورالعمل های کابل کشی زمینی به چهار صورت قابل اجرا می باشد.

دستورالعمل های حمل و نقل کابل،  تعمیر  غلاف خارجی صدمه دیده،  مشخصات فنی کول گذاری و لیست های نظارتی، از مهم ترین نکات و موارد در کابل کشی زمینی استاندارد مورد توجه هستند.

کابل و نکات مهم در نصب آنها

 

کابل و نکات مهم در نصب آنها

کابل و نکات مهم در نصب آنها

کابل ها تجهیزات بسیار مهمی هستند که در نصب آنها باید اصولی را رعایت کرد تا آسیب های وارده به آن به حداقل برسد.

به هنگام کابل کشی باید به بستر سازی کابل ها قبل از آنکه آنها را داخل گودال خوابانده و نصب کنید،  همینطور نحوه بازکردن کابل ها از قرقره و نیز نحوه نصب آنها در موقعیت های مختلف توجه کرده و از حداکثر آسیب های وارده به آنها جلوگیری نمایید.

همچنین نحوه قرار گرفتن کابل ها در کنار هم و نیز شعاع مجاز خم های کابل  و تجهیزات مورد استفاده در نصب آنها از جمله مواردی هستند که باید به هنگام کابل کشی به آنها توجه کرد.

برای انتخاب بست ها در  کابل کشی ها نیز  به دلیل کاربرد های مختلفی که دارند، باید موارد زیر رعایت شود:

  • اندازه قطر خارجی کابل
  • قیمت مونتاژ
  • نوع کابل کشی از نظر موقعیت (مکانیکی،  حرارتی و شیمیایی مکان) در نظر گرفته شود
  • در نظر داشتن امکان بستن ساده کابل
  • نوع کابل کشی که قابل رویت (روی دیوار)  باشد و یا غیر قابل رویت ( بین سقف ها)

نحوه آماده کردن کابل برای کابل کشی

از آنجا که کابل کشی توسط عده ای از کارگران بدون مهارت انجام می گیرد،  باید یادآوری کرد،  کابل به دلیل آنکه یک کالی گرانبها است،  هر گونه آسیب به کابل باعث خسارات جبران ناپذیری به کابل می شود. بنابراین باید به هنگام حمل کابل از برخورد آنها بر روی لبه های نوک تیز و یا خم شدن آنها جلوگیری کرد.

کابل را باید از بالای قرقره باز کرد.  دیگر اینکه بهتر است کابل را با طناب، چرخ و یا جرثقیل های دستی بلند کرده و باز نمود. همینطور در حین کابل کشی کابل را به طور کامل بررسی نمایید تا هیچ آسیبی به آن وارد نشود.

برای پرهیز از تنش های کششی کابل های با قرقره کوچک بهتر است قرقره با دست چرخانده شده و با بهره گیری از دمای سی درجه سانتیگراد و با ابزار مناسب با شعاعی در مقادیر  r اقدام به خم کردن کابل نمایند.

نحوه خواباندن کابل در زمین یا کابل کشی زمینی فشار

نحوه خواباندن کابل در زمین یا کابل کشی زمینی فشار

نحوه خواباندن کابل در زمین یا کابل کشی زمینی فشار

از آنجایی که مناسب ترین مسیر برای کابل کشی مسکونی پیاده روها و یا فضاهای بالاتر از زمین در مسیر پیاده رو هاست،  بنابراین بهتر است همواره کابل کشی حدالامکان در مسیر استاندارد انجام گیرد.

کابل ها با توجه به گودی شیار یا روی یکدیگر و یا کنار یکدیگر درون شیارها قرار می گیرند.  همینطور در نواحی شهری و شهرک های صنعتی،  عبور لوله های گاز و آب را در کابل کشی باید مد نظر قرار داد.

گودی بستر کابل ها در پیاده روها نباید  از ۰٫۶ و در جاده ها نیز از ۰٫۸ کمتر باشد. همچنین برای پشتیبانی از کابل هایی که از جاهای کم عمق عبور می کنند،  باید از محافظ های بتونی برای عدم آسیب به کابل ها استفاده کرد.

طبق دستورالعمل های استاندارد برای حفظ و پوشش کابل ها در هنگام خاک برداری از لایه شن و یا خاک بدون ریگ به ضخامت ده سانتی متر استفاده می شود.

اما در جاهایی که ساختمان سازی و خاک برداری عمیق صورت می گیرد،  کابل ها به وسیله آجر یا صفحات پلاستیکی پوشش داده می شود. در صورت نبودن پوشش ها از نوارهای هشدار دهنده پلاستیکی برای حفاظت کابل استفاده می گردد.

همانطور که گفته شد کابل ها در دو دامنه فشار قوی و ضعیف هستند،  که برای کابل کشی استاندارد در یک شیار،  کابل های فشار قوی در پایین ترین موقعیت از کابل های فشار ضعیف قرار می گیرند.

به طوریکه ابتدا کابل های فشار قوی را داخل شیار قرار داده و طبق استاندارد،  آنها را با لایه ای از شن می پوشانند.  سپس با صفحات محافظ آنها را پوشش می دهند،  بعد از آن دوباره لایه ای از شن بر روی محافظ ها قرار گرفته و در آخر  روی آنها را کابل هایی با فشار ضعیف جا می گیرد.

نکات مهم در کابل کشی زمینی

نکات مهم در کابل کشی زمینی

نکات مهم در کابل کشی زمینی

کابل کشی دقیق و طبق اصول فنی باید توسط متخصصین فن و کارشناسان با تجربه انجام گیرد.

کابل های استاندارد امکان استفاده برای مدت مدید و دراز مدت را دارند.

محل کابل کشی قبل از کشیدن کابل باید به خوبی معلوم شود.

جهت دوام کابل باید قبل از کابل کشی خاک را آزمایش کرده تا از عدم وجود اسید،  آهک و نمک و غیره در آن اطمینان حاصل کرد.

در صورت نامساعد بودن خاک،  از کابل های مناسب همان شرایط باید استفاده کرد.  یا اینکه کابل هایی را باید سفارش داد تا محافظ پوششی در برابر عوامل زنگ زدگی دارند.

در موقع کابل کشی دقت کنید که کابل پیچانده یا خورده نشود،  و همچنین خیلی تحت نیروی کشش قرار نگیرد.

شعاع خمش کابل های مختلف حداقل در نظر گرفته شوند،  تا از آسیب به کابل جلوگیری گردد.

اصول استاندارد کابل کشی در زمین باید طوری صورت گیرد که از ریختن خاک درون کابل ها جلوگیری شده و استحکام و ضخامت در درون کانال ها افزایش یابد.

کلام پایانی

این اصول استاندارد کمک می کند تا کابل کشی هر چه راحت تر صورت گرفته و کابل آسیب جدی نبیند. همینطور آرایش کابل کشی طبق فشار قوی و فشار ضعیف به درستی انجام بگیرد، و عبور هوا نیز باعث هر چه خنک تر ماندن کابل ها در زیر زمین گردد.

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری مقاله
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟